Novověk – devatenácté století Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_A_15_NOVOVĚK-DEVATENÁCTÉ STOLETÍ Téma: LIDÉ A ČAS Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131
Autor Mgr. Renáta Jehličková Vytvořeno dne 14. března 2012 Odpilotováno dne 24. dubna 2012 ve třídě V.A Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět Vzdělávací obor Vlastivěda Tematický okruh Lidé a čas Téma Novověk – devatenácté století Klíčová slova Velká francouzská revoluce, Napoleon Bonaparte, cenzura, kníže Metternich, K. H. Borovský, revoluce 1848, Říšský sněm, národní obrození, Josef Jungmann, Národní muzeum, Národní divadlo, Rudolfinum
Novověk – devatenácté století Na konci 18. století (1789) – Velká francouzská revoluce (svržen král, zrušena církev, vyhlášena republika) Následovala – kontrarevoluce (země ve zmatku) k moci se dostal Napoleon Bonaparte – začal válčit s Evropou (v roce 1805 – válka i s Rakouskem) a zrušil Římskou říši - František I. se poté prohlásil za císaře a Rakousko za císařství) Na začátku 19. století – v Rakousku obavy před revolucí: zpřísněna cenzura (kníže Metternich – tvrdý politik) policie vybudovala síť špehů a kontrolovala lidem i poštu zákaz zakládání spolků a sdružení policie časem již nezvládala rozsáhlou kontrolu novináři ostře odsuzovali poměry (Karel Havlíček Borovský)
Novověk – devatenácté století Pamětní deska KHB (rodný dům v Borové) Karel Havlíček Borovský
Novověk – devatenácté století V Rakousku – všeobecná nespokojenost: rostla nezaměstnanost (díky zaváděním strojů do výroby) několik let neúrody v zemědělství zvyšování daní (mnoho lidí v bídě) obavy z povstání utužení kontroly a cenzury přesto na jaře roku 1848 – revoluce v Rakousku-Uhersku: v dnešní Bratislavě vyhlásil uherský sněm samostatnost Uher svolán Říšský sněm do Kroměříže (brzy opět zrušen) v Čechách petice za správní spojení zemí Koruny, svobodu tisku, shromažďování, náboženského vyznání a zrovnoprávnění češtiny císař všechny požadavky uznal, ale na podzim vše opět zrušil (přetrvalo pouze úplné zrušení roboty)
Novověk – devatenácté století Od začátku 19. století – v Čechách tzv. české národní obrození (snaha o rozvoj české řeči, české kultury a vlastenectví) Čech je ten, kdo mluví česky (jazyk se stal hlavním rozlišovacím znakem národností) Čeština však v té době používána jen chudými lidmi Snaha vědců o rozvoj češství: Česko-německý slovník (Josef Jungmann) snaha dokázat bohatost češtiny kultura se stala součástí politického boje (v roce 1818 založeno Národní muzeum, vznikaly čtenářské kroužky a další vlastenecké spolky, v r. 1881 dokončeno Národní divadlo – ze sbírky českých lidí, v r. 1885 i Rudolfinum)
Novověk – devatenácté století Budova NM kolem roku 1900 Dřevořezba ND z roku 1881 Národní muzeum dnes Rudolfinum
Novověk – devatenácté století Odpovězte na otázky: Co patřilo mezi hlavní příčiny nespokojenosti obyvatel v 19. století? Proč se úřady obávaly povstání? Co proti tomu dělaly? Kdo byl Karel Havlíček Borovský a čím se proslavil? Kdy nakonec k povstání v Rakousku-Uhersku došlo? Co revoluce Čechům přinesla? Co to bylo české národní obrození a proč vůbec vzniklo? Jaké dílo napsal Josef Jungmann a co tím chtěl dokázat? Jak probíhal rozvoj vědy a kultury v Čechách od počátku 19. století? Jaké významné stavby byly v té době v Praze postaveny?
Mgr. Renáta Jehličková 14. března 2012 Určeno pro 4.- 5.ročník ANOTACE Výklad Popis situace na přelomu 18.a 19. století (Velká francouzská revoluce a revoluce v Rakousku-Uhersku v roce 1848) Seznámení s důvody a průběhem národního obrození (Karel Havlíček Borovský, Josef Jungmann) Popis rozvoje české vědy a kultury (Národní muzeum, Národní divadlo, Rudolfinum) Praktické činnosti – odpovědi na otázky jako kontrola zapamatování si nových informací z učiva
Použité zdroje Obrázky a webové stránky z internetu na hypertextových odkazech. Prezentace obsahuje animace. Výukový materiál doplňující učebnici: Mikulenková, Linda, Mgr. Lidé a čas: Člověk a jeho svět. Učebnice pro 4.a 5. ročník základní školy. Prodos spol. s. r. o., pedagogické nakladatelství. Kollárovo nám. 7, 722 00 Olomouc, 2010. Modrá řada učebnic. ISBN 978-80-7230-225-3 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/de/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Havl%C3%AD%C4%8Dek_Borovsk%C3%BD.jpg/250px-Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Havl%C3%AD%C4%8Dek_Borovsk%C3%BD.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2b/Pametni_deska_Karla_Havlicka_Borovskeho_v_rodne_obci.jpg/170px-Pametni_deska_Karla_Havlicka_Borovskeho_v_rodne_obci.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fa/Prag_Museum_1900.jpg/220px-Prag_Museum_1900.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/84/N%C3%A1rodn%C3%AD_muzeum_%28National_Museum%29.jpg/220px-N%C3%A1rodn%C3%AD_muzeum_%28National_Museum%29.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/Narodni_divadlo_Praha_1881.jpg/220px-Narodni_divadlo_Praha_1881.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d6/Rudolfinum_Prague.jpg/220px-Rudolfinum_Prague.jpg