Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Občanská nauka (klíčová aktivita III/2) Téma Právní akty EU Ročník 4. Jméno autora Bc. Lenka Přichystalová Anotace Prezentace má za úkol rozlišit právní akty EU a objasnit jejich způsob přijímání. Datum tvorby 20. 2. 2014
Pojem práva EU EU dostala od států pravomoc vytvářet právní normy, které jsou závazné nejenom pro samotné státy, ale i pro jejich občany Unie má vlastní právní systém Právo EU je autonomní právní systém odlišný od mezinárodního či vnitrostátního práva Na systém práva EU nahlížíme z několika hledisek: Přístup strukturální Dle hierarchie norem
Strukturální pohled Právo primární- základní smlouvy EU ( Smlouva o fungování EU, akty členských států) Právo sekundární- normy vytvářené orgány unie na základě zmocnění práva primárního (směrnice, nařízení) Mezinárodní smlouvy uzavírané mezi EU a nečlenskými státy Obecné zásady Judikatura Evropského soudního dvora
Dle hierarchie norem „ústava Unie“- Smlouva o fungování EU, Smlouva o Evropské unii, smlouva o založení EUROATOMu a další smlouvy je měnící a doplňující Ostatní právní akty, které musí být s „ústavou“ v souladu
Akty zástupců členských států Primární právní akty Zřizovací smlouvy Římská smlouva, Maastrichtská smlouva, smlouva z Nice.. Právní základ Unie Subsidiární smlouvy Smlouvy sjednání na půdě Unie výhradně mezi členskými státy Nepatří do pravomoci společenství, ale jsou důležité k jejich činnosti, dnes už téměř nahrazeny nařízeními Akty zástupců členských států Rozhodnutí zástupců členských států, kteří se sešli v radě Mezinárodní smlouvy sjednaných ve zjednodušené formě, právně nezávislá stanoviska…
Sekundární právní akty Nařízení Směrnice Rozhodnutí Doporučení Stanoviska
Nařízení Závazný akt normativní povahy Závazné jak na úrovni Unie, tak na úrovni členských států Zavazuje tedy přímo členské státy i jednotlivce Nemusí se nijak vkládat do národního práva- pro jednotlivce je už nařízení závazné hned po vydání
Směrnice Nemá obecnou závaznost směrem k jednotlivcům Předepisuje jen výsledek, jehož má být dosaženo Obsahuje obecné pravidlo a na státu je, aby si je zařadil do svého právního řádu a na ostatních podrobnostech Jedince tedy zavazuje až ve chvíli, kdy je směrnice implementována členským státem do jeho právního řádu
Rozhodnutí Individuální právní akt- zavazuje jen ty, kterým bylo přímo adresováno (na rozdíl od nařízení a směrnic) Například rozhodnutí komise Mohou být určená pro členské státy, instituce i jedince Může mít i normativní dopad (např. rozhodnutí Rady o založení tribunálu)
Doporučení a stanoviska Nejsou právními akty Jsou nezávazná Nerespektování nelze právně sankcionovat EU jimi jen v podstatě říká svůj názor na věc, ale jak se členské státy či jednotlivci zachovají, je na nich
Postup při přijímání aktů EU Pravomoci k tomu, který orgán je zmocněn vydat právní akt je uveden ve zřizovacích smlouvách- dle toho se liší i postup pro jejich přijímání Akty sekundárního práva vydávají tyto orgány: Rada společně s Evropským parlamentem Rada samostatně Komise Evropská centrální banka
Řádný legislativní postup Komise předloží Radě a Evropskému parlamentu návrh 1. čtení: Evropský parlament zaujme postoj a předá jej Radě -> Rada buď postoj přijme a akt je schválen -> Rada nepřijme, zaujme vlastní názor a s jeho vysvětlením pošle zpět Parlamentu
Řádný legislativní postup 2. čtení: EP buď schválí (akt je schválen), odmítne a nebo navrhne svou většinou změnu stanoviska Rady -> Rada jednomyslně schválí změny (akt je přijat) nebo neschválí (v tom případě se svolává dohodovací výbor Dohodovací výbor: stejný počet členů Rady i Parlamentu schválí nový návrh kvalifikovanou většinou- akt jde do 3. čtení 3. čtení- rozhoduje se o návrhu od dohodovacího výboru: Parlament nadpoloviční většinou odevzdaných hlasů Rada kvalifikovanou většinou- pokud ani tady shoda- akt se považuje za nepřijatý
Zvláštní legislativní postup Tento postup se může pro jednotlivé případy lišit Obvykle rozhoduje Rada jednomyslně a Evropský parlament je jen konzultován Nebo se požaduje i souhlas Evropského parlamentu, ale mimo proceduru uvedenou u řádného postupu Rychlejší a snadnější než řádný postup
Otázky Co patří do primárního práva EU? V čem se liší směrnice od doporučení? Nanejvýš kolik čtení může proběhnout v rámci řádného legislativního postupu? Může nařízení zavazovat i jednotlivce? Vyjmenuj všech 5 sekundárních právních aktů. Musí být sekundární právní akty v souladu s „ústavou“ EU?
ZDROJE TÝČ, Vladimír. Základy práva Evropské unie pro ekonomy. 6.vyd. Praha: Leges, 2010, 304 s. ISBN 978-80-87212-60-8 DVOŘÁK, Jan, a kol. Odmaturuj ze společenských věd. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2008, 256 s. ISBN 978-80-7358-122-0 AUTOR NEZNÁMÝ . http://office.microsoft.com/ [online]. [cit. 20.2.2014]. Dostupný na WWW. http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=evropská+unie&ex=1&origin=EC010141330#ai:MC900440 392| BLAHUŠ, Marek. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 20.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Les_trois_présidents_2011-11- 30.jpg?uselang=cs AUTOR NEZNÁMÝ . http://office.microsoft.com/ [online]. [cit. 20.2.2014]. Dostupný na WWW. http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=justice&ex=1#ai:MC900292574|| AUTOR NEZNÁMÝ . http://office.microsoft.com/ [online]. [cit. 20.2.2014]. Dostupný na WWW. http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=zákon&ex=1#ai:MC900339254| AUTOR NEZNÁMÝ . http://office.microsoft.com/ [online]. [cit. 20.2.2014]. Dostupný na WWW. http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=legislativa&ex=1#ai:MC900056784|