Chromista.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOTANIKA ORGANELY ROSTLINNÝCH BUNĚK
Advertisements

NIŽŠÍ ROSTLINY (Thallobionta)
Název Řasy Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Nižší rostliny - Řasy Výukový materiál. Sestavila: Jana Sítařová, Gymnázium, Brno, třída Kapitána Jaroše.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Systém rostlin a řasy Autor: Mgr. Ivana Frýdová Projekt „EUROgymnázia“
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
Systém organismů.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
NIŽŠÍ ROSTLINY Jytka, Veronyka, Wendi By Veronyka.
Prvoci Přírodopis VY_32_INOVACE_166, 9. sada, Př3 ANOTACE
Chaluhy, čili hnědé řasy
Hnědé řasy.
Vývojově nižší rostliny
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SYSTÉM HUB I.
Oddělení: CHLOROPHYTA – zelené řasy
Protisté s chlupatými bičíky
Nižší rostliny Řasy.
Nové pojmy gameta pohlavní buňka (samčí n. samičí)
Heterokontní řasy a ruduchy (oddělení Heterokontophyta, Rhodophyta)
CVIČENÍ 04 CHROMISTA - Heterokontophyta
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Řasy červené a hnědé zdroj:www. cs.wikipedia.org/wiki/Ruduchy
Heterokontní (oddělení Heterokontophyta), skrytěnky (Cryptophyta), obrněnky (Dinophyta), krásnoočka (Euglenophyta)
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
Nadříše: Eukaryota Říše: rostliny (Plantae)
Protisté s chlupatými bičíky
Název Nižší rostliny (Protobionta) Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Podříše: Nižší rostliny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Živočichové rybníka a jeho okolí
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
CHLOROPHYTA – zelené řasy
„NIŽŠÍ ROSTLINY“ ŘASY.
Nižší rostliny Houby Řasy Lišejníky.
1. S TÉLKY ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_16_TEMA Hlístice TÉMA.
Základní informace o patří mezi nižší rostliny - mají chloroplasty s chlorofylem - z vody, minerálních látek a CO 2 vyrábějí organické látky - uvolňují.
CHROMISTA. říše: Chromista různorodá skupina (+změny skladby) organismy jednobuněčné i mnohobuněčné organismy s různými způsoby výživy: fotoautotrofní.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Řasy - systém.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_331_Říše chromista Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,
Obecná charakteristika, polypovci. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_11_TEMA.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_10_TEMA Houbovci TÉMA.
Obecná charakteristika. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_02_TEMA.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Chromista. Říše: Chromista ● Různorodá skupina, zahrnuje bičíkovce, jednobuněčné i mnohobuněčné organismy. ● Rozmanitý způsob výživy – saprofyti, paraziti,
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Přírodopis ROZSIVKY.
Eukarya Monofyletická skupina vzniklá endosymbiosou s protomitochondrií Prvoci - jednobuněční chemoheterotrofové chromista - fotoautotrofové s velkým podílem.
Přírodopis ROZSIVKY.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Houby – opakování 1.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Základní škola, Hradec Králové
MNOHOBUNĚČNÉ ROSTLINY
Řasy zařazení do systému organismů stavba prostředí a význam v přírodě
Transkript prezentace:

Chromista

NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_7A_01_TEMA Chromista TÉMA SADY: Biologie pro 1. a 2. ročník ROČNÍK: 2. ročník a sexta DATUM VZNIKU: září 2012 AUTOR: Mgr. Iva Řezníčková

ANOTACE Prezentace seznamuje žáky se základními charakteristikami chromist, jejich vybranými zástupci a jejich významem. Slouží k výuce a zápisu nejdůležitějších faktů. Závěrečné snímky lze využít na závěr vyučovací hodiny k opakování. V otázkách ano – ne při nesprávné odpovědí smajlík odletí, při správné zčervená. Prezentace je připravena pro 2. ročník a sextu gymnaziálního vzdělávání.

Obecná charakteristika Různorodá skupina organizmů Jednobuněčné i mnohobuněčné Výživa: Autotrofní – mají plastidy Jak vznikly tyto plastidy? Vznikly druhotnou endosymbiózou (nukleomorf – zbytek původního jádra Heterotrofní – pravděpodobně ztráta chloroplastů

Systém Kmen Chromofyta – Chromophyceae třída Zlativky – Chrysophyceae třída Rozsivky – Bacillariophyceae třída Chaluhy – Phaeophyceae Kmen Oomycety - Řasovky - Oomycota

Kmen Chromophyta Barviva v plastidech: chlorofyl A+C beta karoten, xantofyly fukoxantin – hnědý Jaký význam má fukoxantin? Umožňuje fotosyntézu ve velkých hloubkách. Zásobní látky – různé (např. chrysolaminarin, olej) Barva – žlutozelená až hnědá Výskyt – slané i sladké vody

Třída Rozsivky - Bacillariofhyceae Jakou mají stélku? kokální schránky z SiO2 – dvoudílné okolo sliz pohyb - prouděním cytoplasmy (i pohybem plasmatické membrány) v podélné štěrbině na schránce víko dno plastidy jádro

Třída Rozsivky - Bacillariofhyceae Rozmnožování nepohlavní Vysvětlete podle obrázku. K čemu dochází? – opakovaným dělením, vytvoří se vždy menší část schránky, když dosáhne kritické velikosti pohlavní rozmnožování nebo zaniká 1.

Třída Rozsivky - Bacillariofhyceae Rozmnožování: Pohlavně – konjugace – dvě rozsivky se k sobě přiblíží, každá buňka se rozdělí na 2 gamety, jednu si vymění vznik 2 zygot rostou až dosáhnou normální velikosti

Třída Rozsivky - Bacillariofhyceae Zástupci Pinnularia Navicula - loďkovka 3. Loďkovka 2. Pinnularia

Třída Rozsivky - Bacillariofhyceae Loďkovky 5. 4. Navicula lanceolata Navicula reinhardtii

Třída Rozsivky - Bacillariofhyceae Hvězdovka (Asterionela) 6.

Třída Rozsivky - Bacillariofhyceae Význam: Záporný – ve vodárnách – při přemnožení zápach Kladný – filtry - dynamit - brusný materiál - izolační materiál - výroba skla - leštění čoček Geologický - křemelina

Třída Chaluhy - Phaeophyceae mnohobuněčná vláknitá větvená nebo pletivná stélka makroskopická výskyt: moře rozmnožování: pohlavní – složitá oogamie nepohlavní - rozpad stélky - výtrusy

Třída Chaluhy - Phaeophyceae Zástupci: Laminaria – Severní moře Bobulák – Makrocystis – J polokoule, 70 m, 100 kg Chaluha bublinatá (Fucus vesiculosus) Hroznovice – Sarcassum (několik m dlouhá) Hroznovice 7. 8. Chaluha bublinatá

Třída Chaluhy - Phaeophyceae Význam: výroba jodu farmaceutický průmysl potraviny krmivo palivo

Kmen Oomycety – Řasovky - Oomycota Saprofyté nebo parazité Buněčná stěna z celulózy 2 bičíkaté zoospóry (péřovitý kratší bičík + bičovitý delší bičík)

Kmen Oomycety – Řasovky - Oomycota Vřetenatka révová (Plasmopara viticola) Parazit – napadá listy a plody (na svrchní straně listů hnědé skvrny, na spodní straně bílá plst) Haustoria v mezibuněčných prostorách Co jsou haustoria? Přeměněné kořeny, kterými parazit odebírá živiny hostiteli Ochrana: postřiky roztoky měďnatovápenatých sloučenin 9.

Kmen Oomycety – Řasovky - Oomycota Rozmnožování: Nepohlavní – z průduchů – vlákna s výtrusnicemi (roznášeny větrem) – z nich zoospóry Pohlavní – oogamie Popište rozmnožování podle obrázku. Mnohojaderné oogonium + mnohojaderný samčí pohlavní orgán splynutí 1 vaječného jádra + 1 samčího jádra zygota vaječný výtrus (oospora) – (ústně) 10.

Kmen Oomycety – Řasovky - Oomycota Plíseň bramborová Napadá listy a hlízy Hlízy kožovité (suchá hniloba) Někdy hnědá páchnoucí hmota s plísní i bakterie (mokrá hniloba) 11.

Opakování Doplňte tabulku pojmy v závorce: (heterotrofní, autotrofní, oomycéty, rozsivky, chaluhy) druh zařazení výživa pinnularia Vřetenatka révová hroznovice loďkovka

Opakování Doplňte tabulku pojmy v závorce: (heterotrofní, autotrofní, oomycéty, rozsivky, chaluhy) druh zařazení výživa pinnularia rozsivky autotrofní Vřetenatka révová oomycety heterotrofní hroznovice chaluhy loďkovka

Opakování 2. Určete, zda uvedené výroky jsou pravdivé nebo ne Rozsivky mají schránky z CaCO2 Oomycéty mají 2 bičíkaté zoospory Chaluhy se využívají k výrobě jódu Vřetenatka révová napadá pouze listy vinné révy

Zdroje a citace 1. Archiv autora 2. DENIS BARTHEL. wikipedia [online]. [cit. 2.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Pinnularia_Teilung.jpg>. 3. HAECKEL. wikipedia [online]. [cit. 2.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Navicula_bullata_-_Haeckel.jpg>. 4. KRISTIAN PETERS. wikimedia [online]. [cit. 2.10.2012]. Dostupný na WWW: <- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Navicula_reinhardtii.jpeg>.

Zdroje a citace 5. KRISTIAN PETERS. wikimedia [online]. [cit. 2.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Navicula_lanceolata.jpeg>. 6. AUTOR NEUVEDEN. wikimedia [online]. [cit. 2.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Asterionella_formosa.jpg>. 7. EMŐKE DÉNES. wikimedia [online]. [cit. 2.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fucus_vesiculosus_-_UK_3.jpg>.

Zdroje a citace 8. AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit. 2.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sargassum_weeds_closeup.jpg>. 9. MARCO BRESSI. wikimedia [online]. [cit. 2.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Plasmopara_viticola_000.jpg>. 10. JELÍMEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 2005, ISBN 80-7182-177-2.

Zdroje a citace 11. AUTOR NEUVEDEN. wikimedia [online]. [cit. 2.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Phytophtora_infestans-effects.jpg>.