Josef II. 1741 - 1780 - 1790.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Josef II
Advertisements

Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Doba temna Zimní král Povinná školní docházka Jan Jesenský Marie Terezie Císař Josef II. defenestrace Toleranční patent Rudolf IIRudolf II. Rábí Low robota.
Pracovní setkání zástupců mikroregionů Olomouckého kraje 10. setkání středa 8.října 2008 Radniční sál BOUZOV.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE. 1. Složení společnosti Vládne král Ludvík XVI. + manželka Marie Antoinetta (dcera MT). 3 stavy: A) šlechta (neplatila daně)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
UNESCO UNESCO je Organizace pro výchovu, vědu a kulturu založená při OSN v roce 1946 v roce 1972 přijalo UNESCO Úmluvu o ochraně nejvýznamnějšího světového.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Lidé a čas PRO ROČNÍK:
31 př. n. l. – 476 n. l. Principát Octavius Augustus – titul princeps = první muž v říši způsob vlády – principát zvolen lidovým shromážděním nebo jmenován.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Čechy po husitské revoluci Název sady: Pozdní středověk.
JAN ÁMOS KOMENSKÝ 28.BŘEZNA LISTOADU 1670.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Život ve středověku Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Český stát za vlády Lucemburků
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Pojem přeměna obchodní společnosti
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
Josef Středula, předseda ČMKOS
Život ve středověku Vlastivěda 4. ročník
DUM II. / 19. významné osobnosti českých dějin
ČESKÉ ZEMĚ PO TŘICETILETÉ VÁLCE
Marie Terezie a Josef II.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_30_Hádej_kdo_jsem _(1310 _1790)_šg2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
České země v 18. století Josef II..
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Naše země Evropa Francie Habsburská monarchie
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Klasický management. Klasický management KLASICKÝ MANAGEMENT první fáze vývoje managementu vychází z praxe, zaměřen na organizování výroby.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Stavební právo.
Informace z učebnice I..
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_22_Osvícenství_obrození_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Osvícenský absolutismus
Španělsko v 16.století Nizozemská revoluce
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Manufaktury a první stroje
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Římská republika.
Předmět: vlastivěda Ročník: V.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_24_Marie Terezie a Josef II.
ČECHY PO HUSITSKÉ REVOLUCI
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK
HABSBURSKÁ MONARCHIE DO ROKU 1848
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
Z českých dějin Osvícenství, Tereziánské a josefínské reformy, Národní obrození, Rozvoj vědy a techniky, Revoluční rok 1848, Kulturní život 19.století,
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Prezentace Josef II. Jakub Šíma, 3. A.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_05_Osvícenství
Clunyjská reforma.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Husitské války.
Transkript prezentace:

Josef II. 1741 - 1780 - 1790

Od 1765 po smrti otce- spoluvladař Marie Terezie a císař Svaté říše římské Přísná výchova v mládí v duchu osvícenství Pragmatický(=nejvyšším cílem je užitečnost a praktický úspěch), vzdělaný, racionální, velmi pracovitý, skromný životní styl, vyvinutý smysl pro odpovědnost Považoval matčiny reformy za nedostatečné a pomalé Inkognito inspekční cesty po monarchii

Inspekční cesta

Po nástupu na trůn začal okamžitě tvrdě prosazovat převratné reformy – vydal přes 6 000 patentů Sám sebe považoval za prvního úředníka státu Velká část jeho reforem narazila na odpor (šlechty a duchovenstva), řadu musel odvolat ještě před smrtí, některé zrušil jeho nástupce, bratr Leopold

korunovační hostina

Toleranční patent 1781 Dovolil poddaným veřejně vyznávat vedle římskokatolické víry víru protestantskou (luteránství a kalvínství) a pravoslavnou Nové svobody využil jen zlomek poddaných (do konce 18.stol. bylo 95% obyvatelstva katolíci) Umožnil Židům přístup k dosud nepovoleným studiu, řemeslům a povolání, odstranil diskriminační ošacení, povolil Židům usazovat se mimo ghetta, volnost židovského podnikání Josefův pragmatický přístup: náboženské uvolnění mělo podpořit ekonomiku

1781 zrušení klášterů které nevzdělávaly mládež, nevěnovaly se vědě či nepečovaly o nemocné Zrušil téměř polovinu klášterů, měnil je na kasárna, nemocnice a chudobince /nenávratně ztraceno velké množství kulturních pokladů a knihoven Ze 42 církevních svátků zrušil 15 Fary přeměnil na články státní správy /faráři státem placení úředníci, kteří vedli matriky a šířili osvětu

klášter Zlatá Koruna po zrušení

Zdravotní opatření- v každé vesnici porodní bába, v krajských městech lékaři, kteří měli potírat lidové pověry a bránit epidemiím Zaváděl nemocnice, porodnice, sirotčince Zákaz pohřbů v kostelech, zrušení hřbitovů uvnitř měst

1781 zrušení nevolnictví Josefův patent s největším dopadem na obyvatelstvo i budoucí historický vývoj Poddanství a robota zůstaly zachovány, ale poddaní měli právo volného pohybu, vybírat si povolání, uzavírat sňatky, studovat apod. Důsledek: příliv českého venkovského obyvatelstva do poněmčených měst- to vedlo k rozvoji průmyslové revoluce a národnímu obrození

Josef zemřel na tuberkulózu 2x ženatý, bezdětný Neoblíben u dvora, duchovenstvem, šlechtou po zrušení nevolnictví nesmírně oblíben u venkovského obyvatelstva- obliba jména Josef!