D. Hrubý, J. Molnár, E. Fuchs: Terminologie v matematice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy infinitezimálního počtu
Advertisements

Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
Interpretace práva.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
Algebra.
Úpravy algebraických výrazů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Co je to trojúhelník
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rovinné útvary.
F U N K C E.
MATEMATIKA I.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Funkce více proměnných.
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: 8 - 9
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Komplexní čísla algebraický.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: ELIPSA Anotace: pojmy - konstrukce.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Úvod do programování.
Automobilní a dopravní systémy
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
24..
Pozemní stavitelství II
Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Trojúhelník - těžnice.
Potřebujeme smíšená čísla? Josef Molnár
4.11 LINEÁRNÍ ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU Mgr. Petra Toboříková.
6. ročník TROJÚHELNÍKY II. VLASTNOSTI TROJÚHELNÍKŮ.
Goniometrie jako oblast matematiky (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Funkce. Funkce - definice Funkce je zobrazení, které každému číslu z podmnožiny množiny reálných čísel R přiřazuje právě jedno reálné číslo. Funkci značíme.
Lineární funkce Rozdělení lineárních funkcí Popis jednotlivých funkcí.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:VY_32_INOVACE_1_KOMPLEXNI_CISLA_01.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Množina bodů dané vlastnosti
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
Parabola Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Definiční obor a obor hodnot
Kvadratické nerovnice
Vlastnosti trojúhelníku
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
MATEMATIKA Odchylka přímek a rovin 1.
ČÍSELNÉ MNOŽINY, INTERVALY
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
VY_32_INOVACE_RONE_03 Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice.
Funkce více proměnných.
1. Co všechno umíš určit u trojúhelníku?
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Množina bodů dané vlastnosti
Lineární funkce a její vlastnosti
Technická normalizace
Množina bodů dané vlastnosti
Grafy kvadratických funkcí
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
ČÍSELNÉ MNOŽINY, INTERVALY
Grafy kvadratických funkcí
Transkript prezentace:

D. Hrubý, J. Molnár, E. Fuchs: Terminologie v matematice MATEMATIKA A FYZIKA VE ŠKOLE Jevíčko, 23. – 25. srpna 2017

Motivace: nejednotnost norem Jozef Doboš

Nejednotnost terminologie Co je výška trojúhelníku?

Nejednotnost terminologie Co je výška trojúhelníku? - úsečka - reálné číslo (délka úsečky, vzdálenost bodu od přímky) - přímka (procházející vrcholem a kolmá na protější stranu)

Nejednotnost terminologie Co je výška trojúhelníku? - úsečka - reálné číslo (délka úsečky, vzdálenost bodu od protější strany) přímka (procházející vrcholem a kolmá na protější stranu) Záměrná nejednotnost (obdobně např. „osa elipsy“ aj.)

Nejednotnost zavedení pojmů Je rovnostranný trojúhelník speciálním případem rovnoramenného trojúhelníku? Nejednotnost symboliky  

Důvody unifikace terminologie: - ulehčení komunikace - efektivita komunikace - rychlost komunikace - úspora finančních nákladů Čižmár, J.: Vznik a vývoj matematickej symboliky, 2000.

Názvy a značky oslaví 30 let Názvy a značky školské matematiky. Praha, SPN, 1988, 136 str.

Terminologická komise pro školskou matematiku je komisí JČMF od 28. května 2011 v současné době pracuje ve složení prof. RNDr. Josef Molnár, CSc., UP Olomouc, předseda prof. RNDr. Luboš Pick, DSc., UK Praha prof. RNDr. Aleš Pultr, DrSc., UK Praha doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc., MU Brno RNDr. Eva Zelendová, Ph.D., NÚV Praha RNDr. Dag Hrubý, UP Olomouc

TERMINOLOGIE „Opakování matka moudrosti, skleróza matka turistiky.“ Terminologie je nauka o termínech, tj. o odborných názvech, a o způsobu jejich vytváření a sestavování do systémů. Termín jazykový výraz (slovo nebo sousloví), který má v určitém oboru specifický, ostře vymezený význam, často odlišný od základního a obecného významu.

Terminologie neboli odborné názvosloví Odborné názvosloví může být děleno na: oficiální (pokud možno zcela přesné) vymezené právními normami (například právní názvosloví) vymezené technickými normami (a jinými předpisy podobné normativní povahy) dané zvykem, tradicí či ústním podáním, neoficiální, tedy většinou odborný slang

Tvoření termínů Dobře utvořený termín by měl co nejlépe splňovat následující požadavky: v daném oboru jednoznačný, bez polysémie a homonymie, neutrální, bez expresivních konotací, ustálený, popisný - pojmenovává přesně skutečnost, systematický - zapadá do systému, mezinárodní – pokud možno.

Sémiotika je nauka o znakových systémech. Dělí se na: sémantiku, která se zabývá významem znaků, syntax, jež zkoumá vzájemné vztahy mezi znaky, pragmatiku, jejíž náplní je užívání znaků. Znak je definován jako „něco, co něco jiného zastupuje.“ Znak je reprezentantem dané věci.

Znaky lze podle intenzity vazby mezi znakem a zastupovanou věcí rozdělit na: index, znak je součástí označovaného, ikon, znak se označovanému podobá (obraz, piktogram), symbol, vztah znaku k označovanému je dán tradicí nebo konvencí (dopravní značka, číslice, slovo).

Matematická značka je libovolný znak, používaný v matematice Matematická značka je libovolný znak, používaný v matematice. Může to být znaménko pro označení operace s množinami, jejich prvky, čísly či jinými objekty, znak pro množinu, prostor, proměnnou a mnoho dalších matematických objektů. Termín matematický symbol vznikl překladem z angličtiny a přestože je často používaný, dle jazykových doporučení ÚNMZ (Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví) a české technické normy ČSN ISO 80000-2 je správné označení matematická značka.

Názvosloví se také během času přirozeně vyvíjí: • společně se změnami v příslušném jazyce jako takovém, který je dán jeho přirozeným vývojem, • s rozvojem vědy a techniky a s ním spojeného lidského poznání.

Pokračování: Na shledanou za chvíli

Matematický výraz Termy = Výrazy Formule (obsahují znak vztahu) (obsahují znak vztahu) bez proměnných s proměnnými bez proměnných s proměnnými výroky výrokové formy rovnost nerovnost rovnice nerovnice

Proč? Např.: Rovnici můžeme ve školské matematice definovat jako: - výrokovou formu (hledáme obor pravdivosti) - funkční pojetí (f(x) = 0, hledáme nulová bod) - rovnost dvou výrazů (p(x) = q(x), hledáme kořen)* *Slovník školské matematiky, SPN, Praha 1981, str. 176-177

Co na to H.-J. Bartsch? (Algebraickým) termem neboli výrazem nazýváme takové slovo vytvořené z čísel, číselných proměnných a matematických operačních znaků, které má nějaký smysl a které nabude určité hodnoty, jestliže za proměnné dosadíme libovolné … Predikátová formule T1 = T2 , kde T1, T2 jsou termy, se nazývá rovnice. Bartsch, H.-J.: Matematické vzorce, SNTL, Praha 1983.

Jste ochotni přijmout označení tan pro funkci tangens, místo stávajícího označení tg ? Yes, I’m willing 71% No, I’m not willing 29% This task has two different versions for students and for teachers The question was answered by 173 teachers and 356 students

Questionnaire Task 9 Jste ochotni přijmout označení pro pravý úhel podle normy ISO? Yes, I‘m willing 32% No, I‘m not willing 68%

Potřebujeme smíšená čísla? .

Děkuji Vám za pozornost.