SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Advertisements

Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Vymezení a funkce volného času
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Max Weber ( ) Právník Ekonom Sociolog Politolog.
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Sociální konstrukce životního prostředí a kulturní krajiny Katedra geografie Fakulty pedagogické Technické univerzity v Liberci Tomáš HENDRYCH.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Psychologie II Sociální psychologie
Erving Goffman - narodil se 11. června 1922 a zemřel 19.listopadu Americký sociolog kanadského původu - Během 60. a 70. let 20.st. Patřil mezi nejvlivnější.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Metaetika Shrnutí.
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Systemický přístup v SP
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Environmentální etika
SOCIÁLNÍ STRUKTURA, STRATIFIKACE A MOBILITA
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Sociologie ?.
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
3. téma: Kultura
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Úvod do sociologie Eva Šlesingerová SOC701. Organizační záležitosti  Podmínky pro získání kreditů  Průběžná práce  Závěrečná zkouška  Kontakty.
Od moderní k nové společnosti
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
SOC122 Sociologie náboženství
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Vymezení a funkce volného času
Moc médií 3.3..
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Základní filozofické otázky
Předsudky a stereotypy
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
Francouzský materialismus I
Transkript prezentace:

SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY 5. Společnost jako drama. Společnost ve světle etiky. 19. 3. 2007 Jaro 2006/2007

Svoboda a kauzalita Svoboda není přístupná empirickému pozorování – můžeme ji zakoušet jako jistotu stejně jako nějaké empirické danosti, není ji však možno žádnými vědeckými metodami dokázat. Ať se subjektivnímu vědomí jeví jako svobodné cokoliv, ve vědeckém rámci to bude mít místo pouze jako článek v kauzálním řetězci. Empirická věda se pohybuje v rámci určitých předpokladů a jeden z nich je univerzální kauzalita → o každém objektu vědeckého zkoumání se předpokládá, že má nějakou předcházející příčinu. Svoboda a kauzalita nejsou z logického hlediska kontradiktorické pojmy; jsou to však pojmy, které patří k nesourodým referenčním rámcům. Pokud jde o metody sociálních věd, setkáváme se v nich se způsobem myšlení, který a priori předpokládá, že lidský svět je kauzálně uzavřeným systémem.

Dialektika vztahu jedince a společnosti Berger, Luckmann – dialektický model sociální konstrukce reality: Externalizace Objektivizace Internalizace Tyto tři momenty odkazují ke třem vzájemně se podporujícím dimenzím neustálého procesu institucionální reprodukce světa, neboli sociální konstrukce reality: k nutnosti institucí, k jejich vnější objektivitě vůči jednotlivcům a zároveň k jejich vázanosti na lidské jednání a myšlení

Jedinec jako aktivní společenský činitel Ať už jsou vnější a vnitřní tlaky společnosti jakékoliv, ve většině případů jsme přinejmenším spoluurčovateli dané sociální situace. Každá sociální situace je vystavena z přediva významů, které do ní vnesli jednotliví účastníci. Všechny sociální systémy byly vytvořeny lidmi → lidé je mohou měnit. Společnost nás sice určuje, ale je zase určována námi. Nejsme to jen my sami, ale i společnost, která existuje díky svému vymezení. Systémy kontroly mají neustálou potřebu svého potvrzování a znovupotvrzování od těch, které mají kontrolovat.

Jedinec proti systému Existují tři základní způsoby, jak se postavit moci společenského systému: transformace, odstup a manipulace. Před tím, než jsou sociální systémy (násilně) odstraněny, jsou zbaveny své ideologické opory (všechny revoluce začínají změnami ve vědomí) → odmítnutí definice sociálních norem a tvoření definice nové a protikladné je vždy potenciálně revoluční. Nemůže-li člověk společnost přetvořit či sabotovat, může se od ní vnitřně distancovat → lidé si mohou vytvářet své vlastní „subsvěty“. Kromě transformace a oddělení se mohou jedinci rovněž přistoupit k taktice, kdy systém využívají záměrně způsobem, který jejich legitimní strážci nepředvídali (odstup od role, extáze). Každé osvobozování od sociálních rolí probíhá v hranicích, které jsou samy vymezeny sociálně.

Společnost jako drama Vedle obrazu společnosti jako vězení a loutkového divadla je zde představa třetí: společnost jako jeviště obsazené živými herci. Díváme-li se na společnost z této perspektivy, náš sociologický pohled se promění. Jeviště, divadlo, cirkus či karneval – to vše představuje nový, dramatický model s koncepcí labilní, nejisté a často nepředvídatelné společnosti. Přestože jsou sociální instituce skutečně omezující a donucující, jeví se zároveň jako divadelní konvence, ba dokonce fikce. Byla-li sociální realita dramaticky vytvořena, musí být také dramaticky tvárná.

Sociologie a problém svobody Je nemožné apriorně dospět ke svobodě v jejím plném smyslu vědeckými prostředky či v rámci diskurzu vědy. Problém svobody lze tematizovat ve (filozoficko)antropologickém referenčním rámci, v němž se člověk uznává jako svobodná bytost. J. P. Sartre – „nepravdivost“ jako útěk před nevyhnutelností svobody → člověk je odsouzen ke svobodě

Sociologický machiavelismus Sociologická perspektiva vede v té či oné míře k rozčarování vzhledem k oficiálním interpretacím sociální reality. Pronikavost pohledu napomáhá získání kontroly. Jen ten, kdo chápe pravidla hry, může při ní podvádět. Každý sociolog je potenciální sabotér nebo podvodník, stejně jako zdánlivý pomocník útlaku. Problém nespočívá v povaze vědy, nýbrž v charakteru vědce. Machiavelismus je způsob nazírání a sám o sobě je eticky neutrální.

Problém jednání a rozhodování Příčina versus důvod Otázka kauzality – přírodní vs. lidské jevy (→ motivace) Typy jednání: habituální, afektivní, racionální Nezamýšlené důsledky jednání

Nepředvídané důsledky jednání (Merton) Nepředvídané x nežádoucí účinky jednání Důsledky vždy vyplývají ze souhry jednání a objektivní situace. Racionálnost (neracionálnost) jednání nelze ztotožňovat s úspěchem či neúspěchem jednání. Základní zdroje nepředvídatelnosti jednání: 1. neznalost 2. omyl 3. kategorická bezprostřednost zájmu 4. základní hodnoty 5. sebemařící předpovědi („sebevražedná proroctví“)