ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Advertisements

Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a jeho zákonitosti.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Poptávka na trhu zboží a služeb
B) Nabídková funkce.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Základní elementy trhu Mikroekonomie i
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Mikroekonomie I Základní elementy trhu
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Formování trhu Základní elementy trhu.
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Dokonalá konkurence (DK)
Teorie rozdělování a její kontexty
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
Nedokonalá konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Předpoklady dokonalé konkurence
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Podnik a konkurence Ekonomické základy práva
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Úvodní seminář Národní hospodářství
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Úvodní seminář Národní hospodářství
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra národního hospodářství ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška

Nabídka souhrn všech zamýšlených prodejů zboží, s nimiž přicházejí výrobci na trh závislost množství nabízeného produktu na jeho ceně zákon rostoucí nabídky

Křivka nabídky cena S množství

Posuny po křivce nabídky PB B PA A Q QA QB

Příčiny „růstu“ nabídky (při vyšší ceně produktu) Ziskový motiv Poptávkový motiv

Příčiny změny nabídky Změny cen alternativních výrobků Změny výrobních podmínek Změny cen výrobních komponent (vstupů) Vliv technického pokroku Vliv počasí

Změna křivky nabídky S2 P S1 S3 A B C PA = PB = PC Q QA QB QC

Posuny Posuny po křivce nabídky a poptávky pouze cenové faktory! Posuny křivek nabídky a poptávky pouze necenové faktory!

Cenová pružnost nabídky cenová pružnost (elasticita) = poměr procentní změny množství k procentní změně ceny ES = (ΔQ/Q) / (ΔP/P) ES > 1 => poptávka je pružná (elastická) ES = 1 => poptávka je jednotkově pružná (elastická) ES < 1 => poptávka je nepružná (neelastická)

Faktory ovlivňující pružnost nabídky rychlost obratu zboží technologie výrobního procesu doprava a skladování zboží časové vlivy stav výrobních kapacit

Cenová pružnost nabídky Q

Způsoby konkurence na straně nabídky Cenová konkurence Necenová konkurence Kvalita produkce Propagace Inovace produktu Rychlá reakce na změny požadavků zákazníků Četnost prodejen Prodejní a poprodejní servis

Formy konkurence Dokonalá konkurence Nedokonalá konkurence Monopolistická konkurence Oligopol Monopol

Dokonalá konkurence Podmínky: Velké množství subjektů Volný vstup do daného odvětví Stejná kvalita a stejná cena všech nabízených produktů Jen málo produktů se přibližuje trhu dokonalé konkurence, např. rohlíky, mléko.

Monopolistická konkurence Podmínky: velký počet podniků v odvětví diferencovaný produkt a diferencovaná cena neexistují bariéry vstupu podniků do odvětví Řada ostatních firem prodává blízké substituty, např. koláče, zákusky.

Oligopol Podmínky: např. mobilní operátoři malý počet podniků v odvětví diferencovaný produkt a diferencovaná cena existují bariéry vstupu podniků do odvětví např. mobilní operátoři

Monopol Podmínky: např. ČEZ jediný podnik v odvětví diferencovaný produkt a diferencovaná cena existují bariéry vstupu podniků do odvětví např. ČEZ

Monopol Vznik monopolu: Regulace monopolu: Koncentrací ekonomické síly Přírodní monopol Administrativní monopol Regulace monopolu: antitrustové zákony  zakazují určité chování firem na trhu, omezují různými způsoby sílu monopolu daňová politika možnost převést monopol do státního vlastnictví cenová regulace

Monopson Podmínky: např. stát jediný kupující vojenské produkce existuje pouze jeden kupující umožňuje kupovat zboží za nižší cenu než v podmínkách dokonalé konkurence např. stát jediný kupující vojenské produkce

Nedokonalosti tržního mechanismu Existence nedokonalé konkurence vyvolává cenové deformace Existence externalit pozitivní negativní reciproční Existence nezaměstnanosti

Děkuji za Vaši pozornost. 