Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_03 TÉMA: ČESKÝ JAZYK PRO 2. STUPEŇ ČÍSLO PROJEKTU: CZ. 1. 07/ 1. 4. 00/ 21. 1843
Anotace Prezentace je určena žákům 6. třídy. Shrnuje základní poznatky o skloňování podstatných jmen. Slouží k procvičení určování mluvnických kategorií. Upevňuje pravopisné dovednosti žáků.
Podstatná jména - substantiva názvy osob, zvířat a věcí názvy vlastností (pýcha), dějů (slavnost) a vztahů (láska) slovní druhy ohebné skloňují se mluvnické kategorie – pád, číslo, rod
Vzory pán, hrad (les), muž, stroj, předseda, soudce žena, růže, píseň, kost město, moře, kuře, stavení Pamatuj! podstatná jména typu – hajný, nemocný, raněný – skloňujeme podle vzoru mladý podstatná jména typu – cestující, pokladní, krejčí – skloňujeme podle vzoru jarní
3. a 6. pád jednotného čísla vzor pán – k panu / pánovi o panu / pánovi vzor muž – k muži / mužovi o muži / mužovi Stojí-li za sebou několik podstatných jmen, která patří ke vzoru pán nebo muž, koncovku – ovi má pouze poslední podstatné jméno. U podstatných jmen podle vzoru předseda dáváme pouze koncovku – ovi.
Pokus se uvést další příklady. spisovatel Jaroslav Foglar – ke spisovateli Jaroslavu Foglarovi pan Miloš Nováček – o Miloši Nováčkovi starosta Ota Srstka - ke starostovi Otovi Srstkovi
Určete pád, číslo, rod. Přemyslovci byli dědičnými králi. Chceme být posly dobrých zpráv. K cíli je ještě daleko. Lovci chytají mladé lvy. Královna si vzala šperk se vzácnými drahokamy.
Řešení Přemyslovci (1.p., č.mn., r. muž. živ.) byli dědičnými králi (7.p., č.mn., r. muž. živ.). Chceme být posly (7.p., č.mn., r. muž. živ.) dobrých zpráv (2.p, č.mn., r. žen.). K cíli (3.p., č. j., r. muž. než.) je ještě daleko. Lovci (1.p., č. mn., r. muž. živ.) chytají mladé lvy (7. p., č.mn., r. muž. živ.). Královna (1.p., č.j., r. žen.) si vzala šperk (4.p., č.j., r. muž. než.) se vzácnými drahokamy (7.p., č.mn., r. muž. než.).
Které podstatné jméno do řady nepatří? Proč? posel, osel, král, učitel, uzel louže, sele, ulice, opice, hadice louka, mouka, lípa, ruda, alchymista krev, lev, pánev, konev, větev zaměstnanec, letec, pěvec, věc, herec
Řešení uzel – rod mužský, neživotný sele – rod ženský alchymista – rod mužský lev – rod mužský věc – rod ženský
Doplň i/y. Ze zdi trčely silné skob-. V mušl- najdeme perl-. Došli až ke hráz-. V neděl- se sejdeme na návs-. Lv-, žiraf- a orl- jsou obyvatel- naší zoo.
Řešení Ze zdi trčely silné skoby. V mušli najdeme perly. Došli až ke hrázi. V neděli se sejdeme na návsi. Lvi, žirafy a orli jsou obyvateli naší zoo.
Použité zdroje KRAUSOVÁ, Zdeňka a Renata TERŠOVÁ. Český jazyk pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2003, 136 s. ISBN 80-723-8206-3. Vlastní zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kateřina Palečková.