Cvičení - Bi2BP_ZZSL 2 h týdně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SAVANY Mgr. Josef Koumar. SAVANY Mgr. Josef Koumar.
Advertisements

Rozmanitost života v přírodě
vegetační pásma hlavní ekosystémy Země
Ježek západní.
VYPRACOVAL Šimon cigánek, 5.tř.
Klimatické a přírodní krajiny Ameriky
Poznávání savců 8. ročník
Přírodověda – Podnebné pásy ( Mírný pás )
BIOSFÉRA.
Co je to biom?.
PODNEBNÉ PÁSY.
BIOSFÉRA.
AFRIKA – rostliny a živočichové
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_15
BIOSFÉRA • řec. bios = život
PODNEBNÉ PÁSY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Za předpokladu použití psacích potřeb
VEGETACE AFRIKY.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr
Lesy mírného pásu Listnaté (J) Smíšené Jehličnaté (S)
Rostlinstvo, živočišstvo
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Savany.
Vztahy organismů a prostředí
Stepi.
Podnebí, vegetace Ameriky
Amerika – Přírodní krajiny
Biosféra – vegetační pásy a vegetační stupně
Zoogeografické oblasti
Vztahy organismů a prostředí
Podnebné pásy III. – 5. ročník / mírný podnebný pás /
SAVANA dále od rovníku střídání období …………………………..
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
Austrálie - rostlinstvo a živočišstvo
Fytogeografické člení zemského povrchu
ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ
1. ročník technického lycea
Podnebné pásy I. – 5. ročník / tropický podnebný pás /
Biosféra sféra Země s vhodnými podmínkami pro život zahrnuje části dalších geosfér – BIOTOP = místo, které organismům poskytuje podmínky pro život – BIOCENÓZA.
Savany.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Klimatické a přírodní krajiny Ameriky
PŘÍRODNÍ KRAJINA: 1) Tropický pás: a) tropický deštný les b) savana c) poušť a polopoušť 2) Subtropický pás: a) tvrdolistý les 3) Mírný pás: a) step b)
Evropa rostlinstvo a živočišstvo
TROPICKÝ PÁS Mgr. Renata Šimková Přírodověda 5.tř.
Jméno autora výukového materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_20_ROZMANITOST_PODMINEK_ZIVOTA_NA_ZEMI
MÍRNÝ PÁS PŘÍRODOVĚDA 5.TŘ. Mgr. Renata Šimková.
než začnete prohlížet prezentaci ...
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Podnebí a přírodní krajiny Afriky
Podnebné pásy – mírný pás
VEGETAČNÍ PÁSY.
Jméno autora: Bc. Petra Musilová
Jméno autora výukového materiálu
Vegetace Ameriky Mgr. Tomáš Kordula.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Biomy.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Přírodní krajiny AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
OBSAH PODNEBNÉ PÁSY TROPICKÝ PÁS SUBTROPICKÝ PÁS MÍRNÝ PÁS POLÁRNÍ PÁS
Dle kapitoly Afrika – „Pouště i pralesy“
Základní škola, Hradec Králové
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
14. f Vegetace mírného pásu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Stepi (a lesostepi) mírného pásu V mírném pásu Suché podnebí, nízké srážky → → neumožňují růst stromů Kvalitní černozemě Travní porost.
Přírodověda Podnebné pásy ( Mírný pás )
Transkript prezentace:

Cvičení - Bi2BP_ZZSL 2 h týdně Základy zoologie strunatců Cvičení - Bi2BP_ZZSL 2 h týdně Doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.

ZAMĚŘENÍ: ZOOLOGIE NAŠICH OBRATLOVCŮ Cíl: - dovednosti poznávání a determinace obratlovců na našem území - dovednosti a znalosti bionomie modelových druhů (nároky na prostředí, potravní a reprodukční biologie) Prostředky: mikrovýstupy vlastní determinace, měření, meristické znaky, příp. pitva + protokoly vlastní pozorování

Požadavky úspěšného zakončení: znalosti – dílčí zápočty 8,5,5,10,8 ☼ termíny budou stanovovány postupně v pátky (vždy 2, R,O+P,P,S + závěrečný společný) ☺různé provedení exponátů (obrázky, multiplikáty, preparáty, kožky aj. ☻i bionomie seminární práce (pozorování – 3 biotopy – vždy mokřad, 3 termíny – srovnatelná doba i plocha pozorování, termín odevzdání → Jedovnice) nezbytné protokoly (determinace, pitva) docházka mikrovýstupy – intuitivní didaktické schopnosti – orientace v literatuře (nejen internet) – vlastní prezentace (PPT)

METODY ZJIŠŤOVÁNÍ OBRATLOVCŮ V NAŠÍ PŘÍRODĚ Hlavní metoda: přímé pozorování (vizuální i fonetické) Dodatkové metody a modifikace: Ryby - sportovní rybolov - jiné odlovné metody (výlovy rybníků, výzkumné a chovné odlovy) Obojživelníci sledování v reprodukčním období (vajíčka, larvy, dospělci) sledování na zimovištích Plazi Ptáci evidence pobytových znaků (stopy, hnízda, zbytky vajec, …) odchyty (s povoleními) Savci odchyty do pastí hledání v úkrytech (netopýři) evidence pobytových znaků (stopy, trus, požerky …

Stručné zásady psaní odborných textů 1. Název práce – stručný, výstižný. Jméno autora, adresa pracoviště ii Abstrakt (za název) – informace o práci iii Klíčová slova 2. Úvod – cíle práce, komu je určena, případně předložení ověřované hypotézy, na co navazuje, přehled a zhodnocení literárních pramenů 3. Metodika – použité pracovní postupy, pomůcky, charakteristika použitého materiálu, charakteristika biotopů (zásada srovnatelnosti a opakovatelnosti) 4. Výsledky – stručně (tabulky, grafy – pro úsporu místa nedublovat). I negativní výsledek je výsledek. 5. Diskuze – vlastní výsledky srovnáme s literárními daty, případně pouze zhodnotíme vlastní. Rozpory a případné námitky objasníme (předem) 6. Závěr – splnění cílů, stručné výsledky, přínosy 7. Souhrn (i cizojazyčný) – podstatné body práce: metoda, stručné výsledky, stručné závěry 8. Literatura – abecedně seřazené použité informační zdroje (liter. i web) Úprava rukopisu (http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=632)

Bezlebeční (kopinatci) Obratlovci Kmen: STRUNATCI Podkmeny: Pláštěnci Bezlebeční (kopinatci) Obratlovci Základní regionální literatura Culek, M. a kol. Biogeografické regiony ČR. MU Brno, 2013 (348 s.) Novák, V., Hudec, K. a kol. Vlastivěda moravská. Země a lid. Živá příroda. Muzej. a vlastivěd. spol. Brno, 1997. Všeobecná determinační literatura Chinery, M. Flóra a fauna Evropy. Slovart Praha, 1998. Čihař, J. a kol. Příroda v České a Slovenské republice. Academia Praha, 2002. Garms, H. Rostliny a živočichové. Kniž. centrum Žilina, 1995. Hudec, K. a kol. Příroda české republiky. Průvodce faunou. Academia Praha, 2007. Krejča, J., Korbel, L. (eds.). Velká kniha živočichů. Príroda Bratislava, 1993/2009. Stichmann, W., Kretzschmar, E. Svět zvířat kolem nás. Granit Praha, 1998. Speciální determinační literatura (vyšších taxonů) – spolu s taxonem

Změny zemského povrchu – teorie kontinentálního driftu Wegener – zač. 20. stol.)

Biogeografické oblasti Země

Pás tropických deštných lesů Pás tropických poloopadavých a opadavých lesů Pás savan Pás pouští a polopouští Pás tvrdolistých lesů Pás lesů s vlhkým mezotermním klimatem Pás opadavých listnatých lesů Pás stepí Pás boreálních jehličnatých lesů (tajga) Pás tundry

Zoogeografické říše a oblasti Říše: Holarktis Nearktis 21 mil.km2 Palearktis 52 mil.km2 Mimotrop. Sever. Amer. Eurasie a Sever. Afrika 4 podoblasti 4 podoblasti (1 přechod.úz.) TUNDRA nízké porosty lišej.až keřů sob, lumíci, polár. zajíc, p. liška, medvěd led., lasička, sovice JEHLIČ. LES – TAJGA bor., smrk, jedle jelenec, urzon los, rys, rosomák, rejsci, datli, tetřívek 3 typy STEP travní porosty bizon, vidloroh, psoun jezevec, liška, kojot sajga, čiru, dzeren, osel chřestýši, kur prériový kůň, velbloud, křeček, frček OPAD. LISTN. LES dub, buk, lípa, javor čipmank krtci,rejsci,veverky,mýval,medvěd,liška srnec,burunduk jelenec, lesňáčci chapparal TVRDOLISTÝ LES, KŘOVINY macchie spíše přechodová společenstva saguaro, juka POUŠŤ, POLO- pelyňk. saxauly,tamaryšky zajíc prériový králíci ježek, křeček, hraboš, ještěrky, hadi orel, káně, sova

3 podobl. (1 přechod.úz.) 2 podobl. Říše: Paleotropis Orientální obl. 8 mil.km2 Etiopská obl. 24 mil. km2 Indomalajská Africká 3 podobl. (1 přechod.úz.) 2 podobl. radiace obratl., nyní málo typických, blízká etiopské TROPICKÝ LES bambus, konopí, týk, fíkovník, tomely zederachovité a luštinaté, liány a orchideje dikobrazi, antilopy, jeleni, bažanti, ještěrky a hadi vyšší primáti(orang.,gibon, langur, makak), gorila, šimpanz, gueréza, kočkodani, nižší primáti, tana nosorožci, tygr, medvěd pyskatý tapír, pralesní slon, okapi, hrošík, a malajský antilopa trpasličí (bažanti)

Orientální obl. Etiopská obl. TRAVNÍ POROSTY -- SAVANY travnatá společenstva se stromy (akácie, baobab,pryšce) přežvýkaví kopytníci (buvolci, pakoně, antilopa losí, zebry aj.), pštros, nosorožci, lev, gepard, pes hyenový, prase bradavičnaté, žirafy, rypoši, zlatokrt POUŠŤ, POLO- ojedinělé trsy trav a keřů, oázy s welwitschií, sukulentními pryšci a hlíznatými rostlinami gazela skákavá, dikobraz, tarbík, damani, tenrek, ještěři

Říše: Neogea Říše: Notogea Neotropická obl. Australská obl. Jihoamerická 21 mil.km2 Australasie 9 mil.km2 4 podoblastí (2 přech. úz,.) 5 podoblastí (2 přech. úz.) endemické: 1/3 ptačích čel., endem.: podtř. Vejcorodí, 6 čel. 2 čel. vačnatců a opic, 11 čel. vačnatců. Z 364 druhů savců je hlodavců a 6 čel. netopýrů 60% (214) placentálů. Výrazný rozvoj nestěhovavých ptáků. TROPICKÝ LES epifyty blahovičníky malpy, kosmani, mravenečníci kuskusové, klokan stromový, nosál, paka, aguti, ocelot, vačice, kolibříci koala, ptakopysk, kasuár, lyrochvost TRAVNÍ POROSTY PAMPY SAVANY guanako, nandu, jelenec, mara klokan rudý, bandikuti,emu, kakadu POUŠŤ, POLO-

Azonální orobiomy střední Evropy Azonální orobiomy Země

Biogeografie ČR