GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTOVÉ EKONOMIE 8. Března 2016 Adam Čajka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jádrové a periferní oblasti
Advertisements

18.1 Státy podle životní úrovně
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
O čem (ne)vypovídá ukazatel HDP
Makroekonomické agregáty
HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT – 1. ukazatel úrovně ekonomiky
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Demografie je věda, která se zabývá:
Světové hospodářství Quinta, první ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Světové hospodářství.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Dělení zemí světa podle vyspělosti
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
Ekonomická gramotnost Dělba práce „Tam, kde dělá každý vše, bída klepe na chýše.“
Ekonomické dělení států světa
Makroekonomie a hospodářství
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A12 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořenílistopad.
HDP= hrubý domácí produkt
Stupeň rozvoje států světa
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Sociální politika 06 CHUDOBA.
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Tomáš Hák COŽP UK 19. Listopadu 2012, MZV Práce na indikátorech doplňujících HDP.
Makroekonomické výstupy
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Kraje a rozvoj podnikání Praha, 28. března RNDr. Miloš Vystrčil.
Měření výkonu ekonomiky a inflace
HOSPODÁŘSTVÍ. Velikost ekonomiky Poř.státmld. US$ PPP (2003) 1.USA Čína Japonsko Indie Německo Spojené království1.
Životní úroveň obyvatel v České republice
GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Členění států světa podle stupně hospodářského rozvoje
Globální problémy - Politická ekonomie Úvod do mezinárodních vztahů 2011.
Mojmír Sabolovič Katedra finančního práva a národního hospodářství
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY
Hospodářství.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Gramotnost v sociální práci Zimní semestr Školního roku 2015/2016.
Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY.
MĚŘENÍ VÝKONU NÁRODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ ALENA KERLINOVÁ
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Soudobý svět Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Soudobý svět Ekonomický pohled
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTOVÉ EKONOMIE 15. dubna 2013 Adam Čajka
Určeno pro : žáky ZŠ na 2. stupni Sekce: základní Předmět : zeměpis
Hospodářství (ekonomika)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Lidstvo - problémy demografické problémy jako součást problému globálních 1) vyplývající 2) související.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Ukazatel naděje na dožití právě narozeného dítěte
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Demografie je věda, která se zabývá:
Transkript prezentace:

GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTOVÉ EKONOMIE 8. Března 2016 Adam Čajka Měření rozvoje GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTOVÉ EKONOMIE 8. Března 2016 Adam Čajka

Které země jsou... rozvinuté (developed) vyspělé (highly developed, advanced) rozvojové (developing) podvyvinuté (under-developed) zaostalé (backward) průmyslové (industrial) jižní (South) severní (North) zemědělské (agrarian) jádrové, periferní majoritní (majority world) či minoritní?

HDP Simon Kuznets, 1934 varoval, aby se HDP neztotožnilo s blahobytem společnosti Bretton Woods, 1944 HDP je klíčovým ukazatelem vývoje národního hospodářství, měří výkonnost ekonomiky. Jde o ukazatel shrnující nově vytvořené hodnoty, který slouží k odhadu ekonomického rozvoje země. HDP ve finančním vyjádření představuje hodnotu všeho, co bylo nově v zemi vytvořeno za sledované období – rok, čtvrtletí. Kritika: jaký HDP mají země, která jsou ve válce?

Hrubý národní produkt Vyjadřuje hodnotu všech produktů a služeb vyprodukovaných výrobními faktory ve vlastnictví rezidentů země. Např. mzdy mongolských pracovníků v ČR se započítávají do HNP Mongolska, ale do HDP České republiky. Důvod použití: zahraniční investice USA

Reálný přírůstek HDP, 2010

Lidský rozvoj Amartjá Sen, capability approach Mahbub-ul-Haq, index (1990) HDI (Human Development Index) - uroveň vzdělání, gramotnost - naděje na dožití - HDP PPP UNDP

HDI v roce 2013

Pocit štěstí, environmentální faktory ISEW (Index of Sustainable Economic Welfare) Daly, Cobb, 1989 rozdělení příjmů ve společnosti & znečištění životního prostředí Genuine Progress Indicator (GPI) Sociální (chudoba) a environmentální faktory Bhútánské hrubé národní štěstí

Happy Planet Index New Economics Foundation, 2006 The Century of the Self (2002) Alain De Botton: Status Anxiety (2004) Lorenzo Fioramonti: Gross Domestic Problem (2013) Index kombinuje kvalitu lidského života a efektivitu využití životního prostředí HPI = očekávaná délka života x životní spokojenost / ekologická stopa „Celkově vzato, jak jste nyní spojen se svým životem? (0-10)“

Přehled zemí dle Indexu šťastné planety, 2006

Podle jakých indikátorů jsou země seřazeny? 0,7 Malawi - 2. Dom. republika 8. S.A.Emir. 1. USA 0,8 Pákistán 1. Norsko 7. Kuba 9. USA 2. Čína 1,1 Keňa 4. USA 9. Brazílie 17. Japonsko 3. Japonsko 1,2 Zimbabwe 10. Německo 16. Indonésie 19. Německo 5. Německo 1,2 Indonésie 11. Japonsko 20. Čína 25. Norsko 7. Brazílie 1,5 Dom. republika 21. Čina 23. Mexiko 35. ČR 11. Mexiko 1,9 Kuba 28. ČR 24. Pákistán 55. Brazílie 2,2 Čína 32. S.A.Emir. 51. Německo 61. Mexiko 27. Pákistán 2,7 Botswana 56. Mexiko 75. Japonsko 71. Botswana 42. ČR 2,9 Brazílie 73. Brazílie 88. Norsko 84. Dom. republika 45. Norsko 3,0 Mexiko 88. Dom. republika 92. ČR 90. Čína 53. S.A.Emir. 4,7 Japonsko 98. Botswana 107. Malawi 91. Kuba 66. Kuba 5,1 Německo 108. Indonésie 114. USA 109. Indonésie 80. Keňa 5,6 Norsko 125. Pákistán 123. S.A.Emir. 143. Pákistán 106. Botswana 5,7 ČR 128. Keňa 125. Keňa 147. Keňa 134. Malawi 8,0 USA 153. Malawi 141. Botswana 169. Zimbabwe 153. Zimbabwe 10, 7 S.A.Emir. 143. Zimbabwe 178. Malawi 178. Dom. republika

Multidimensional Poverty Index Oxford poverty initiative & UNDP, 2010, 10 kritérií ZDRAVÍ – 1) dětská úmrtnost, 2) výživa VZDĚLÁNÍ – 3) roky studia, 4) dokončení ŽIVOTNÍ STANDARD – 5) paliva, 6) záchody, 7) voda, 8) elektřina, 9) podlaha, 10) jmění Relativizace úspěchu boje proti chudobě např. Etiopie v roce 2011 39% obyvatel pod 1 $/den, 77% pod 2 $/den, 88% MPI