Nezaměstnanost VY_32_INOVACE_44_894

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.1.
Advertisements

Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A17 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Nezaměstnanost, úřad práce Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena.
NEZAMĚSTNANOST – 3. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
11. září 2013VY_32_INOVACE_100210_Nezamestnanost_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada41 AnotaceSociální.
Násobení a dělení lomených výrazů
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada42 AnotaceTrh.
Ekonomika Nezaměstnanost 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_15.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada40 AnotaceNárodní.
Distribuce VY_32_INOVACE_44_883
Zákoník práce 1 – Zákoník práce
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Způsoby hledání zaměstnání, úřad práce 1 – Hledání zaměstnání
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Úvodní hodina, plán výuky
Životní cyklus výrobku
Aktiva a pasiva podniku
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Cenné papíry VY_32_INOVACE_44_892
Sociální systém České republiky
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Metody měření odporovými teploměry
Velkoobchod, maloobchod
Zásoby, peněžní prostředky, pohledávky
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Vnitřní struktura technických materiálů
Morálka 1 – Morálka VY_32_INOVACE_ 42_836
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Složení betonu VY_32_INOVACE_02_029
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Převody mezi číselnými soustavami 3
Zvedáky VY_32_INOVACE_21_412
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Kreslení základních strojních součástí
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Výrobní činitelé v podniku
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Vlastnosti kapalin VY_32_INOVACE_11_223
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Výrazy-algebraické vzorce
Živnostenské podnikání
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
zpracovaný v rámci projektu
Rozdělení zvuků VY_32_INOVACE_12_225
Hodnotový systém člověka – Systém hodnot
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Marketingový mix VY_32_INOVACE_41_823
Majetek podniku VY_32_INOVACE_44_895
Propagace, reklama VY_32_INOVACE_41_831
Trh a jeho fungování, zaměstnání, podnikání 1 – Trh
Transkript prezentace:

Nezaměstnanost VY_32_INOVACE_44_894 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nezaměstnanost VY_32_INOVACE_44_894 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 44 Anotace Příčiny nezaměstnanosti mohou být různé, snaží se je vyřešit tripartita. Klíčová slova Nezaměstnanost, nabídky, poptávka, příčiny, měření, tripartita Předmět Ekonomika Autor, spoluautor Mgr. Jitka Vavřincová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace PowerPoint Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 18 – 21 let, obor Podnikání Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední snímek

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nezaměstnanost Obrázek: 1 2

?Kdo tedy na trhu práce tvoří nabídku a kdo poptávku? STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Práce je jedním ze základních výrobních faktorů. Kdo má pracovní sílu může, ale nemusí ji vynakládat. Pracovní síla je nabízena na trhu práce. ?Kdo tedy na trhu práce tvoří nabídku a kdo poptávku? 3

Nezaměstnanost můžeme sledovat z pohledu jednotlivce nebo STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nezaměstnanost můžeme sledovat z pohledu jednotlivce nebo z pohledu celospolečenského - makroekonomického. 4

Pohled makroekonomický: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pohled makroekonomický: Nezaměstnanost dobrovolná – lidé mají pracovní sílu, ale nechtějí ji vynakládat – např. zdědily peníze po rodičích Nezaměstnanost nedobrovolná – lidé chtějí a potřebují pracovat, aby si zajistili obživu, ale nemohou odpovídající práci sehnat. 5

Důležité jsou příčiny nezaměstnanosti a ty mohou být následující: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Obrázek: 2 Důležité jsou příčiny nezaměstnanosti a ty mohou být následující: 6

FRIKČNÍ NEZAMĚSTANANOST: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje FRIKČNÍ NEZAMĚSTANANOST: Lidé běžně mění svou práci – v některé firmě nejsou spokojení, rozváží pracovní poměr a hledají jiné zaměstnání. Jedná se o přirozený, krátkodobý jev, který je pro tržní hospodářství pozitivní. 7

STRUKTURÁLNÍ NEZAMĚSTNANOST: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje STRUKTURÁLNÍ NEZAMĚSTNANOST: Některé odvětví se dostává do útlumu (např. těžké strojírenství, těžební průmysl), lidé přicházejí o práci. Jiné odvětví v národním hospodářstvím jsou naopak ve fázi rozvoje a nové pracovní síly potřebují. Zde je optimálním řešením rekvalifikace – získání nových znalostí a dovedností v perspektivním oboru. 8

CYKLICKÁ NEZAMĚSTNANOST: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje CYKLICKÁ NEZAMĚSTNANOST: Hospodářství se nevyvíjí rovnoměrně, ale v cyklech. V období krize a sedla dochází k nárůstu nezaměstnanosti a snižování mezd. V období konjunktury dochází k nárůstu nezaměstnanosti a zvyšování mezd. 9

MĚŘENÍ NEZAMĚSTNANOSTI: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje MĚŘENÍ NEZAMĚSTNANOSTI: nezaměstnaní ------------------------- x 100 = ? % aktivní obyvatelstvo 10

O jaký druh nezaměstnanosti se jedná? absolvent školy Mostecko STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje ÚKOL: O jaký druh nezaměstnanosti se jedná? absolvent školy Mostecko ekonomická krize 11

zaměstnanci podnikatelé STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Subjekty, které se účastní řešení otázky efektivního využití sil v národním hospodářství a související nezaměstnanosti, jsou tři : stát zaměstnanci podnikatelé Tomuto trojúhelníku říkáme tripartita (Rada pro sociální dialog) 12

Mají zájem na co nejvyšších mzdách a na plné zaměstnanosti. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje ZAMĚSTNANCI: Mají zájem na co nejvyšších mzdách a na plné zaměstnanosti. Ne každý pracovník je ochoten a schopen odvádět za svou mzdu odpovídající pracovní výkon. Zaměstnance zastupují při jednání odbory, které mají v Evropě tradičně velkou váhu a vliv. 13

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje PODNIKATELÉ: Mají zájem na efektivně nízkých mzdách, aby měli nižší náklady a neztratili konkurenceschopnost. Ne každý zaměstnanec je pro firmu přínosný – firma potřebuje zaměstnance s určitou kvalifikací a s pozitivním vztahem k práci. 14

Jaké jsou aktivní a pasivní opatření? STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje STÁT: Vláda, její ministerstva a jejich zdroj financí = státní rozpočet. Se snaží sladit zájmy subjektů a najít rozumný a společensky únosný kompromis, systém sociálních opatření: pasivní a aktivní. Jaké jsou aktivní a pasivní opatření?

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje JENA, Švarcová a kol. Ekonomie - stručný přehled. Zlín: CEED, 2009, ISBN 978-80-903433-8-2. PROFIMEDIA.CZ. Nezaměstnaných ubývá, ale výhra to není... [online]. [cit. 12.6.2013]. Dostupný na WWW: http://www.blesk.cz/clanek/radce-prace/162599/nezamestnanych-ubyva-ale-vyhra-to-neni.html AFP. lidovky.cz [online]. [cit. 12.6.2013]. Dostupný na WWW: http://byznys.lidovky.cz/celosvetova-nezamestnanost-dosahla-rekordu-212-milionu-lidi-pqc-/moje-penize.aspx?c=A100126_171008_moje-penize_nev