Měření pH VY_32_INOVACE_29_591 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Měření pH VY_32_INOVACE_29_591 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 29 Anotace Stanovení pH látek různými metodami. Klíčová slova pH, alkalický, kyselý, neutrální, pH papírky, pH metr Předmět Chemie Autor, spoluautor Zdeněk Říha Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, data projektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 - 16 let, 36-47-M/01 Stavebnictví Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana 1
Fyzikální a chemické konstanty - hustota STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Fyzikální a chemické konstanty - hustota 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Tento symbol pH (pondus hydrogenii), znamená doslova tíha vodíku nebo také přenesené množství vodíku, které nám určuje sílu kyselin, zásad a jejich solí. Chemické reakce probíhají většinou ve vodných roztocích. Při rozpouštění sloučenin dochází k jejich disociaci, tj. rozdělení na ionty. I voda sama disociuje a to tak, že se rozkládá na oxoniový iont H3O+ a hydroxylový iont OH-. 3
Při ředění kyselin tak vzniká roztok, který reaguje kysele, protože: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 2 H2O = H3O- + OH- Při ředění kyselin tak vzniká roztok, který reaguje kysele, protože: HCl + H2O = H3O+ + Cl- nebo H2SO4 + 2 H2O = 2 H3O+ + SO42- 4
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Při rozpouštění hydroxidů je naopak přebytek OH- iontů, které reagují alkalicky (zásaditě). NaOH + H2O = Na+ + H+ + 2 OH- Vzniklé ionty H+ ihned reagují s přebytkem iontů OH- za vzniku vody, která však disociuje podle první reakce. Vzájemná reakce iontů H3O+ s ionty OH- je neutralizační reakce, opakem disociační reakce. 5
Závislost hodnoty pH na koncentraci oxoniových a hydroxylových iontů STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Závislost hodnoty pH na koncentraci oxoniových a hydroxylových iontů pH je záporný dekadický logaritmus koncentrace vodíkových iontů. pH = - log c(H+) 6
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Způsoby měření pH se řídí požadovanou přesností a tím i odpovídajícími pomůckami a přístroji. Universální pH papírky měří hodnotu pH s přesností +/- 0,5. Na jejich obalu je barevná stupnice, podle které porovnáváme zbarvení použitého papírku a odečítáme hodnotu. 7
Barevné přechody indikátorů STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Barevné přechody indikátorů Indikátory jsou nejčastěji organické látky, které v závislosti na pH mění své zabarvení. Jsou jednak orientační, které určují pouze oblasti nebo i velice přesné, které reagují v určitém rozmezí pH. Sami se průběhu chemické reakce nezúčastňují, ale vzhledem ke svým vlastnostem změní barvu na základě změněných reakčních podmínek. 8
Tlumivé roztoky - pufry STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Tlumivé roztoky - pufry Pro kontrolu správného měření a k nastavení přesnosti přístrojů se používají tlumivé roztoky, tzv. “pufry“. Jsou to roztoky, které mají přesnou hodnotu pH. 9
Nejjednodušší jsou tužkové a ruční testery STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Přístroje na měření pH Nejjednodušší jsou tužkové a ruční testery 10
Přesné přístroje na měření pH STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Přesné přístroje na měření pH Level 2 – přesný pH metr s měřícím boxem a tiskárnou. Kapesní konduktometr Cond 315i pro měření pH a vodivosti. 11
Kontrolní otázky 1, Co znamená symbol pH? STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kontrolní otázky 1, Co znamená symbol pH? 2, Znázorněte disociační rozklad vody! 3, V jaké číselné oblasti se pohybují hodnoty kyselých roztoků? 4, K čemu se používají pH papírky a na jakém principu pracují? 5, Co to jsou tlumivé roztoky a k čemu se používají? 12
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použitá literatura Neufingerl Franz Dr., Urban Otto Prof., Viehhauser Martin Dr., Chemie 1 anorganická chemie, originální vydání nakladatelství Bohmann Druck und Verlag Gesellschaft m.b.H. & Co KG, Wien, české vydání SPU, nakladatelství Wahlberg, Praha 1995, ISBN 80-901-657-6-1, použité obrázky: snímek č. 6, tabulka str. 63, snímek č. 7, str. 67, obr. 2, snímek č. 8, str. 67, graf 1, Snímky 9,10 a 11 labo.cz/seznam 13