Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 13. 2. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_17_Pavouci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strunatci Chordata.
Advertisements

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník: ročník
Členovci Základní škola a mateřská škola, Tupesy, Klepítkatci
Členovci  Členovci představují největší kmen živočišné říše se značným hospodářským významem. Mimo hmyz k nim patří také například korýši, pavoukovci.
Pavoukovci Mgr. Helena Roubalová
Členovci - pavoukovci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_05 Tematická.
PAVOUKOVCI I (Arachnida) VY_32_INOVACE_3.1.Bi2.19/Li
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.08 Anotace: Vysvětluje základní rozdíly, seřazuje jednotlivé zástupce. Vzdělávací oblast: Členovci – popis těla, zástupci Autor:
členovci v říši živočichů
Opakování členovci - pavoukovci
Kmen: členovci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ČLENOVCI.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové
PAVOUCI.
PAVOUKOVCI.
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
Pavoukovci skupina bezobratlých živočichů zahrnuje přes druhů
9.1 Vím, kdo jsou pavoukovci
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_267.
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
PAVOUKOVCI; HMYZ V RYBNÍKU
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Pavouci a Štíři.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
Členovci. Znaky členovců Nestejnoměrně článkované tělo (hlava, hruď, zadeček) Vnější kostra (KUTIKULA) z chitinu a uhličitanu vápenatého NS žebříčkovitá.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_14_Trilobiti.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.
Rozmnožování hmyzu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření Ročník3.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_12_Charakteristika.
Členovci. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky podkmene žabernatí klíčová slova : korýši, rak říční autor: Kamila Černá zpracováno:
Typy oběhových soustav a srdcí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření1.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
ČLENOVCI 1. část PAVOUKOVCI KORÝŠI
Kmen: členovci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Prezentace – David Schröpfer
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
MĚKKÝŠI.
Rozmnožování klepítkatců a korýšů
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_09_Hlísti.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PAVOUCI 2. ledna 2014 VY_52_INOVACE_210222
Členovci Pavouci.
kroužkovci, Annelida, opaskovci, máloštětinatci, mnohoštětinatci
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_16_Štíři,
PAVOUKOVCI 1.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Prezentace seznamuje žáky se stavbou těla a typy vývoje hmyzu Předmět
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Bezobratlí Členovci.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kmen: Členovci.
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
Členovci vzdušnicovci.
Anotace Výukový program pro žáky 6. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Členovci - pavoukovci. Možnost využití: interaktivní tabule.
Základní škola, Hradec Králové
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 13. 2. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_17_Pavouci Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Pavouci Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0816

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu „ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH - PAVOUCI“. Je určen pro výuku biologie ve 2. ročníku čtyřletého gymnázia a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. V uzavřených položkách žáci zaškrtávají v nabídce odpovědí interaktivním perem, na otevřené položky odpovídají ústně. Součástí materiálu jsou správné odpovědi, na které se posuneme tlačítkem akcí. Materiál je doplněn pracovním listem / testem, včetně autorského řešení. Lze jej použít pro samostatnou práci, domácí přípravu nebo pro testování znalostí. Test je vhodné použít v závěru vyučovací jednotky, je možné jej vytisknout a zpracovávat v listinné podobě. Materiál je určen k interaktivní výuce.

PAVOUCI (Araneae) SYSTEMATICKÉ ZAŘAZENÍ: kmen: členovci (Arthropoda) Obr. 1 – sklípkan Brachypelma smithi (Mexiko) SYSTEMATICKÉ ZAŘAZENÍ: kmen: členovci (Arthropoda) podkmen: klepítkatci (Chelicerata) třída: pavoukovci (Arachnida) řád: pavouci (Araneae)

osidlují většinu biotopů na všech kontinentech s výj. Antarktidy více než 100 čeledí, téměř 45 tisíc druhů predátoři – živí se hmyzem, někteří i drobnými obratlovci různé strategie lovu (do sítě, skokem, během) dožívají se kolem 2 let, sklípkani v zajetí až 25 let Obr. 2

necelý ½ mm (kolumbijský druh Patu digua) velikost: necelý ½ mm (kolumbijský druh Patu digua) sklípkani – 9 cm tělo, 25 cm rozpětí nohou Obr. 8 Sklípkan největší (Theraphosa blondi) je považován za největšího pavouka

4 páry končetin (z hlavohrudi) chelicery – za dvou článků STAVBA TĚLA: 2 tělní segmenty hlavohruď zadeček spojeny stopkou 4 páry končetin (z hlavohrudi) chelicery – za dvou článků makadla – podobná končetinám, ale kratší bez tykadel Obr. 3 1 – článkované končetiny 2 – hlavodruď 3 - zadeček

CHELICERY PAVOUKŮ: ze 2 článků vzhled drápku v klidu sklopené zde ústí jedová žláza Odkaz na obrázky – chelicery pavouků http://chibikun.blog.cz/0903/stavba-pavouciho-tela chlicery Obr. 4

VNITŘNÍ ANATOMIE PAVOUKA: NS – gangliová, centralizace (všechna ganglia v hlavohrudi – v 1 místě) Smysly: jednoduché oči – 8, u odvozených 6 lovící do sítě – špatný zrak lovící skokem, během - lepší četné hmatové chlupy Obr. 5

plicní vaky – obvykle 2 páry – ústí na břišní straně zadečku CS: otevřená trubicovité hřbetní ♥ - s postranními otvory pro vstup krvomízy → vypuzuje krvomízu k hlavě → rozlitiny DS: plicní vaky – obvykle 2 páry – ústí na břišní straně zadečku u odvozených – 2. pár přeměněn na vzdušnice Obr. 5

kořist usmrtí jedem (jedová žláza ústí na chelicerách) TS: trubicovitá mimotělní trávení – do kořisti vpraví enzymy, pak vysají rozložený obsah kořist usmrtí jedem (jedová žláza ústí na chelicerách) → svalnatý žaludek → střevo se slepými výběžky → řitní otvor Obr. 5

bílkovinný sekret (fibroin – podobný hedvábí) – na vzduchu tuhne VS: malpighické trubice začínají slepě v tkáni → do střeva → řitní otvor Snovací žlázy – v zadečkové části → ústí na snovacích bradavkách (1 – 4 páry) bílkovinný sekret (fibroin – podobný hedvábí) – na vzduchu tuhne Obr. 5

K ČEMU PAVOUCI VYUŽÍVAJÍ SÍTĚ? lov do sítě, omotání kořisti úkryt pohyb („babí léto“) pouzdro pro oplozená vajíčka = kokon tkaní pavučiny – instinkt Obr. 6 Obr. 7 Pavouk Phonognatha graeffei pomocí sítě stáčí list, který slouží jako past a úkryt Úkryt pavouka rodu Agelena

ROZMNOŽOVÁNÍ A ŽIVOTNÍ CYKLUS: pohlavní vnitřní oplození – nepřímo - ♂ obalí sperma pavučinou, pomocí makadel vkládají do pohlavních cest ♀ časté námluvy – vibrace, pohyby, „tance“ – u těch, kteří lépe vidí u některých – kanibalismus ♀ požírá ♂ oplozená vajíčka – v kokonu (schovají nebo nosí při sobě) častá péče o mláďata nosí na hřbetě, krmí (vyvrhují potravu) Obr. 9 Mláďata křižáka

VÝZNAMNÉ ČELEDI PAVOUKŮ: Křižákovití: mohutní, na zadečku výrazná kresba, ploché sítě křižák obecný křižák pruhovaný – původně Středomoří, dnes i v ČR, geografická migrace Obr. 11 Obr. 10

vodrovná síť s trubičkovitou částí – úkryt, past pokoutník domácí Pokoutníkovití: (asi 500 druhů, v ČR 10) vodrovná síť s trubičkovitou částí – úkryt, past pokoutník domácí - synantropní Obr. 12

snovačka jedovatá („černá vdova“) – Austrálie, S + Stř. Am. Snovačkovití: tropy, subtropy snovačka jedovatá („černá vdova“) – Austrálie, S + Stř. Am. - kanibalismus - účinný jed Obr. 13 Obr. 14

vodouch stříbřitý – staví husté zvonovité hnízdo pod vodou, zde loví Vodouchovití: vodouch stříbřitý – staví husté zvonovité hnízdo pod vodou, zde loví vzduch nabírá na hladině do husté vrstvy ochlupení Obr. 15

nestavějí sítě – kořist loví pomocí silných končetin Slíďákovití: asi 3 000 druhů, oči ve 3 řadách žijí na povrchu půdy nestavějí sítě – kořist loví pomocí silných končetin ♀ chrání kokon – připevněný pod zadečkem Obr. 16

Skákavkovití: menší, štíhlé tělo, krátké nohy dobře vidí – teleskopické hlavní oči neloví do sítě, ale skokem Obr. 17

Sklípkani: žijí v zemních doupatech tropy, subtropy silné chelicery živí se i drobnými obratlovci Obr. 18

OTÁZKY Popište základní tělní plán pavouků: Pavouci dýchají a) výhradně vzdušnicemi b) výhradně plicními vaky c) někteří plicními vaky, jiní i vzdušnicemi d) žádná z odpovědí není správná SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU:

OTÁZKY 3) Co obsahuje sekret, ze kterého je tvořena pavučina, kde vzniká a jak je vylučován. 4) Cévní soustava pavouků je a) otevřená b) uzavřená SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU:

OTÁZKY 5) K jakým účelům pavouci tvoří sítě? 6) Co tvoří potravu pavouků? Jak ji získávají a zpracovávají? SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST:

Popište základní tělní plán pavouků: SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: Popište základní tělní plán pavouků: - hlavohruď, zadeček, spojeny stopkou, 4 páry kčlánkovaných končetin (z hlavohrudi), chelicery, pedipalpy, 6 – 8 jednoduchých očí; nemají tykadla Pavouci dýchají a) výhradně vzdušnicemi b) výhradně plicními vaky c) někteří plicními vaky, jiní i vzdušnicemi d) žádná z odpovědí není správná PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

4) Cévní soustava pavouků je a) otevřená b) uzavřená SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Co obsahuje sekret, ze kterého je tvořena pavučina, kde vzniká a jak je vylučován. - základem je bílkoviny (fibroin – přužnost, odolnost vlákna), vzniká ve snovacích žlázách v zadečku, vylučována je snovacími bradavkami (1 – 4 páry na spodní zadní části zadečku 4) Cévní soustava pavouků je a) otevřená b) uzavřená PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

5) K jakým účelům pavouci tvoří sítě? SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 5) K jakým účelům pavouci tvoří sítě? - lov, omotání kořisti, úkryt, pasivní pohyb („babí léto“), kokon 6) Co tvoří potravu pavouků? Jak ji získávají a zpracovávají? - živí se hmyzem, větší druhy i drobnými obratlovci (mláďata ptáků, ještěrek); kořist loví pomocí sítě nebo během či skokem; mají mimotělní trávení – vpraví do kořisti trávicí enzymy, poté vysají tekutý obsah (svalnatý žaludek) PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

Zařaďte pavouky do systému bezobratlých. PRACOVNÍ LIST / TEST Zařaďte pavouky do systému bezobratlých. Čím se pavouci živí a jaké strategie lovu využívají? Pavouci mají: a) 3 páry kráčivých končetin b) 4 páry kráčivých končetin c) 6 párů kráčivých končetin d) 8 párů kráčivých končetin K čemu mohou pavouci využívat síť?

Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – PAVOUCI PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – PAVOUCI Zařaďte pavouky do systému bezobratlých. Čím se pavouci živí a jaké strategie lovu využívají? Pavouci mají: a) 3 páry kráčivých končetin b) 4 páry kráčivých končetin c) 6 párů kráčivých končetin d) 8 párů kráčivých končetin K čemu mohou pavouci využívat síť?

5) Jednoduše charakterizujte nervovou soustavu pavouků. 6) Vylučovacími orgány pavouků jsou: a) protonefridie b) metanefridie c) Malpighické trubice d) párové ledviny 7) Pavouci mají: a) vždy 8 jednoduchých očí b) vždy 6 jednoduchých očí c) někteří 8, někteří 6 očí – oči jsou složené d) někteří 8, někteří 6 očí – oči jsou jednoduché

8) Popište stručně cévní soustavu pavouků. 9) Oplození u pavouků je: a) vnější b) vnitřní přímé c) vnitřní nepřímé d) ani jedno z uvedeného, pavouci se rozmnožují nepohlavně 10) Vyberte správnou možnost: a) U pavouků se vyskytuje / nevyskytuje péče o mláďata. b) U pavouků můžeme / nemůžeme pozorovat sexuální dimorfismus. c) Pavouci mají přímý / nepřímý vývin. d) Pavouci jsou gonochoristé / hermafroditi. e) Stavba pavučiny je rozumová / instinktivní činnost. f) Síť tkají všichni / jen někteří pavouci.

Zařaďte pavouky do systému bezobratlých. PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ Zařaďte pavouky do systému bezobratlých. - kmen: členovci, podkmen: klepítkatci, třída: pavoukovci, řád: pavouci Čím se pavouci živí a jaké strategie lovu využívají? - živí se dravě (hmyzem, drobnými bezobratlými), loví sítí nebo skokem či během Pavouci mají: a) 3 páry kráčivých končetin b) 4 páry kráčivých končetin c) 6 párů kráčivých končetin d) 8 párů kráčivých končetin K čemu mohou pavouci využívat síť? - k lovu a omotání kořisti, úkryt, kokon, pasivní pohyb

5) Jednoduše charakterizujte nervovou soustavu pavouků. - gangliová NS, dosti centrallizovaná – ganglia na 1 místě v hlavohrudi 6) Vylučovacími orgány pavouků jsou: a) protonefridie b) metanefridie c) Malpighické trubice d) párové ledviny 7) Pavouci mají: a) vždy 8 jednoduchých očí b) vždy 6 jednoduchých očí c) někteří 8, někteří 6 očí – oči jsou složené d) někteří 8, někteří 6 očí – oči jsou jednoduché

8) Popište stručně cévní soustavu pavouků. - CS otevřená, trubicovité hřbetní srdce s postranními párovými otvory pro vtékání krvomízy, ta je vypuzována směrem k hlavě, z cév se rozlévá mezi orgány – pak zpět do srdce 9) Oplození u pavouků je: a) vnější b) vnitřní přímé c) vnitřní nepřímé d) ani jedno z uvedeného, pavouci se rozmnožují nepohlavně 10) Vyberte správnou možnost: a) U pavouků se vyskytuje / nevyskytuje péče o mláďata. b) U pavouků můžeme / nemůžeme pozorovat sexuální dimorfismus. c) Pavouci mají přímý / nepřímý vývin. d) Pavouci jsou gonochoristé / hermafroditi. e) Stavba pavučiny je rozumová / instinktivní činnost. f) Síť tkají všichni / jen někteří pavouci.

ZDROJE OBRÁZKŮ: 1 - SHEARS, Trisha M.. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tarantula_020.jpg 2 - GNISSAH. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Araneus_diadematus_web_1.jpg 3 - KALDARI. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Spider-characteristics.png 4 - AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chopstick_fangs.jpg 5 - COMSTOCK, John Henry. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Spider_internal_anatomy-cs.svg 6 - FIR0002. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Spider_house_leaf.jpg 7 - MORAN, Patrick Edwin. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Agelenidae_labyrinthica.JPG 8 - BOBISBOB. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 13. 2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Male_goliath_birdeater_111508_013.jpg 9 - BROCKEN INAGLORY. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gasteracantha_mammosa_spiderlings_next_to_their_eggs_capsule_2.jpg

10 - HOWALDT, Jürgen. cs. wikipedia. org [online]. [cit. 13. 2. 2013] 10 - HOWALDT, Jürgen. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Araneus_diadematus_(Gartenkreuzspinne_mit_Wespe).jpg 11 - PETERS, Kristian. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Argiope_bruennichi.jpeg 12 - BETLEY, M.. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Katnik_domowy_Tegenaria_domestica2.jpg 13 - CHEPYLE. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Black_Widow_11-06.jpg 14 - CHAPPELL, Mark. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Blackwidow_eggsac_silk.jpg 15 - SCHULLER, Norbert. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Argyroneta_Aquatica_Weibchen2.jpg 16 - FIEGGEN, Ian. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:20071030_Wolf_Spider_Carrying_Egg_Sac_(Cropped).jpg 17 - LEILLINGER, Olaf. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Evarcha.falcata.7328.jpg 18 - BROCKEN INAGLORY. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tarantula_IMG_9229g.JPG

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-57-3. ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-32-8. BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN 80-901691-0-4. ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-08-0. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-71820-70-9. PFLEGER, Václav. Měkkýši. Praha: Artia, 1988, ISBN 37-003-88. PFLEGER, Václav; PRADÁČ, Jiří. Krása lastur. Praha: Academia, 1981, ISBN 21-002-81. ACKER, Fabian a kol. Rostliny a bezobratlí. Praha: Albatros, 1989, ISBN 80-00-00029-6, překlad Obrtel, Radoslav.