Měření pH VY_32_INOVACE_29_591

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
PaedDr. Ivana Töpferová
Násobení a dělení lomených výrazů
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 29 Anotace.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Látky a jejich přeměny VY_32_INOVACE_29_581
Základy organické chemie
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Tepelný pohyb částic VY_32_INOVACE_11_212
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Lepidla VY_32_INOVACE_28_571 Projekt.
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Můstkový usměrňovač, řízené usměrňovače
Životní cyklus výrobku
Aldehydy, ketony VY_32_INOVACE_24_478
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Technické materiály - litina
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Metody měření odporovými teploměry
Identifikace regulovaných soustav
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Řezání vnitřních závitů
Vnitřní struktura technických materiálů
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Složení betonu VY_32_INOVACE_02_029
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Regulované soustavy statické
Periodická soustava prvků
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kovy VY_32_INOVACE_29_588 Projekt.
Převody mezi číselnými soustavami 3
Základní typy organických reakcí
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Fyzikální konstanty – bod tání, bod varu
Kreslení základních strojních součástí
Kolíkové spoje a čepy VY_32_INOVACE_31_626
MĚŘENÍ I. POSUVNÉ MĚŘÍTKO
Měření posuvným měřítkem
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
Regulované soustavy astatické
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Strojní obrábění – Praktická úloha 1
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Vlastnosti kapalin VY_32_INOVACE_11_223
Vlastnosti elektrického náboje
Vrtání v praxi VY_32_INOVACE_15_295
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
MĚŘENÍ II. MIKROMETR VY_32_INOVACE_30_600
Živnostenské podnikání
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Názvosloví oxidů VY_32_INOVACE_29_583
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Sklady, skladování VY_32_INOVACE_41_829
Forma a obsah VY_32_INOVACE_45_897
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Uhlík VY_32_INOVACE_29_593 Projekt.
Transkript prezentace:

Měření pH VY_32_INOVACE_29_591 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Měření pH VY_32_INOVACE_29_591 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 29 Anotace Stanovení pH látek různými metodami. Klíčová slova pH, alkalický, kyselý, neutrální, pH papírky, pH metr Předmět Chemie Autor, spoluautor Zdeněk Říha Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, data projektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 - 16 let, 36-47-M/01 Stavebnictví Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana 1

Fyzikální a chemické konstanty - hustota STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Fyzikální a chemické konstanty - hustota 2

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Tento symbol pH (pondus hydrogenii), znamená doslova tíha vodíku nebo také přenesené množství vodíku, které nám určuje sílu kyselin, zásad a jejich solí.   Chemické reakce probíhají většinou ve vodných roztocích. Při rozpouštění sloučenin dochází k jejich disociaci, tj. rozdělení na ionty. I voda sama disociuje a to tak, že se rozkládá na oxoniový iont H3O+ a hydroxylový iont OH-. 3

Při ředění kyselin tak vzniká roztok, který reaguje kysele, protože: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 2 H2O = H3O- + OH- Při ředění kyselin tak vzniká roztok, který reaguje kysele, protože: HCl + H2O = H3O+ + Cl- nebo H2SO4 + 2 H2O = 2 H3O+ + SO42- 4

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Při rozpouštění hydroxidů je naopak přebytek OH- iontů, které reagují alkalicky (zásaditě). NaOH + H2O = Na+ + H+ + 2 OH- Vzniklé ionty H+ ihned reagují s přebytkem iontů OH- za vzniku vody, která však disociuje podle první reakce. Vzájemná reakce iontů H3O+ s ionty OH- je neutralizační reakce, opakem disociační reakce. 5

Závislost hodnoty pH na koncentraci oxoniových a hydroxylových iontů STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Závislost hodnoty pH na koncentraci oxoniových a hydroxylových iontů pH je záporný dekadický logaritmus koncentrace vodíkových iontů. pH = - log c(H+) 6

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Způsoby měření pH se řídí požadovanou přesností a tím i odpovídajícími pomůckami a přístroji. Universální pH papírky měří hodnotu pH s přesností +/- 0,5. Na jejich obalu je barevná stupnice, podle které porovnáváme zbarvení použitého papírku a odečítáme hodnotu. 7

Barevné přechody indikátorů STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Barevné přechody indikátorů Indikátory jsou nejčastěji organické látky, které v závislosti na pH mění své zabarvení. Jsou jednak orientační, které určují pouze oblasti nebo i velice přesné, které reagují v určitém rozmezí pH. Sami se průběhu chemické reakce nezúčastňují, ale vzhledem ke svým vlastnostem změní barvu na základě změněných reakčních podmínek. 8

Tlumivé roztoky - pufry STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Tlumivé roztoky - pufry Pro kontrolu správného měření a k nastavení přesnosti přístrojů se používají tlumivé roztoky, tzv. “pufry“. Jsou to roztoky, které mají přesnou hodnotu pH. 9

Nejjednodušší jsou tužkové a ruční testery STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Přístroje na měření pH Nejjednodušší jsou tužkové a ruční testery 10

Přesné přístroje na měření pH STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Přesné přístroje na měření pH Level 2 – přesný pH metr s měřícím boxem a tiskárnou. Kapesní konduktometr Cond 315i pro měření pH a vodivosti. 11

Kontrolní otázky 1, Co znamená symbol pH? STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kontrolní otázky 1, Co znamená symbol pH? 2, Znázorněte disociační rozklad vody! 3, V jaké číselné oblasti se pohybují hodnoty kyselých roztoků? 4, K čemu se používají pH papírky a na jakém principu pracují? 5, Co to jsou tlumivé roztoky a k čemu se používají? 12

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použitá literatura Neufingerl Franz Dr., Urban Otto Prof., Viehhauser Martin Dr., Chemie 1 anorganická chemie, originální vydání nakladatelství Bohmann Druck und Verlag Gesellschaft m.b.H. & Co KG, Wien, české vydání SPU, nakladatelství Wahlberg, Praha 1995, ISBN 80-901-657-6-1, použité obrázky: snímek č. 6, tabulka str. 63, snímek č. 7, str. 67, obr. 2, snímek č. 8, str. 67, graf 1, Snímky 9,10 a 11 labo.cz/seznam 13