Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: 20.1.2012 Název: VY_52_INOVACE_34_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky – Změny skupenství Ročník: 8. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
Opakování kapitoly o skupenstvích a jejich změnách Změny skupenství Opakování kapitoly o skupenstvích a jejich změnách
Vyjmenuj příklady látek ve skupenství: Pevném: Př: železo, led, plast … Kapalném: Př: voda, olej, nafta, ….. Plynném: Př: pára, vzduch, zemní plyn,…
Přiřaď vlastnosti k jednotlivým skupenstvím. Jsou rozpínavé Pevném: Kapalném: Plynném: Mění tvar podle tvaru nádoby Mohou být krystalické Téměř nestlačitelné Mají stálý tvar i objem Nemá žádný tvar ani objem Mohou být amorfní
Doplň název změny skupenství sublimace tání vypařování Pevné skupenství Kapalné skupenství Plynné skupenství tuhnutí kapalnění desublimace
Najdi teplotu tání následujících látek v ºC dusík rtuť olovo hliník zlato železo uhlík cín -196ºC -38,8ºC 327,3ºC 659ºC 1 063ºC 1 535ºC 3 550ºC 231,9ºC
Rozhodni: Je možné roztavit kousek olova na železné lžičce nebo na cínové? Teplota tání olova : 327,3ºC železa: 1 535ºC cínu: 231,9ºC Z teplot tání vyplývá, že olovo lze tavit jen na železné lžičce, cínová by se roztavila dřív než olovo.
var vody Vypařování vody Spoj správné možnosti. Probíhá v celém objemu kapaliny Probíhá při každé teplotě Probíhá jen při teplotě varu Záleží na velikosti volného povrchu kapaliny Závisí na tlaku vzduchu Děj urychlí odvádění vodních par
Doplň: V zimě ubývá sníh i led i při teplotě -15ºC, protože dochází k _____________. Cín lze tavit například v nádobě ze _______________________. ___________ je kov, který je i při běžné teplotě ve skupenství kapalném. Při vypařování kapalina _____________teplo ze svého okolí. Opačný děj k vypařování je ____________. sublimaci Železa, nebo z hliníku Rtuť odebírá kapalnění
Rozděl jednotlivé změny skupentsví: Látce je nutno dodat teplo →vnitřní energie látky se zvyšuje tání vypařování sublimace Látka odevzdá teplo →vnitřní energie látky se snižuje tuhnutí kapalnění desublimace
Domácí úkol: Vysvětli, proč pes , když mu je teplo vyplazuje jazyk a rychle dýchá. Vyhledej, kde se v průmyslu využívá jednotlivých změn skupenství. Kdy a proč se používá nemrznoucí směs do automobilů? Proč se v zimě solí silnice? Je to vhodné vždy? Co používají záchranáři a horská služba k zahřátí zraněného v terénu? Najdi v obchodech s oděvy značku GORE-TEX. Jak souvisí používaná technologie s teplem?
Anotace Opakování pojmů skupenství, změn skupenství, využití změn skupenství v praxi. Cíl hodiny: Možnost společného opakování učiva, použít jako test, opakování je možné využít pro 8. 9. ročník při fyzice. Práce s prezentací: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině , souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D Průřezová témata:
Zdroj citace Vlastní tvorba www.microsoft.com Fyzika 5. Praha: SPN a.s., 2010. ISBN 978-80-7235-491-7. JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 80-7196-290-2. JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-315-9. JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN , 1992. .