Výrobní činitelé v podniku STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Výrobní činitelé v podniku VY_32_INOVACE_41_825 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 41 Anotace Výrobní činitelé v podniku Klíčová slova Práce, přírodní zdroje, kapitál, úrok, zisk Předmět Ekonomika Autor, spoluautor Ing. Kateřina Škultétyová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 3. ročník, žáci 17 – 18 let, Instalatér, Tesař, Truhlář, Zedník Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední snímek
VÝROBNÍ ČINITELÉ V PODNIKU STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VÝROBNÍ ČINITELÉ V PODNIKU 2
K výrobě potřebujeme výrobní faktory: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje K výrobě potřebujeme výrobní faktory: práce přírodní zdroje kapitál 3
Všechny uvedené zdroje jsou vzácné - musíme s nimi nakládat efektivně. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Všechny uvedené zdroje jsou vzácné - musíme s nimi nakládat efektivně. 4
Práce práce je cílevědomá lidská činnost vytvářející statky a služby STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Práce práce je cílevědomá lidská činnost vytvářející statky a služby práce je vzácný výrobní faktor, což ovlivňuje jeho cenu na trhu práce, tuto cenu nazýváme mzdou 5
Přírodní zdroje půda – nejtypičtější přírodní zdroj STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Přírodní zdroje půda – nejtypičtější přírodní zdroj půdy je omezené množství - je to vzácný zdroj ten kdo půdu vlastní, má určité výsadní postavení vůči všem ostatním (monopol) vlastník půdy si na trhu může diktovat podmínky prodeje a nájmu, nejdůležitější z nich je cena při prodeji dosahuje majitel půdy tržní cenu, při pronájmu získává pozemkovou rentu (peněžní výnos z půdy) 6
Kapitál jsou to peníze, které přinášejí další peníze STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kapitál jsou to peníze, které přinášejí další peníze kapitálem rozumíme vše, co vkládáme do výroby proto, aby vznikly další hodnoty je snaha dosáhnout zisk (resp. úrok), a to bez ohledu na to, zda nakonec opravdu bude dosaženo zisku nebo ztráty kapitál předpokládá vlastnictví – ten, kdo vkládá kapitál do výroby má úmysl dosáhnout zisk pro sebe rozlišujeme finanční kapitál (peníze, pohledávky, cenné papíry) a reálný kapitál (stroje, budovy, materiál, polotovary) 7
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Cena kapitálu úrok - cena kapitálu vloženého např. do banky či jiné finanční instituce, cena vyplývající z vlastnického vztahu jedince k tomuto kapitálu zisk - cena kapitálu, kterou očekává vlastník při aktivním podnikání s kapitálem 8
Souhrn učiva Jaké máme výrobní činitele v podniku? STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Jaké máme výrobní činitele v podniku? Popiš práci jako výrobního činitele v podniku. Jaký je nejtypičtější přírodní zdroj? Co je to reálný kapitál?
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje ŠVARCOVÁ, J. Ekonomie – stručný přehled, 2003/2004. Zlín, CEED, 2003. ISBN 80-902552-8-0