LIDSKÝ ORGANISMUS SMYSLY A NERVY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smyslové orgány: - Sluch - Čich - Chuť (výklad učiva)
Advertisements

Téma: Soustava řídící, smysly Předmět: Člověk a jeho svět Ročník: 5 Autor: Mgr. Iveta Mazgalová ZŠ TGM Hodkovice n. M. Klíčová slova: nerv, mícha,
Smyslová soustava člověka
Nervová soustava.
VY_32_INOVACE_39_ Prvouka 3.ročník Naše tělo /smysly/
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Smyslové orgány VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Nervová soustava- receptory
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Čidla receptory.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Nervová soustava Zrak Počet hodin:1 5. ročník.
VY_52_INOVACE_PŘ Lidské tělo,test Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Řízení organismu Filip Bordovský.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Smyslové ústrojí 5. ročník
Smysly člověka (všeobecně)
Blízké okolí školy I. Šablona : V/2 Sada: 3 Ověření ve výuce: Třída: 1 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
LIDSKÝ ORGANISMUS Význam potravy, vody a vzduchu.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
ROSTLINY A JEJICH ORGÁNY 1.seznámení. Šablona : V/2 Sada: 2/10 Ověření ve výuce: Třída: 4 Datum: Výukový materiál zpracovaný.
LIDSKÝ ORGANISMUS VYLUČOVACÍ SOUSTAVA. Šablona : V/2 Sada: 2/35 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný.
LIDSKÝ ORGANISMUS KŮŽE. Šablona : V/2 Sada: 2/19 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu.
VY_52_INOVACE_65_Ryby - učební text + kontrolní otázky Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví Téma: Nervová soustava Jméno autora:
PES DOMÁCÍ 1. Šablona : V/2 Sada: 2/16 Ověření ve výuce: Třída: 4 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Smyslové ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_13_Smyslové ústrojí sluchu.
LIDSKÝ ORGANISMUS SVALY. Šablona : V/2 Sada: 2/21 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
BAŽANT OBECNÝ.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
Podzim I.
Lidské tělo.
zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
KOČKA DOMÁCÍ KOČKA DIVOKÁ
TŘÍDA o přestávce.
Nervová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_18_lidské tělo
Jsem ŠKOLÁK I.
ROSTLINY A JEJICH ORGÁNY
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
zpracovaný v rámci projektu
TŘÍDA v hodině II.
Prezentace – výklad učiva
LIDSKÝ ORGANISMUS STAVBA TĚLA.
LIDSKÝ ORGANISMUS OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_29_Lidské smysly
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_34_ČLOVĚK - ČÁSTI TĚLA
LIDSKÝ ORGANISMUS DÝCHACÍ SOUSTAVA.
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ROSTLINY A JEJICH ORGÁNY
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 08_Nervová soustava
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
zpracovaný v rámci projektu
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
SMYSLOVÁ SOUSTAVA DENISA POSKOČILOVÁ 8.C. SMYSLI ZRAK – SVĚTLO SLUCH –ZVUKY ČICH – PACHY CHUŤ – JÍDLO HMAT – CO CÍTÍME KDYŽ SI NA TO SÁHNEME.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

LIDSKÝ ORGANISMUS SMYSLY A NERVY

zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál 
 zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1131 Šablona: V/2 Sada: 2/22 Ověření ve výuce: 4. 2. 2013 Třída: 5 Datum: 13. 1. 2013 Online:

Lidský organismus Smysly a nervy Název: VY_52_INOVACE_2/22_Lidský organismus; smysly a nervy Předmět: Přírodověda  Ročník: 5. Klíčová slova: organismus, lidské tělo, orgán, smysly, hmat, sluch, čich, chuť, zrak, mozek, oči, uši, jazyk, mícha Jméno autora: Mgr. Martina Kosová  Škola: Základní škola Zaječí, okres Břeclav Školní 402, 691 05 Zaječí, příspěvková organizace

ANOTACE Výukový materiál je určen žákům 5. třídy základní školy k předmětu Přírodověda. Cílem učebního materiálu je seznámit žáky s novými pojmy a pomoci jim si je osvojit. Usnadnit jim si zapamatovat a poznat jednotlivé části a funkce lidského těla, jak vypadají jednotlivé orgány a jak se nazývají. Následující výukový materiál je zaměřen na smysly a nervy. Na popis stavby, činnosti a funkce nervové soustavy.

LIDSKÝ ORGANISMUS Ačkoliv je každý člověk jiný, tak všichni lidé mají stejnou STAVBU TĚLA.

PŘEMÝŠLEJ  Jak zjistíš, že můžeš na světelné křižovatce přejít přes silnici? Jak rozeznáš cukr od soli? Jak se dozvíš, že maminka volá k obědu? 1 2 3

Přemýšlej ! Proč rychle ucukneme rukou, když sáhneme na horká kamna? Jak zjistíš, když ti zavážu oči, že povrch stolu je hladký a ne hrbolatý?

NERVOVÁ SOUSTAVA 4

Zapiš si: SMYSLOVÉ ORGÁNY zachycují podněty z okolí Oči Uči Pusa Nos 9 SMYSLOVÉ ORGÁNY zachycují podněty z okolí Oči Uči Pusa Nos Ruce (hmat) 5 6 7 8

Nervy Zprávy, které zachytily SMYSLOVÉ ORGÁNY vedou NERVY do MOZKU a MÍCHY. MOZEK pak vyšle po nervech signál do svalů. SÍTÍ NERVŮ JE PROTKÁNO CELÉ NAŠE TĚLO.

NERVOVÁ SOUSTAVA 4

LIDSKÝ MOZEK 10

Přemýšlej ! Popiš, co se stane ve tvém těle, když uvidíš na semaforu červenou? Co se stane, když se ti do oka dostane prach? Prach z očí stírají oční víčka při mrkání, nebo slzy při podráždění oka.

Nejvíce zpráv získáme z okolního prostředí ….. OČIMA Zprávy z očí jsou po NERVECH přenášeny do MOZKU a z mozku po NERVECH třeba do nohou nebo do rukou.

OČI = ZRAK Jakou barvu mají tvoje oči? Jakou barvu očí mají tví spolužáci? Jaký je rozdíl mezi okem, když hledí do přímého slunce nebo je naopak v příšeří? Bude zornice ve tvém oku větší v poledne, nebo při stmívání?

Zornice NA SVĚTLE VE TMĚ 12

OKO 13

Práce s učebnicí, obrázky na straně 54. Nalepení obrázku do sešitu a popis oka.

UCHO = SLUCH Proč je důležité udržovat si čisté uši? Popiš, co se stane v tvém těle, když jdeš po ulici a uslyšíš zahoukat auto? Práce s učebnicí otázky na straně 54.

STAVBA UCHA 16

UCHO = SLUCH Práce s učebnicí obrázek na straně 54. Otázky na straně 54.

ZRAK a SLUCH Když jsme často a dlouho v hlučném prostředí, sluch se opotřebovává a zhoršuje. POBYT V TICHÉM PROSTŘEDÍ JE PRO NAŠE UŠI ZDRAVÝ! Pohled do zelené barvy je pro naše oči NEJZDRAVĚJŠÍ.

ZRAK a SLUCH Pro naše oči NENÍ VŮBEC ZDRAVÉ, když se dlouho díváme na televizi, do počítače, nebo když čteme při špatném osvětlení. 20

K lidem s poškozeným zrakem nebo sluchem se máme VŽDY chovat OHLEDUPLNĚ a POMÁHAT jim. 22 21

Zdroje Kvasničková Danuše a kol. Od vesmíru k člověku; Přírodověda pro 5. ročník základní školy. 1. vydání. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-348-5 OBRÁZKY: 0) http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDr_velk%C3%BD (12. 1. 2013) 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Sign%C3%A1ly_pro_chodce (13. 1. 2013) 2) http://cs.wikipedia.org/wiki/Chlorid_sodn%C3%BD (13. 1. 2013) 3) http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%98%C3%ADzek (13. 1. 2013) 4) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nervous_system_diagram.png (13. 1. 2013) 5) http://cs.wikipedia.org/wiki/Oko (13. 1. 2013) 6) http://cs.wikipedia.org/wiki/Ucho (13. 1. 2013) 7) http://cs.wikipedia.org/wiki/Ret (13. 1. 2013) 8) http://cs.wikipedia.org/wiki/Nos (13. 1. 2013) 9) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Palce.jpg (13. 1. 2013) 10) http://cs.wikipedia.org/wiki/Lidsk%C3%BD_mozek (13. 1. 2013)

12) http://luzr.cz/rozsirene-zornicky/ (13. 1. 2013) 13) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Schematic_diagram_of_the_human_eye_cs.svg (13. 1. 2013) 16) http://en.wikipedia.org/wiki/Ear (13. 1. 2013) 20) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:IBM_Thinkpad_R51.jpg (13. 1. 2013) 21, 22) http://cs.wikipedia.org/wiki/Nevidom%C3%BD (13. 1. 2013)