Archimédes a jeho objevy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Archimédes byl řecký matematik, fyzik, inženýr, vynálezce a astronom. Je považován za jednoho z nejvýznamnějších vědců klasického starověku.
Advertisements

Archimédův zákon.
Název materiálu: ARCHIMÉDŮV ZÁKON – výklad učiva.
Hydromechanika.
Vztlaková síla Ing. Jan Havel.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 12 Anotace.
Násobení a dělení lomených výrazů
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 12 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 11 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 11 Anotace.
19. Vztlaková síla, Archimedův zákon
Zákoník práce 1 – Zákoník práce
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Základy organické chemie
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Tepelný pohyb částic VY_32_INOVACE_11_212
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Archimédův zákon VY_32_INOVACE_28_Archimeduv_zakon,_vztlakova_sila
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Metody měření odporovými teploměry
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Řezání vnitřních závitů
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Vnitřní struktura technických materiálů
Morálka 1 – Morálka VY_32_INOVACE_ 42_836
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Složení betonu VY_32_INOVACE_02_029
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Soustružení 1 VY_32_INOVACE_22_425
Regulované soustavy statické
Zvedáky VY_32_INOVACE_21_412
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Radioaktivita VY_32_INOVACE_12_228
Kreslení základních strojních součástí
Neškodné trhliny VY_32_INOVACE_27_540
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
Pracovní a dilatační spára
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Výrobní činitelé v podniku
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Vlastnosti kapalin VY_32_INOVACE_11_223
Vlastnosti elektrického náboje
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
Živnostenské podnikání
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Archimédův zákon.
Jednoduché stroje VY_32_INOVACE_11_210
Rozšiřování základů VY_32_INOVACE_27_542
Rozdělení zvuků VY_32_INOVACE_12_225
Hodnotový systém člověka – Systém hodnot
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Archimédův zákon.
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Transkript prezentace:

Archimédes a jeho objevy STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Archimédes a jeho objevy VY_32_INOVACE_11_211 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 11 Anotace Seznámení s hlavními objevy Archiméda a jejich použití Klíčová slova Vztlaková síla, tíha, hustota, Archimédův zákon, plování těles Předmět Fyzika Autor, spoluautor Ing. Ivana Gajdošová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace, doplňování myšlenkové mapy Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 – 16 let Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana nebo materiály SŠST Ústí nad Labem, Čelakovského 5

Archimédes a jeho objevy STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Archimédes a jeho objevy

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Archimédes ze Syrakus žil ve 3. století před naším letopočtem na Sicílii je pokládán za největšího vědce starověku fyzik, matematik, astronom, vynálezce – ve starověku všechny vědy souhrnně spadaly pod filosofii zemřel při římském obléhání Syrakus, na jejichž obranu vymyslel některé obranné a válečné stroje Obr. 1: Sir Isaac Newton Obr. 1: Archimédes

Vztlaková síla Fvz = ρ.g.V STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Archimédův zákon „Těleso ponořené do kapaliny je nadlehčováno vztlakovou silou, rovnající se tíze kapaliny stejného objemu jako je ponořená část tělesa.“ Vztlaková síla Fvz = ρ.g.V Vztlaková síla = ρVg Historická vsuvka: Říká se, že Archimédes na princip tohoto zákona přišel, když se koupal a všiml si, že jeho ponořené tělo vytlačuje ven vodu – údajně ho to tak rozrušilo, že vyskočil z lázně a pobíhal po městě nahý s pokřikem „Heuréka“ („Objevil jsem“).

Obr. 2: Hydrostatický vztlak drží muže na hladině Mrtvého moře STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vztlaková síla = ρVg Obr. 2: Hydrostatický vztlak drží muže na hladině Mrtvého moře

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podle velikosti tíhové síly G a vztlakové síly F mohou nastat tyto případy: Tíha tělesa bude větší než vztlaková síla G > F těleso klesne ke dnu (hustota tělesa > hustota kapaliny) Tíha tělesa a vztlaková síla budou stejné G = F těleso se v kapalině bude vznášet (hustota tělesa = hustota kapaliny) Tíha tělesa bude menší než vztlaková síla G < F těleso bude stoupat vzhůru k volnému povrchu (hustota tělesa < hustota kapaliny) Vztlaková síla = ρVg

Doplňte správná znaménka do vztahů STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Doplňte správná znaménka do vztahů ÚKOL: 1) ρT ρK ρT ρK ρT ρK Vztlaková síla = ρVg

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 2) Ve vodě o hustotě 1000 kg . m³ je ponořené těleso, které má objem 0,5 m³. Jak velká vztlaková síla působí na těleso, je-li zcela ponořeno? (dosaďte g = 10 m/s²) Vztlaková síla = ρVg

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ve vodě o hustotě 1000 kg . m³ je ponořené těleso, které má objem 0,5 m³. Jak velká vztlaková síla působí na těleso, je-li zcela ponořeno? (dosaďte g = 10 m/s²) F = ρ.g.V F= 1000.10.0,5 F = 5 000 N Vztlaková síla = ρVg

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Číslo π pí je konstanta udávající poměr obvodu kruhu k jeho průměru v matematice i fyzice má velký význam, je součástí mnoha rovnic dříve bylo vyjádřeno zlomkem 22/7 Archimédes jej spočítal na přesnost 3.1416 pomocí mnohostěnu vepsaného do kružnice Archimédes jej spočítal na přesnost 3.1416 pomocí mnohostěnu vepsaného do kružnice

Archimédovo tepelné zařízení STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Archimédovo tepelné zařízení podle antických historiků zapaloval při obléhání Syrakus Archimédes lodě na dálku dodnes se diskutuje o tom, jak to dělal, je však pravděpodobné, že k tomu využil systému zrcadel, jimiž soustředil sluneční paprsky Obr. 1: Sir Isaac Newton Obr. 3: Archimédovo zápalné zařízení

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Král, na jehož dvoře Archimédes žil, dal svému zlatníku určitou hmotnost zlata, aby mu z ní zhotovil korunu. Dostal korunu o stejné hmotnosti, jakou měl kus zlata, přesto zlatníka podezříval z toho, že využil jen část zlata a vmíchal do něj levnější kovy. Zavolal si proto Archiméda, který pomocí znalosti Archimédova zákonu zjistil, že v koruně opravdu příměs byla. Jak na to mohl přijít? Ponořil postupně do vody danou hmotnost čistého zlata a korunu. Objem vody, která vytekla, byl pokaždé jiný, z čehož vyvodil, že obě tělesa měla rozdílnou hustotu a tedy i jiné složení.

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Král, na jehož dvoře Archimédes žil, dal svému zlatníku určitou hmotnost zlata, aby mu z ní zhotovil korunu. Dostal korunu o stejné hmotnosti, jakou měl kus zlata, přesto zlatníka podezříval z toho, že využil jen část zlata a vmíchal do něj levnější kovy. Zavolal si proto Archiméda, který pomocí znalosti Archimédova zákonu zjistil, že v koruně opravdu příměs byla. Jak na to mohl přijít? Ponořil postupně do vody danou hmotnost čistého zlata a korunu. Objem vody, která vytekla, byl pokaždé jiný, z čehož vyvodil, že obě tělesa měla rozdílnou hustotu a tedy i jiné složení. Ponořil postupně do vody danou hmotnost čistého zlata a korunu. Objem vody, která vytekla, byl pokaždé jiný, z čehož vyvodil, že obě tělesa měla rozdílnou hustotu a tedy i jiné složení. Mimochodem, zlatník byl podle legendy popraven. Obr. 4: Alternativa pokusu s korunou

Další z Archimédových objevů STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Další z Archimédových objevů Princip páky Obr. 6: Archimédův šroub, který čerpá vodu Obr. 5: Princip páky, jež využíváme např. při otevírání plechovky

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje: Obr.1: AUTOR NEUVEDEN. Nature Of Mathematics [online]. [cit. 22.8.2013]. Dostupný na WWW: http://natureofmathematics.wordpress.com/lecture-notes/archimedes/ Obr. 2: AUTOR NEZNÁMÝ. wikipedia [online]. [cit. 25.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dead_sea_newspaper.jpg Obr. 3: RINDAHL, Finn. Wikipedia.cz [online]. [cit. 22.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Archimedovo_tepelne_zaruzeni_2.png Obr. 4: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 22.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Archimedes_water_balance.gif Obr. 5: ANDRÉ, Marcos. Wikipedia.cz [online]. [cit. 22.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Drinking_can_ring-pull_tab.jpg Obr.6: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 22.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Archimedes-screw_one-screw-threads_with-ball_3D-view_animated_small.gif

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje: SVOBODA, E. a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus, 1996, ISBN 80-7196-006-3. AUTOR NEUVEDEN. Archimédés [online]. [cit. 23.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Archim%C3%A9d%C3%A9s AUTOR NEUVEDEN. Pí (číslo) [online]. [cit. 23.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C3%AD_%28%C4%8D%C3%ADslo%29 AUTOR NEUVEDEN. Archimédův zákon [online]. [cit. 23.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Archim%C3%A9d%C5%AFv_z%C3%A1kon