VIZUÁLNÍ STUDIA pomezní disciplína zabývající se vizuální kulturou a

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Inovace předmětu Grafika na PC
Advertisements

Vlivy na spotřebitele.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Kultura Zabývající vědy jsou etnografie, antropologie, kulturologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
KUBISMUS a Pablo Picasso.
Úvod do umělé inteligence
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Metodologie historického výzkumu volného času
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Centrum nových strategií muzejní prezentace =
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
funkce médií ve společnosti moc médií
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
PŘÍPRAVA K MATURITĚ. POČÍTAČOVÁ VĚDA ?? INFORMATIQUE VĚDU O CÍLEVĚDOMÉM ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ PROSTŘEDNICTVÍM AUTOMATICKY PRACUJÍCÍCH STROJŮ FRANCOUZ.
Základy digitální fotografie 1. Základy fotografování
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Alternativní a augmentativní komunikace
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Informační kulturní portál
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen v projektu Pořadové.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Masmédia.
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
MANAGEMENT - Pojetí managementu
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Vztahy geografie k ostatním vědám
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
KULTURA Barbořáková Šárka, Pěkníková Noemi. KULTURA (LAT. CULTURA, „CO JE TŘEBA PĚSTOVAT“)  V užším slova smyslu: soubor vybraných a tvůrčích lidských.
Koláž podle H. Bosche Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými systémy.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Chronologický přehled vývoje médií
Pedagogické disciplíny
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Renesance a humanismus
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
MEDIÁLNÍ ARCHEOLOGIE.
SŠ oděvní, služeb a ekonomiky Červený Kostelec
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Základní filozofické otázky
Mediální gramotnost: chiméra, nebo nutnost?
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Prvky edukačního procesu
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Multimediální technika – úvod
Transkript prezentace:

VIZUÁLNÍ STUDIA pomezní disciplína zabývající se vizuální kulturou a překlenující : mediální a filmová studia a dějiny umění, historii, sociologii, estetiku, literární teorii, kulturní kritické teorie, psychoanalýzu… přesahuje i do oblasti medicíny a vojenství

medicínský obraz

vojenský pohled

Historie a teorie umění Sémiotika Kulturální studia Filmová studia Mediální studia Historie a teorie umění Sémiotika Kulturální studia Filmová studia Vizuální rétorika, grafický design, literární teorie Vizuální umění (malba, fotografie, video, sochařství, kresba, tisk, hybridy) Vizuální kultura Estetika a filozofie umění a reprezentace Sociologie a antropologie umění, médií a komunikace Architektura a design Muzea, kurátorství a umělecká cenzura Komunikační studia (TV, film, reklama, grafický design Teorie institucí a teorie sociálních sítí Mediologie, teorie komplexity

vizuální antropologie vizuální gramotnost obrat k obrazu vizuální antropologie vizuální gramotnost obrat k obrazu ? hybridní média

mediologie (Régis Debray) zóna interakcí mezi kulturou a technologií, zejména technologiemi paměti, přenosu a směny informací efekty kulturní strukturace technických inovací + technický základ společenského nebo kulturního vývoje

Miroslav Tyrš: Sebrané spisy Miroslava Tyrše. Spisy tělocvičné, sv. 1 – Základové tělocviku (1873) lidské tělo – stroj – tělesná protéza

raná fotografie a diskurs o nesmrtelnosti

Etnologická a sociologická studia: co dělá člověk s nástroji Technologové a epistemologové: co dělají nástroje s člověkem

klíčové předpoklady pro úvahy v mediologickém rámci 1 klíčové předpoklady pro úvahy v mediologickém rámci 1. skrytou dynamiku toho, jak v historii pracují ideje, je třeba hledat v jejich materiální formě a v procesech jejich předávání/ přenosu 2. přenos informací v čase je třeba odlišit od přenosu komunikace, nebo od přenosu informace v prostoru 3. lidská kultura= umělé předávání určitých dovedností 4. prostředky předávání, mediační prostředky symbolických systémů, jsou dvojí povahy - technické nástroje + organické nástroje 5. objekt přenosu nepředchází mechanismus předání / dolní proud utváří horní proud 6. způsoby předání symbolických systémů v moderním období nejde oddělit od způsobů fyzické přepravy

Základní otázky mediologie: Jak se materializují plány a ideje Základní otázky mediologie: Jak se materializují plány a ideje? Co jsou společenské a institucionální mediátory, které dávají médiím a komunikačním technologiím jejich kulturní moc?

médium v nejširším pojetí 1.symbolický proces (psaní, obraz) 2.společenský kód (přirozený jazyk) 3.nástroj materiálního přenosu (papír, magnetická média, obrazovka) 4.nahrávací a distribuční systém (vydavatel, TV síť, informační systém)

Jsem papyrus, pergamen, papír, počítačová obrazovka. Jsem Dekameron, Francois Villon, Lenin a Macintosh, jsem piktogram a abeceda, text a hypertext, rukopis, vytištěná stránka a vyzařující obrazovka. Régis Debray, Media Manifestos, 1979, s. 16-17. koncept mediasféry

média determinující subjekt FRIEDRICH KITTLER discourse networks média determinující subjekt vzájemné předhánění mediálních technologií a války rekursivní / znovu-se-opakující historie př. siréna

JAY DAVID BOLTER – RICHARD GRUSIN remediace působí dvěma způsoby : imediace + hypermediace = bezprostřednost + zprostředkovanost

Diego Velázquez Dvorní dámy 1656

Jan Vermeer Malířství 1666-73

Jan Vermeer Geograf + Astronom oba 1668

koláž, fotomontáž - klíčový tvůrčí umělecký postup 20. století

podstatou hypertextu je „nahrazování“

příklady remediace vztah internetu a tisku stereoskopie, meoskop

GLOBÁLNÍ MEDIÁLNÍ UMĚNÍ SEAN CUBITT GLOBÁLNÍ MEDIÁLNÍ UMĚNÍ ? vztahu mezi novými médii a vývojem (ve vědě a umění) ? jak digitální média přestrukturovala vztahy mezi tzv. prvním a třetím světem závislost přijetí inovace na distribuci a publicitě = nutnost nepojímat historii jako sled vynálezů, ale uvažovat o komplexních společenských sítích (vědci, umělci, instituce) přehodnocení uživatele a tzv. low-tech praxe