Třírozměrné modelování
Modelování a zobrazování Obraz(y) modelu model Realita (skutečnost) modelování Zobrazování (vizualizace)
3D modelování Rastrové (voxelové) Vektorové
Voxelové modelování 0 = není v tělese 1 = je v tělese
Modelování z primitivních těles Kvádr Zadat dva protilehlé vrcholy Nebo Zadat dva protilehlé vrcholy podstavy a výšku
Primitivní tělesa v AutoCADu Kvádr Koule Válec Kužel Klín Torus ….
2 ½ D modelování Modelování 3D těles pomocí transformací z 2D objektů Posunutí (vysunutí, extrude) Rotace (rotate, revolve) …… např posunutí podle křivky
Vysunutí Obdélník → Kvádr Kruh → Válec
Otočení Obdélník → Válec Trojúhelník → Kužel Kruh → Koule
Computer Solid Geometry (CSG) modelování Množinové operace Sjednocení Průnik Rozdíl CSG strom
CSG strom
CSG strom subtract{ union{ box{[0,0,0][4,4,1]} cylinder{[4,2,0],[4,2,1],1} } cylinder{[3,3,0][3,3,5],0.5}
Zobrazování
Modelování a zobrazování Obraz(y) modelu Realita (skutečnost) model modelování Zobrazování (vizualizace)
Axonometrie Projekční rovina protíná osy souřadnic dy dx dz
Izometrie Promítací trojúhelník je rovnostranný (dx=dy=dz) Často ve spojení s azimutem=zenit=45o
Perspektiva Střed promítání vlastní
Drátěný „model“
Řešení viditelnosti hran
Řešení viditelnosti hran
Prosté zobrazení všech bodů tělesa
Stínování (render) pozorovatel Zdroj světla Promítací rovina Úhel α
Stínování
Typy zdrojů světla Bodové Plošné (obvykle aproximováno maticí bodových zdrojů) Rozptýlené (ambientní)
Sledování paprsku (Ray Tracing) Zrcadlový odraz Zdroje světla Promítací rovina Difusní odraz Paprsek prochází tělesem
Co se může stát s paprskem Je pohlcen tělesem (barva tělesa) Odrazí se Zrdcadlově (lesklost) Difusně Kombinovaně Projde tělesem Rovně (průhlednost) Se zlomem
Ray Tracing