Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Advertisements

Jméno autoraMgr. Stanislava Junková Datum vytvořeníduben 2013 Ročník2. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Prvouka (DUM 28) Rozmanitost.
MECHOROSTY.  nejstarší suchozemské vyšší rostliny (dochované do současnosti)  nemají pravá vodivá ani podpůrná pletiva  rostou ve skupinách a trsech.
Živá příroda – rostliny Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_B_08_ŽIVÁ PŘÍRODA-ROSTLINY.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_27_PRVOUKA.
ROSTLINY A JEJICH ORGÁNY LIST. Šablona : V/2 Sada: 2/13 Ověření ve výuce: Třída: 4 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Poaceae (trávy) Tomáš Benda Hana Voběrková Kateřina Tomášková QA 2013/2014.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Lenka Němcová Název: VY_32_INOVACE_09_Př7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: čeleď bobovité.
Riskuj Botanika vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
Léčivé části rostliny. Pořadové číslo projektu:III/2 – Autor:Mgr. Kamil Tabášek Období:listopad 2012 – duben 2013 Ročník:9. Tematický okruh: životní.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 2. část – semenné rostliny Číslo vzdělávacího materiálu:
orgán kvetoucích semenných rostlin soubor přeměněných listů přisedajících na stonek vyrůstá z květního lůžka některé nápadné, jiné sotva vidíme.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Lenka Němcová Název: VY_32_INOVACE_04_Př7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Kapradiny.
Rostliny z našeho okolí Přírodní společenstvo Na louce.
Jednoděložné/dvouděložné rostliny Srovnání znaků vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, K čemu jsou nám dobré?
VY_32_INOVACE_08- Netřesk výběžkatý Přírodověda - 5. ročník
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Vegetativní orgány Kořen
Části rostlin podzemní části rostlin - kořeny nadzemní části rostlin
Rostliny z našeho okolí
VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_ 4.ročník_ 05_Listnaté keře a stromy
Kapraďorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 32 INOVACE 10 ČLOVĚK A JEHO SVĚT-PŘÍRODOVĚDA.
ROSTLINY, ČÁSTI TĚLA - TEST
Opylení a oplození u rostlin
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Krytosemenné rostliny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Člověk a jeho svět 4. ročník
AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_PLODY
Výtrusné rostliny - mechorosty
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Opylení a oplození.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
LIST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Výtrusné rostliny - přesličky
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Přesličky a plavuně.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Prírodoveda R a s t l i n y Vypracovala: Mgr. Silvia Klčová.
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_ INOVACE_ 01_ PŘÍRODOVĚDA 5
VY_32_INOVACE_02_PŘV_ROSTLINY
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘÍRODOPIS
Krytosemenné rostliny
Transkript prezentace:

Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.

Rostliny samy si umí vyrobit ústrojné látky z neústrojných (fotosyntéza) nedokážou se pohybovat z místa na místo

Zápis do sešitu Rostliny umí si vyrobit ústrojné látky z neústrojných (fotosyntéza) nepohybují se z místa na místo

Rozdělení rostlin výtrusné (nekvetoucí) – rozmnožují se výtrusy výtrusy z rostliny spadnou na zem a vyklíčí semenné (kvetoucí) – rozmnožují se semeny po opylení a oplození se květ mění v plod, uvnitř plodu najdeme semena

Zápis do sešitu Rozdělení rostlin výtrusné (nekvetoucí) – rozmnožují se výtrusy semenné (kvetoucí) – rozmnožují se semeny

Výtrusné rostliny dělí se na čtyři skupiny: mechy – bělomech sivý plavuně – plavuň vidlačka přesličky – přeslička rolní kapradiny – kapraď samec rostou na vlhkých stinných místech (les)

Zápis do sešitu Výtrusné rostliny 4 skupiny: mechy plavuně přesličky kapradiny rostou na vlhkých stinných místech

Části těla rostlin základní části těla semenných rostlin: kořen stonek list květ plod

Zápis do sešitu Části těla semenných rostlin kořen stonek list květ plod

Kořen podzemní část rostliny upevňuje rostlinu v půdě přijímání živin a vody často bývá zásobní orgán kořeny mají různé tvary

Zápis do sešitu Kořen podzemní část rostliny upevňuje rostlinu v půdě přijímá živiny a vodu zásobní orgán

Kořen - typy kořen svazčitý kořen hlavní s kořeny postranními

Kořen - význam kořenová zelenina: mrkev, petržel krmivo pro zvířata: krmná řepa surovina: řepa cukrovka (cukr)

Zápis do sešitu typy: význam: svazčitý kořen hlavní s kořeny postranními význam: kořenová zelenina: mrkev, petržel krmivo: krmná řepa surovina: řepa cukrovka

Stonek nadzemní část rostliny nese listy a květy vede vodu a živiny z kořene do listů umožňuje růst rostliny

Zápis do sešitu Stonek nadzemní část rostliny nese listy a květy vede vodu a živiny umožňuje růst

Stonek - typy byliny – mají dužnatý stonek dřeviny – mají dřevnatý stonek stromy – mají kmen a korunu keře – nemají kmen, větve se větví hned u země

Stonek bylin stvol – bezlistý stonek (pampeliška) lodyha – stonek s listy (kopřiva) stéblo – duté, s kolénky (trávy)

Zápis do sešitu typy: stonky bylin: byliny – mají dužnatý stonek dřeviny – mají dřevnatý stonek stromy – mají kmen a korunu keře – nemají kmen, větve se větví hned u země stonky bylin: stvol – bezlistý stonek (pampeliška) lodyha – stonek s listy (kopřiva) stéblo – duté, s kolénky (trávy)

Stonek - význam zelenina: brambory, ředkvičky surovina: korek, cukrová třtina (cukr), vlákna (konopí, len), dřevo koření: skořice, zázvor

Zápis do sešitu význam: zelenina: brambory, ředkvičky surovina: korek, vlákna (konopí, len), dřevo koření: skořice, zázvor

Listy vyrůstají ze stonku, nebo tvoří přízemní růžici probíhá v nich fotosyntéza rostliny jimi dýchají stavba listu: čepel, řapík, žilnatina čepel žilnatina řapík

Listy - typy listy jednoduché – mají jen jeden lístek (lípa) listy složené – skládají se z více lístků (jetel)

Zápis do sešitu List vyrůstají ze stonku probíhá v nich fotosyntéza a dýchání stavba: čepel, řapík, žilnatina typy: jednoduché – jen jeden lístek (lípa) složené – z více lístků (jetel)

Listy - význam listová zelenina: salát, špenát léčivé látky: bříza potraviny: koření (vavřín – „bobkový list“), pochutina (čajovník) krmivo pro zvířata: seno

Zápis do sešitu význam: listová zelenina: salát, špenát léčivky: bříza potraviny: koření (vavřín – „bobkový list“), pochutina (čajovník) krmivo

Květ slouží k rozmnožování z květu se vyvine plod se semeny pohlavní orgány rostlin: tyčinky – samčí pohlavní orgán, vznikají v nich pylová zrna pestík – samičí pohlavní orgán, v části pestíku zvané semeník jsou ukryta vajíčka

Zápis do sešitu Květ vyrůstají ze stonku probíhá v nich fotosyntéza a dýchání stavba: čepel, řapík, žilnatina typy: jednoduché – jen jeden lístek (lípa) složené – z více lístků (jetel)

Květ - stavba květní lístky (kalich, koruna) – lákají hmyz pestík, tyčinky opylení = přenesení pylových zrn z tyčinek na pestík (větrem, hmyzem) pestík se přemění na plod

Zápis do sešitu stavba: květní lístky (kalich, koruna) pestík, tyčinky opylení = přenesení pylu na pestík (větrem, hmyzem) pestík → plod

Květenství květy jsou jednotlivé, nebo je jich více na stonku = květenství (šeřík, kopretina)

Květ - význam potrava pro včely → med zelenina: květák, brokolice léčivky: heřmánek, lípa

Zápis do sešitu květenství = více květů na stonku (šeřík, kopretina) význam: potrava pro včely → med zelenina: květák, brokolice léčivky: heřmánek, lípa

Plody obsahují semena plody suché (makovice, obilka, oříšek, lusk) plody dužnaté (peckovice, malvice, bobule)

Zápis do sešitu Plody obsahují semena suché (makovice, obilka, oříšek, lusk) dužnaté (peckovice, malvice, bobule)

Semena obsahují zárodek nové rostliny za vhodných podmínek vyklíčí a vyroste z něj nová rostlina

Zápis do sešitu Semena obsahují zárodek nové rostliny