Genetické zákony.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Advertisements

ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Genetika člověka.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Základy genetiky.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Genetika.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Dědičnost 1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mendelistická genetika
GENETIKA.
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
gonozomální dědičnost
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
Funkce = mechanické a chemické rozložení potravy za účelem získání živin nutných pro tvorbu látek organismu vlastních.
Funkce = vyloučit z těla odpadní látky rozpustné ve vodě.
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
FUNKCE = zajištění rozmnožování a uchování genetické informace.
Funkce – obrana organismu proti infekci. Nakažlivé neboli infekční nemoci: =choroba, která je přenosná z nemocného člověka nebo zvířete na zdravého jedince.
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Funkce = výměna plynů (oxidu uhličitého a kyslíku)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Funkce = spolupodílí se na řízení organismu
Svalová soustava Funkce - spolu s kosterní soustavou umožňuje pohyb
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
FUNKCE = zajištění rozmnožování a uchování genetické informace
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
Kosterní soustava Funkce – opora těla - spolu se svaly umožňuje pohyb
Funkce = tvoří pokryv těla a ochranu před vnějšími vlivy
Nitroděložní vývoj jedince
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Genetika.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Genetické zákony

Zakladatel genetiky: Gregor Johan Mendel (1822–1884) přírodovědec německé národnosti zakladatel genetiky a objevitel základních zákonů genetiky (tři pravidla) působil jako mnich a později opat augustiniánského kláštera na Starém Brně

GEN = jeden ze základních genetických pojmů GEN VLOHA ÚSEK DNA

Gen jako vloha: je tvořen dvěma alelami jednotka informace (podle níž se vytváří podoba organismu – FENOTYP) vyskytuje se v rozdílných typech – alelách alely se navzájem odlišují ve svém vlivu na fenotyp alela Dominantní „A“ Recesivní „a“

Alely a jejich interakce: Gen je tvořen dvojicí alel…=˃ možné kombinace: AA – obě dominantní (ale stejné = homozygót) aa – obě recesivní (ale stejné = homozygót) Aa – kombinace dominantní a recesivní (=heterozygót) Typy interakcí: Úplná dominance Neúplná dominance

Úplná dominance Při úplné dominanci nemůžeme odlišit heterozygóta od dominantního homozygóta

Neúplná dominance: alela A nese znak pro červenou barvu a alela a nese znak pro bílou barvu, budou heterozygoti rozlišitelní, tzn. rozložení bude následující: jedinec AA-červená barva, jedinec aa-bílá barva a jedinec Aa-růžová barva. Při neúplné dominanci můžeme tedy podle fenotypu rozlišit heterozygóta od dominantního homozygota.

Gen jako část DNA: úsek DNA se specifickou funkcí, který je schopen utvářet při dělení buňky svoje vlastní přesné kopie, které se přenáší do dalších generací DNA je zkratka kyseliny deoxyribonukleové, která je „chemickou nositelkou dědičné informace“

DNA dna je zkratka kyseliny deoxyribonukleové, která je „chemickou nositelkou dědičné informace“ je uložena v jádře buňky =˃ chromozómy „lidská sada“ chromozómů je 23 (22+1 pohlavní) chromozómy jsou ve všech tělních buňkách ve dvou sadách; v pohlavních buňkách je jedna sada snížení počtu chromozómů v pohlavních buňkách je díky tzv. redukčnímu dělení buněk = meióze

Mendelovy zákony dědičnosti: 1. zákon = všichni hybridi jsou ve sledovaném znaku stejní 2. zákon = mezi potomky hybridů se objevují jedinci s dominantním znakem, tak i s recesivním v poměru 3:1 nebo 1:2:1: 3. zákon = první dva zákony platí jen tehdy , sledujeme-li dědičnost jednoho znaku

Dědičnost pohlaví:

Zdroje: PAEDDR. ČERNÍK, Vladimír; PROF. RNDR. BIČÍK, CSC., Vítězslav; RNDR. MARTINEC, CSC., Zdeněk. Přírodopis 3 : Biologie člověka se základy etologie a genetiky. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 80 s. ISBN 80-85937-97-2. MGR. VANEČKOVÁ, Ivana; RNDR. SKÝBOVÁ, Jana; MGR. MARKVARTOVÁ, Drahuše; MGR. HEJDA Tomáš. Přírodopis 8 : učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. Plzeň : Nakladatelství Fraus, 2006. 128 s. ISBN 80-7238-428-7. MGR. VALTER, Vít; PAEDR. TRONEČEK, Jiří. Anatomický a fyziologický atlas pro vyučování anatomie a fyziologie v základní škole. Chvalčov : DTP A Z CHALČOV, [199?]. 80. DOC. RNDR. MACHOVÁ, CSC., Jitka. Biologie člověka pro učitele. Praha : Univerzita Karlova v Praze, 2008. 269 s. ISBN 978-80-7184-867-7.