NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_42_INOVACE_02_ČÍSLO A PROMĚNNÁ_26 TÉMA: 7.B - Zlomky - úvod ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.1616
Anotace Tento digitální učební materiál je určený pro výuku nové látky – zlomky, obsahuje výklad a řešené příklady. Je vytvořen v programu Microsoft PowerPoint. Materiál je vhodný pro žáky 7. tříd. Žáci jsou schopni pracovat se základním typem zlomku, pojmenovat jej a zapsat.
zlomky Pro 7. ročník ZŠ
Úvod zlomek označuje určitou část celku zlomek je složen ze tří částí čitatele zlomkové čáry jmenovatele čitatel říká, kolik částí zlomek obsahuje 7 částí zlomková čára rozděluje zlomek zlomková čára znamená dělení jmenovatel říká, na kolik částí je celek rozdělen celkem 16 částí (části musí být stejně velké) nikdy nesmí být nula (nejde dělit 0)
čteme a znázorňujeme zlomky sedm šestnáctin sedm lomeno šestnácti zlomek můžeme značit i graficky zapište a zakreslete zlomek jedna pětina tři dvanáctiny devět devatenáctin deset lomeno třinácti dvacet jedna lomeno třemi Výsledky:
Zlomky ve slovním zadání Katka má narozeniny, rozkrájela dort na 12 dílků, 7 kamarádek už dort ochutnalo. Urči zlomkem, jaká část dortu se snědla a jaká část zůstala. snědlo se zůstalo i když je dort rozdělený na 12 dílků, pořád tvoří jeden celek (dort)
! nula ve zlomku nula v čitateli nula ve jmenovateli je-li nula v čitateli, zlomek se rovná nule např. nula ve jmenovateli ve jmenovateli nesmí být nula zlomek nemá smysl (neumíme dělit nulou) !
k procvičení urči, jaká část celku je vybarvena fialově popiš zlomky slovně Odpověď: dvě pětiny jedna lomeno sto pěti sedmnáct třiadvacetin osm čtrnáctin jedenáct šestin
citace vlastní autorské dílo