Světová meziválečná tvorba – německy psaná STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Světová meziválečná tvorba – německy psaná VY_32_INOVACE_34_694 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 34 Anotace Světová literatura v meziválečné době – německy psaná literatura Klíčová slova Meziválečné období, charakteristika doby , umělecké směry v próze, Remarque, H. Mann, T. Mann, Feuchtwanger, Zweig, Brecht, Kafka, Kisch Předmět Český jazyk a literatura Autor, spoluautor PhDr. Jaroslav Svoboda Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad, Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 3. ročník maturitního studia oborů Mechanik seřizovač, Stavebnictví, 2. ročník- Podnikání Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem, Čelakovského 5
Světová literatura v meziválečné době STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Světová literatura v meziválečné době meziválečné období = doba mezi 1. a 2. světovou válkou = 2. a 30. léta 20. století ( 1918 – 1939) - rozvoj techniky a civilizace - úsilí o nový řád – procesy demokratizace života - vítězství fašismu ( Itálie, Německo) - vítězství komunismu ( Rusko- SSSR) - poválečná konjunktura byla vystřídána světovou krizí ve 30. letech - příprava nové války - 2.světová válka (1939 – 1945) - proud realistický – spisovatelé do určité míry dodržovali tradiční umělecké schéma klasického románu, i když s jistými odlišnostmi . Hemingway, Feutchwanger, Galsworthy, … Charakteristika doby Klllllll Umělecké směry v próze
1. Německy psaná literatura STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje - proud experimentální (moderní próza) – základní rysy: „bourání dějové linie“ prolínání mnoha časových i významových rovin složitá symbolika experimentování s jazykem svým obsahem detaibuzuje (tabu)některé sféry lidského života ,např. porušuje konvence v oblasti sexuality Kafka, Jouyce,… (1898 – 1970) (1871- 1950) (1875 – 1955) Na západní frontě klid Profesor Neřád Budddenbrookovi Cesta zpátky Císařství Josef a bratří jeho Tři kamarádi Mládí krále Jindřicha IV. Doktor Faustus Černý obelisk Vítězný oblouk 1. Německy psaná literatura Iba Heinrich Mann Thomas Mann E. M. Remarque
Pražská německá literatura STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Lion Feuchtwanger Arnold Zweig Bertold Brecht (1884 – 1958) (1887- 1968) (1898 – 1956) židovský spisovatel Spor o seržanta Gríšu dramatik Ošklivá vévodkyně Matka Kuráž a její děti Lišky na vinici Strach a bída třetí říše Goya Bláznova moudrost Židovka z Toleda Pražská německá literatura Iba Franc Kafka Egon Ervín Kisch (1883 – 1924) (1885 – 1948) - „ zuřivý reportér“ Romány : Proces Povídky : Proměna Pražské dobrodružství Zámek Pražský pitaval Tržiště senzací – autob.
Přehled světové literatury 20. století STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Užité zdroje Přehled světové literatury 20. století pro výuku literatury na středních školách Vladimír Prokop vydavatelství není uvedeno 2. Vlastní zdroje