Sociologický výzkum II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Základní statistické pojmy
“Jsou tři druhy lží: lži, odsouzeníhodné lži a statistiky.”
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Základní statistické pojmy a postupy
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obsah statistiky Jana Zvárová
Analýza dat.
Sociologický výzkum.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
1 Metody a techniky výzkumu veřejného mínění Kombinované studium - II. cyklus LS 2007/08 Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK.
Statistická přejímka statistická přejímka představuje postupy zaměřené na následnou přejímací kontrolu (vstupní, mezioperační, výstupní) produktů cílem.
Základy statistické indukce Základní soubor, náhodný výběr Základní statistický soubor (stručněji základní soubor) je statistický soubor, z něhož pořizujeme.
Fakulta sociálních studií
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
15: : minut - BLOK 1: epistemologie 15: : minut - BLOK 2: principy kvantitativního přístupu 16: : minut - BLOK 3:
VÝZKUMNÝ VZOREK, validita a reliabilita
Základy zpracování geologických dat
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
Průzkum sebehodnocení zdravotního stavu a disability Popis metody průzkumu Datum: 13. června 2006 Číslo projektu: Připravil: Petr Hrala.
Praktikum elementární analýzy dat Třídění 2. a 3. stupně UK FHS Řízení a supervize (LS 2012) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
KMVP část 31 Kvantitativní metody výzkumu v praxi 3. část ZS 2008 (2/11/08) Jiří Šafr
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Analýza kvantitativních dat I. Vstupní test ze znalostí designu kvantitativního sociologického výzkumu Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz poslední aktualizace.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Inferenční statistika - úvod
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
VÝZKUMNÝ SOUBOR VALIDITA a RELIABILITA II. ROČNÍK – PS METODOLOGIE PDG. VÝZKUMU MGR. HRBÁČKOVÁ KARLA.
STEM Které souvislosti vstupu do EU veřejnost nejvíce zajímají? Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
… jsou bohatší lidé šťastnější?
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Základy analýzy kvantitativních dat Metodologie pro ISK – podzim 2015
Číslo a název projektu: CZ /1. 5
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí
Induktivní statistika
Induktivní statistika
Logika a metody výběru vzorku
Metodologie I. Sociologie pro porodní asistentky 4. května 2006
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
Výzkum veřejného mínění
Metodologie pro ISK 2 Úvod do práce s daty
Úvod do induktivní statistiky
Statistika a výpočetní technika
průběžná zpráva z 2. etapy sběru dat
Dotazník a výzkumná šetření
Induktivní statistika
Základy statistiky.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Náhodné výběry a jejich zpracování
Transkript prezentace:

Sociologický výzkum II. 16.04.2014 Základní pojmy výběrových šetření Způsoby výběru vzorku

Znak – proměnná Kvantitativní (sociální) výzkum se zaměřuje na studium znaků neboli proměnných (variables) + na jejich vlastnosti neboli hodnoty  měřitelný pojem se dvěma nebo více hodnotami symbolické vyjádření vlastností

Proměnné a jejich dělení Podle vyjádření hodnot proměnných: - kvantitativní proměnné (diskrétní & spojité) - kvalitativní proměnné (ano-ne) Podle vztahů mezi hodnotami jednotlivých proměnných: - nominální (název variant) - ordinální (název variant & uspořádání vertikální nebo horizontální) - kardinální (název variant & uspořádání & vzdálenost) ▪ intervalové (např. teplota) ▪ poměrové (např. příjem, věk, počet dětí, váha, životnost výrobku atd.) Hranice mezi jednotlivými proměnnými nejsou neprůchodné, záleží na úhlu pohledu, např. volba politické strany (nominální, ordinální) nebo vzdělání (nominální, ordinální, kardinální). Proměnné vyššího řádu měření lze převést do nižšího řádu měření (tzv. ordinalizace nebo nominalizace proměnných)

ZÁKLADNÍ POJMY VÝBĚROVÉHO ŠETŘENÍ Cílová populace je soubor jednotek, o kterém předpokládáme, že jsou pro něj závěry platné Základní soubor je soubor jedinců/jednotek, které v dané situaci zastupují cílovou populaci Vzorek = skupina jedinců/jednotek, které skutečně pozorujeme. Reprezentativita = vlastnost vzorku imitovat strukturu populace.

Příklad Cílová populace: obyvatelé ČR Základní populace: obyvatelé ČR k datu mimo dlouhodobě žijících v cizině (volební seznam) Výběrový soubor: občané ČR, které skutečně zkoumáme

Kritéria reprezentativnosti Musí existovat tzv. opora výběru Adekvátní výběr vzorku Velikost vzorku Návratnost Dvouhlavňová otázka, operuje s podmínkou, na které se nemusí všichni respondenti shodnout.

1. Opora výběru Seznam (volební seznam, seznam studentů, čtenářů knihovny, ….) Ze zvoleného seznamu můžeme náhodně vylosovat x jednotek… Či rozlišit např. podle věku, ročníku, apod. a z každé této skupiny vylosovat náhodně X čtenářů… apod.

3. Velikost S rostoucí velikostí vzorku se rozdíl mezi strukturou populace a vzorku zmenšuje. ALE! Menší reprezentativní je „lepší“ než velký nereprezentativní vzorek.

4. Návratnost a reprezentativita V případě výběrového šetření = kolik z rozdaných dotazníků se nám vrátilo. V případě ankety = jaké procento nám vyplnilo dotazníky (ovšem nevíme % z čeho?).

Způsoby výběru vzorku: (1) Výběr založený na pravděpodobnosti (2) Záměrný výběr (3) Výběry nezaložené na pravděpodobnosti

Výběr založený na pravděpodobnosti - typy: prostý náhodný výběr systematický výběr vícestupňový výběr….. skupinkový výběr stratifikovaný výběr  proporční  disproporční panel

kvótní výběr neboli též quasi-reprezentativní výběr Záměrný výběr: kvótní výběr neboli též quasi-reprezentativní výběr

Výběry nezaložené na pravděpodobnosti: nahodilý výběr výběr soudců (expertů) řetězový výběr (tzv. sněhová koule) samovýběr (anketa)

Při hodnocení kvality se ptáme Kdo prováděl šetření? Jaká byla populace? Jaká byla opora výběru? Jak byl vzorek vybrán? Jak byl vzorek veliký? Jaká byla návratnost? Jak byli jedinci kontaktováni? Bylo šetření ovlivněno něčím, co mohlo ovlivnit odpovědi? Hendl, J., 2004

Literatura Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. Hendl, J.: Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2004. Pro příp. vážnější zájem o oblast empirických výzkumů: Krejčí, J.: Kvalita sociálněvědních výběrových šetření. Praha 2008.