Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Advertisements

KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Kombinatorika a klasická pravděpodobnost
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární funkce a její vlastnosti
KOMBINACE S OPAKOVÁNÍM
Zabývá se různými způsoby výběru prvků z daného souboru.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VARIACE definice Definici a podmínky její platnosti si procvičíme na příkladech:
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
Rovnost, rozšiřování a krácení.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor: Jana Buršová.  Permutace s opakováním jsou skupiny o n prvcích vybíraných z n prvků, v nichž se mohou prvky opakovat.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Exponenciální rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
KOMBINATORIKA 2 VARIACE k-té TŘÍDY Z n PRVKŮ S OPAKOVÁNÍM
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
PROSTOROVÁ ORIENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Množina bodů dané vlastnosti
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad mnohočlenů na součin
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
KOMBINATORIKA Permutace bez opakování
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Konstrukce trojúhelníku podle věty sss vytvořená v Zoneru Callisto Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školyHotelová škola Mariánské Lázně Adresa školyKomenského 449/2, Mariánské Lázně Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUMuVY_32_INOVACE_G-M2-19.
VARIACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné.
Aritmetická posloupnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Václav Zemek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Rozbor úlohyŘešení úlohy Zdroj obrázků : Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na WWW:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Aritmetická posloupnost Kristýna Zemková, Václav Zemek
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
Aritmetická posloupnost Kristýna Zemková, Václav Zemek
Matematika Variace.
Konstrukce pravoúhlého trojúhelníku pomocí Thaletovy kružnice,
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
PROSTOROVÁ ORIENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zakresli dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
Konstrukce trojúhelníku podle věty sus
ZÁKLADNÍ TVARY Zopakuj si:
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad mnohočlenů na součin
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Desetinná čísla (1) Základní pojmy
Už to umím ! ZÁKLADNÍ TVARY Zopakuj si:
Transkript prezentace:

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. VARIACE S OPAKOVÁNÍM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Prozatím jsme se zabývali pouze uspořádanými k-ticemi sestavenými z n prvků množiny M tak, že v každé z nich se žádný prvek neopakuje a které existují právě tehdy, je-li k  n . Připomeňme si ukázkový příklad. 

Máme množinu tří různobarevných kruhů M = { , , }. Zakreslete všechny různobarevné dvojice kruhů. Dvojice lišící se pořadím kruhů jsou různé. Každá zakreslená dvojice je uspořádanou dvojicí prvků množiny M, v níž se žádný prvek neopakuje, neboli variací bez opakování druhé třídy ze tří prvků. 

Máme množinu tří různobarevných kruhů M = { , , }. Zakreslete všechny různobarevné dvojice kruhů. Dvojice lišící se pořadím kruhů jsou různé. Máme množinu tří různobarevných kruhů M = { , , }. Zakreslete všechny různobarevné dvojice kruhů. Dvojice lišící se pořadím kruhů jsou různé. Nyní si zadání úlohy upravíme tak, abychom mohli ještě přikreslit ty uspořádané dvojice, v nichž se mohou prvky množiny M opakovat. 

Máme množinu tří různobarevných kruhů M = { , , }. Zakreslete všechny dvojice kruhů. Dvojice lišící se pořadím kruhů jsou různé. Zrušili jsme požadavek, aby se v každé uspořádané dvojici prvek vyskytoval právě jednou. Zakreslete zbývající uspořádané dvojice. 

Máme množinu tří různobarevných kruhů M = { , , }. Zakreslete všechny dvojice kruhů. Dvojice lišící se pořadím kruhů jsou různé. Každá uspořádaná dvojice prvků množiny M, ve které se mohou prvky množiny M opakovat, představuje variaci s opakováním druhé třídy ze tří prvků. 

Máme množinu čtyř různobarevných čtverců M = { , , , }. Zakreslete všechny variace s opakováním třetí třídy ze čtyř prvků množiny M. Zakreslujte samostatně. Sledujte počet opakování prvků množiny M v jednotlivých uspořádaných trojicích. 

Nyní si přesuneme variace s opakováním tak, abychom mohli lépe sledovat počet opakování prvků množiny M v jednotlivých uspořádaných trojicích. 

Jaký je nejvyšší možný počet opakování prvku množiny M v jednotlivých uspořádaných trojicích? 

V každé uspořádané trojici se může prvek množiny M opakovat nejvýše třikrát. V každé uspořádané trojici se může prvek množiny M opakovat nejvýše třikrát. 

Máme množinu dvou různobarevných trojúhelníků M = { , }. a) Zakreslete variace bez opakování čtvrté třídy ze dvou prvků. b) Zakreslete variace s opakováním čtvrté třídy ze dvou prvků. Zakreslujte samostatně. Sledujte existenci jednotlivých variací - vztah mezi třídou a počtem prvků množiny M. 

Máme množinu dvou různobarevných trojúhelníků M = { , }. a) Zakreslete variace bez opakování čtvrté třídy ze dvou prvků. b) Zakreslete variace s opakováním čtvrté třídy ze dvou prvků. například: Z daných trojúhelníků nelze sestavit žádnou uspořádanou čtveřici tak, aby se v ní žádný prvek množiny M neopakoval. Jestliže je třída větší než počet prvků množiny M, pak příslušné variace bez opakování neexistují. 

Máme množinu dvou různobarevných trojúhelníků M = { , }. a) Zakreslete variace bez opakování čtvrté třídy ze dvou prvků. b) Zakreslete variace s opakováním čtvrté třídy ze dvou prvků. Díky opakování prvků množiny M v uspořádaných čtveřicích, příslušné variace s opakováním existují i když je třída větší než počet prvků množiny M. 

že variace s opakováním k-té třídy z n prvků se liší Nyní již víme, že variace s opakováním k-té třídy z n prvků se liší od variací bez opakování k-té třídy z n prvků tím, že v uspořádaných k-ticích sestavených z n prvků množiny M se mohou prvky opakovat, a to nejvýše k-krát, a že existují, i když je k > n. Zapišme si definici. 

DEFINICE Nechť k, n jsou přirozená čísla a nechť je dána konečná množina M, která má n prvků. Každou uspořádanou k-tici sestavenou z prvků množiny M budeme nazývat variace s opakováním k-té třídy z n-prvků. 

Spíše než vypisování všech variací s opakováním k-té třídy z daných n prvků množiny M nás bude zajímat počet všech těchto variací s opakováním, který označíme V´k(n). 

Kolik různých výsledků můžeme dostat, házíme-li současně třemi hracími kostkami – červenou, zelenou a modrou? Prvky množiny M jsou čísla 1, 2, 3, 4, 5 a 6. Každý hod můžeme zapsat jako uspořádanou trojici číslo na červené, číslo na zelené a číslo na modré kostce. Jelikož se v jednom hodu mohou čísla opakovat, jsou tyto uspořádané trojice variacemi s opakováním třetí třídy z šesti prvků množiny M. Jak zjistíme počet možných výsledků? 

Kolik různých výsledků můžeme dostat, házíme-li současně třemi hracími kostkami – červenou, zelenou a modrou? První člen uspořádané trojice můžeme vybrat ze 6 možností. Druhý člen uspořádané trojice vybereme také ze 6 možností. Třetí člen uspořádané trojice vybíráme opět ze 6 možností. Pro výběr každého členu uspořádané trojice sestavené z daných 6 prvků množiny M máme tedy právě 6 možností, a to nezávisle na tom, které prvky byly vybrány pro členy předcházející. 

Můžeme dostat celkem 216 různých výsledků. Kolik různých výsledků můžeme dostat, házíme-li současně třemi hracími kostkami – červenou, zelenou a modrou? Počet V´3(6) všech variací s opakováním třetí třídy z šesti prvků vypočteme takto: { V´3(6) = 6 . 6 . 6 = 63 = 216 3-krát Můžeme dostat celkem 216 různých výsledků. 

VĚTA V´k(n) = nk ; kde n, k  N Pro počet V´k(n) všech variací s opakováním k-té třídy z n prvků platí: V´k(n) = nk ; kde n, k  N 

Určete počet všech čtyřciferných přirozených čísel sestavených z lichých cifer. Budeme počítat počet variací s opakováním? Pokud ano, které třídy a z kolika prvků? Zdůvodněte. 

Určete počet všech čtyřciferných přirozených čísel sestavených z lichých cifer. Určujeme počet V´4(5) všech variací s opakováním čtvrté třídy z pěti prvků, jelikož na každém místě v uspořádané čtveřici může být jakákoliv cifra ze zadaných cifer 1, 3, 5, 7 a 9. 

Určete počet všech čtyřciferných přirozených čísel sestavených z lichých cifer. k = 4 n = 5 Dosaďte do vzorce a příklad dopočtěte. 

Určete počet všech čtyřciferných přirozených čísel sestavených z lichých cifer. k = 4 n = 5 Hledaný počet všech čísel je 625. 

Kolik existuje variací s opakováním páté třídy ze čtyř prvků? Příklad řešte samostatně. 

Kolik existuje variací s opakováním páté třídy ze čtyř prvků? 

Kolik existuje variací s opakováním páté třídy ze čtyř prvků? Existuje celkem 1 024 zadaných variací s opakováním.