Autor : Mgr. Terezie Nohýnková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vylučovací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Advertisements

Vnitřní energie těles Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět PŘÍRODOPIS.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_27 II Oběhová soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
Oběhová soustava 1. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky krevních destiček klíčová slova : trombokináza, trombin, fibrin autor:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Krev Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ – VY_32_Inovace_
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Skrývačky nerostů Anotace : Žáci ve třech.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_565_ Výkup mléka 2 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Energetická hodnota potravin (EH)
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Přírodopis - 8. ročník, Krevní oběh
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Rozklad světla optickým hranolem.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Základní škola, Hradec Králové
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název:VY_32_INOVACE_3B_13_Krev Téma: Krev
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Krev - opakování.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Tělní tekutiny krev.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_18- hraboš polní Přírodověda - 4. ročník
VY_32_INOVACE_04-16 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek
VY_32_INOVACE_29_Deleni_se_zbytkem Matematika - 3. ročník
SOUSTAVA KREVNÍHO OBĚHU U/33
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Základní škola, Hradec Králové
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_32_Zavedeni_nasobeni Matematika - 2. ročník
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_Pel_II_17 Soustavy rovnic – slovní úlohy5
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VY_32_INOVACE_35_Nacvik_deleni Matematika - 2. ročník
Pohybová soustava Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_02_Svaly
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Prezentace – výklad učiva
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Cévní soustava Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_04_Srdce
Autor: Mgr. Iveta Váňová
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Transkript prezentace:

Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Soustavy orgánů člověka Název : Krev Anotace : Seznámení žáků se základními složkami krve, zaměření na funkci a činnost jednotlivých částí. VY_32_INOVACE_29_KREV Vytvořeno jako DUM do předmětu přírodopis pro 8. ročník ZŠ Studentská 895 Mnichovo Hradiště dne 20.4. 2011 Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách

KREV Obr.1 Obr.2

Krev škodliviny aj.) 2. Odvod látek z těla (CO2, škodliviny, aj.) Význam : 1. Rozvod látek v těle (O2, živiny, hormony, škodliviny aj.) 2. Odvod látek z těla (CO2, škodliviny, aj.) 3. Obrana proti cizím látkám Obr.3 - v těle 5-6 l (cca 9% hmotnosti těla)- rozdíly mezi pohlavími - neustálá obnova (50 ml za den, 18 l za rok = 3x se obnoví) - ztráty do 0,5 l bez potíží nad 1,5 l život ohrožující (pozor při úrazech !)

Složení krve Krevní plazma – žlutá kapalina tvořící 54% objemu krve - cca 90 % voda a 1O % rozpuštěné látky (8% organické – cukry, tuky, bílkoviny, hormony aj. a 2% organické – soli, biogenní prvky) - složení stálé X mění se v období nemoci Obr.4

2. Krevní tělíska : ČERVENÉ KRVINKY (erytrocyty) - nepravé buňky (nemají …………………), mističkovitý tvar, 5 mil v 1mm3 - obsahují červené krevní barvivo s Fe = …….…………… (přenos O2, CO2, někdy vázán CO – dušení) - vznikají v …………………………………………………… - životnost asi 120 dní, zanikají ve …………………………, ………………………………. nebo ………………………………… (Fe se vrací zpět do místa vzniku) ČERVENÉ KRVINKY (erytrocyty) Obr.5

Obr.7 Obr.6 Obr.8

BÍLÉ KRVINKY (leukocyty) - pravé buňky s jádrem, větší než červené krvinky, 10 tis.v mm3(počet kolísá podle zdravotního stavu ) - hlavní funkcí je obrana těla – přizpůsobení : a) Pomalý pohyb i mezi …………………….. b) Pohlcování a rozklad bakterií a odumřelých buněk - tzv. ………………………………………… c) Tvorba …………………………………….. (látky oslabující nebo ničící cizorodé látky) - vznikají v …………………………., ………………………, …………………………………….. - životnost různá – některé typy hodiny, jiné roky nebo celý život   Obr.9

Obr.10 Obr.11

KREVNÍ DESTIČKY (trombocyty) - úlomky, části buněk, 300tis v 1mm3 - mají význam při …………………………………… (vytváří bílkovinná vlákna vytvářející v ráně síť pro zachycení destiček a krvinek – vzniká sraženina /strup) - vznikají v červené kostní dřeni - životnost 2 - 4 dny Obr.12 Obr.13

Krevní skupiny : Krev různých lidí obsahuje různé bílkoviny – při jejich smísení může dojít ke shluknutí („sražení“) krve, která se stává nefunkční. - Podle toho se rozdělují 4 skupiny - A = v ČR asi 40%, lze ji kombinovat ( nahradit ) se skup. …..…… B = v ČR asi 14%, lze ji kombinovat se skup. ……… 0 = v ČR asi 38%, lze ji kombinovat se skup. ……… AB = v ČR asi 8%, lze ji kombinovat se skup. ……… - Znalost krevní skupiny je důležitá při operacích a zákrocích, kdy je nutné dodat větší množství krve – tzv. …………………………….

Na vzniku krevních skupin a jejich významu se podílel český lékař …………………………………………. Obr.14 Obr.15

Rozložení krevních skupin ve světě Obr.16 B – v ČR 18% Obr.17 A – v ČR 44% 0 – v ČR 30% Obr.18 (AB v ČR 8%)

Zdroje a použité materiály : Obr.1 - http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/images/ency/fullsize/12664.jpg Obr.2 - http://cs.wikipedia.org/wiki/B%C3%ADl%C3%A1_krvinka Obr.3 - http://img.abicko.cz/img/5/article/402745_import-trypanosoma-brucei-puvodce-spave-nemoci-napada-cervene-krvinky-13-10.jpg Obr.4 - http://www.cervenykriz.eu/cz/bdk_pouziti/slozeni_krve.jpg Obr.5 - http://www.tyden.cz/obrazek/krvinka-46113c49d5cc2_240x160.jpg Obr.6 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Redbloodcells.jpg Obr.7 - http://files.somatology.webnode.cz/200000052-52a60539ec/erytrocyt.png Obr.8 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Osmotic_pressure_on_blood_cells_diagram.svg Obr.9 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Echaff.jpg Obr.10 - http://www.osel.cz/soubory/287/1.jpg Obr.11 - http://www.analiza-medyczna.pl/images/krew-schemat.jpg Obr.12 - http://www.osel.cz/popisek.php?popisek=5976&img=1184724115.jpg Obr.13 - http://www.trombocytopenie.cz/beta/admin/upload/1.JPG Obr.14 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Blood_Compatibility.svg/190px-Blood_Compatibility.svg.png Obr.15 - http://nd01.jxs.cz/302/432/6a9977ac37_43781216_o2.jpg Obr.16 - http://hledani.gnosis9.net/img/krevni-skupina-A-svet-mapa.jpg Obr.17 - http://hledani.gnosis9.net/img/krevni-skupina-B-svet-mapa.jpg Obr.18 - http://2.bp.blogspot.com/_ek9gFHiRWsw/SssUKUx7kCI/AAAAAAAADkA/J3-jhxgTLR8/s400/map_of_O_blood_in_the_world.gif