NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice AUTOR: Vondráková NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_ Nerosty TEMA: ČÍSLO PROJEKTU:
ANOTACE Materiál slouží k použití na interaktivní tabuli. Určený pro hodiny přírodovědy – člověk a jeho svět-rozmanitost přírody-nerosty. Učivo pro 4.- 5.ročník ZŠ. Seznámení s učivem, procvičení učiva, ukázky nerostů, osvojení pojmů.
Nerosty Nerosty -minerály Vyskytují se v přírodě samostatně nebo jako součást hornin. ložiska místa s výskytem nerostů mezi nejvýznamnější - křemen/žula/ /druhem křemene je bezbarvý křišťál/ nejpoužívanějším minerálem- sůl kamenná -získáváme ji z mořské vody nebo ji těžíme v solných dolech mezi nejrozšířenější – kalcit /vápenec, mramor/
Tabulka tvrdosti 1 Mastek 2 Sádrovec 3 Kalcit 4 Fluorit 5 Apatit 6 Živec 7 Křemen 8 Topaz 9 Korund 10 Diamand
Zopakujme si Jak se vyskytují v přírodě nerosty? A- samostatně B- součást hornin C- nevyskytují se D- vytvoří je člověk Co jsou to ložiska? A- hory B- hlavní města C- místa s výskytem nerostů
sůl kamenná vápenec kalcit křemen křišťál moře minerál žula křemen nerost Spoj do dvojic a utvoř věty. Diamant je: A- měkký B- umělý C- tvrdý
WWW.OFFICE.MICROSOFT.COM http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Brillanten.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Sulfurit http://cs.wikipedia.org/wiki/Zlato http://cs.wikipedia.org/wiki/St%C5%99%C3%ADbro http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezo http://www.mineraly.net/vlastnosti.php http://www.velebil.net/mineraly/hornina-a-mineral.html