Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpis z pravdivostní tabulky a následná minimalizace
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceVysvětlení.
Násobení a dělení lomených výrazů
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceVysvětlení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotacePostup.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceMinimalizace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceSeznámení.
Elektrické stroje netočivé
Kombinační logické obvody
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Základy organické chemie
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Strojní obrábění – nástroje na frézování
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Můstkový usměrňovač, řízené usměrňovače
Životní cyklus výrobku
Aldehydy, ketony VY_32_INOVACE_24_478
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Technické materiály - litina
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Metody měření odporovými teploměry
Identifikace regulovaných soustav
Velkoobchod, maloobchod
Kombinované zesilovací stupně
Zásoby, peněžní prostředky, pohledávky
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Hlavní části CNC strojů 2
Vnitřní struktura technických materiálů
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Pracovní třídy zesilovačů
Regulované soustavy statické
Převody mezi číselnými soustavami 3
Základní typy organických reakcí
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Aritmetické operace v číselných soustavách
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Kreslení základních strojních součástí
Kolíkové spoje a čepy VY_32_INOVACE_31_626
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
Regulované soustavy astatické
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Výrobní činitelé v podniku
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
Šestnáctková a osmičková soustava
Živnostenské podnikání
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Otázka, přítomný průběhový
Rozdělení zvuků VY_32_INOVACE_12_225
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Sklady, skladování VY_32_INOVACE_41_829
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Propagace, reklama VY_32_INOVACE_41_831
Transkript prezentace:

Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 08 Anotace Vysvětlení pojmu logický výraz a použití v logických funkcích Klíčová slova Výraz, minimalizace, počet proměnných, konstrukce, spolehlivost, cena Předmět Elektronika Autor, spoluautor Ing. Karel Filas Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 4. ročník, žáci 18 – 19 let, maturitní obor Mechanik seřizovač Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední snímek 1

Způsoby popisu logických funkcí STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Způsoby popisu logických funkcí Nejčastěji používané způsoby popisu logických funkcí jsou Pravdivostní tabulka. Logický výraz. Karnaughova mapa. 2

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Logický výraz Logický výraz je popisem logické funkce pomocí logických (Booleovských) proměnných ve formě analytického popisu. Jeho vyjádření získáme zápisem logické funkce pro jednotlivé vstupní kombinace v součtové nebo součinové formě. Každému logickému výrazu jednoznačně odpovídá obvodová struktura máme-li k dispozici realizační členy odpovídající operátorům výrazu. Logický výraz považujeme za model struktury logického obvodu. Realizačními prvky logické funkce jsou základní logické členy funkcí OR, AND a NOT. Dalšími realizačními prvky jsou odvozené logické členy funkcí NOR a NAND. Máme-li zadaný logický výraz popisující logickou funkci, můžeme pomocí logických členů navrhnout strukturu logického obvodu. Logický výraz získáme z pravdivostní tabulky ze slovního zadání 3

Logický výraz (funkce) získaný z P-tabulky STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Logický výraz (funkce) získaný z P-tabulky Je dána P-tabulka s logickými hodnotami výstupní funkce. Vytvořte logický výraz v součtovém tvaru. a b c y 1 Pro součtový tvar sestavíme součiny pro řádky tabulky, kde výstupní funkce y = 1. 4

Minimalizace logické funkce úpravou STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Minimalizace logické funkce úpravou Užitím pravidel a zákonů Booleovy algebry je někdy možné vyloučit ty proměnné, které neovlivňují logickou funkci. Důsledkem je: Jednodušší výstupní funkce. Menší počet vstupních proměnných. Jednodušší zapojení => méně stavebních prvků (součástek). Rychlejší konstrukce. Vyšší spolehlivost. Nižší cena. Nižší spotřeba elektrické energie. Příklad: minimalizujte funkci získanou v předchozím příkladu Výsledná funkce je jednodušší. Obsahuje méně členů a menší počet operací. 5

Řešené příklady minimalizace logické funkce úpravou STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Řešené příklady minimalizace logické funkce úpravou V posledním příkladu vstupní proměnná b nemá vliv na výslednou funkci. 6

Ověření řešení příkladu č. 5 pomocí P-tabulky STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ověření řešení příkladu č. 5 pomocí P-tabulky a b c 1 Původní výraz (žlutý sloupec) a výsledek (modrý sloupec) jsou ve všech řádcích stejné. 7

Souhrn učiva, otázky k procvičení STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva, otázky k procvičení Co je součtová a součinová forma? Co je základní součinový člen? Co je základní součtový člen? Co je úplná součtová forma? Co je úplná součinová forma? Vysvětlete pojem logický výraz. Jak získáme logický výraz z P-tabulky v součtovém tvaru? Jak získáme logický výraz z P-tabulky v součinovém tvaru? Co je minimalizace funkce. Jaké prostředky používáme pro minimalizaci funkcí. Může být po minimalizaci funkce počet vstupních proměnných menší? 8

Použité zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem KESL, Jan. Elektronika III, číslicová technika. Praha: BEN - technická literatura, 2006, ISBN 80-7300-182-9. ANTOŠOVÁ, Marcela; DAVÍDEK, Vratislav. Číslicová technika. České Budějovice: KOPP, 2008, ISBN 978-80-7232-333-3. ARENDÁŠ, Viliam. Číslicová technika. Bohumín: SOU, 2002, ISBN NEMÁ. 9