Barvy a barevné prostory

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Počítačová grafika.
Úprava fotografie na počítači
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Soustava zařízení, kterými se obraz přeměňuje na elektrický obrazový signál.
MONITOR.
Základy počítačové grafiky
Barva těles.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Téma č. 7 princip, blokově základní obvody
Stopařův průvodce digitální fotografií. Digitální fotoaparát se představuje digitální zrcadlovka, nejblíže klasice kompaktní fotoaparáty EVF: zrcadlovky.
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Digitální fotografie. Digitál se představuje:  digitální zrcadlovka – nejblíže klasice  kompaktní fotoaparáty  EVF: zrcadlovky bez zrcadla  3 základní.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Počítačová grafika.
Prosinec 2008Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamakorekce 1 Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamma korekce PGC3 Vypracoval: Martin Matouš obor S.
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tato prezentace byla vytvořena
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
Rozklad světla optickým hranolem, barvy
C HARAKTERISTIKY VIDEOMATERIÁLU Jan Mrázek Jan Pavera.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Teorie barevného vidění
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Počítačová grafika.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
DÁLKOVÝ PRŮZKUM ZEMĚ.
Radim Farana Podklady pro výuku
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Způsoby uložení grafické informace
Digitální fotoaparáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Charakteristiky videomateriálu
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Počítačová grafika, základy počítačového zobrazení
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Způsoby uložení grafické informace
Světlo a barva Obrazová část. Vjem barvy Digitální fotografie – Světlo Světlo je elektromagnetické záření Šíří se vakuem rychlostí c = 3  10 8 m  s.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
1 Televizní obraz Digitální záznam Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Počítačová grafika. Rastrová grafika Fungování monitoru Jak může monitor zobrazit barvy tak věrně? Kolik barev vůbec dokáže zobrazit?
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Periferní zařízení počítače - opakování
Charakteristika videomateriálů
Kódování obrazu Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Barvy v počítačové grafice
Způsoby uložení grafické informace
Způsoby uložení grafické informace
Způsoby uložení grafické informace
ZÁKLADY SDĚLOVACÍ TECHNIKY
Transkript prezentace:

Barvy a barevné prostory Ing. Jan Buriánek

Agenda Barva a její reprezentace Vnímání a interpretace barev Barevné prostory Barvy pro DTP Barvy pro TV Barvy pro film Zásady práce s barvou Jan Buriánek

Barva a její reprezentace Co je to barva? Reprezentace barvy Jan Buriánek

Barva a její reprezentace Senzorický vstup = oko Jan Buriánek

Barva a její reprezentace Senzorický vstup = oko Jan Buriánek

Vnímání a interpretace barev Perceptuální pohled Psychofyzické pokusy Pan Marr a jeho „Depth from X“ Viditelné spektrum 320nm and 800nm Nejcitlivější „rhodopsin“ ~550nm (gray) Retinální vidění Tři typy senzorů (Photosensitive cells) Čípky/Cones (vnímání barev), citlivost na červenou (558 nm), modrou (419 nm) a zelenou (531 nm), soustředěno v „žlutém tělísku“ Tyčinky/Rods (vnímání odstínu, černobílé vidění, velmi citlivé) Jan Buriánek

Vnímání a interpretace barev Lidské vnímání barev Adaptace dynamického rozsahu Adaptace na bílou Efekt okolního kontextu Určení rozdílů odstínů Časová sumace Sukcesivní kontrast Nerovnoměrná citlivost na barevné spektrum Spektrální citlivost má peak 555 nm Stereoskopické vidění! (2D „placka“ není realita/3D) Vnímání barev je vždy subjektivní Závisí na prostředí 50Hz není vždy dostatečné (FastTV koncept z IBC08…) Různé barvy, různá citlivost (červená vs. Modrá) Jan Buriánek

Vnímání a interpretace barev Jan Buriánek

Vnímání a interpretace barev Jan Buriánek

Vnímání a interpretace barev Jan Buriánek

Vnímání a interpretace barev Jan Buriánek

Vnímání a interpretace barev Fyzikální pohled Světlo je vlnění Různé vlnové délky a jejich vzorkování Oprostěno od subjektivního vnímání barev … jen standardy CIE, IBU a ISO Viditelné spektrum 380 nm (purpurová) do 780 nm (červená) (Pozn. 1 nanometr = 1 nm = 10-9 m) CIE standardizace 1931 Commission International de l’Exlairage CIE (x,y) chromatický diagram = X/(X+Y+Z), y = Y/(X+Y+Z), z = Z/(X+Y+Z) Jan Buriánek

Vnímání a interpretace barev CMF (Color Matching Functions) experiment Využíval Grasmanův zákon (linearita skládání barev) Jan Buriánek

Vnímání a interpretace barev CMF (Color Matching Functions) experiment RGB Jan Buriánek

Vnímání a interpretace barev CMF (Color Matching Functions) experiment xyz Jan Buriánek

Vnímání a interpretace barev CIE (x,y) diagram Jan Buriánek

Vnímání a interpretace barev CIE (x,y) diagram Jan Buriánek

Vnímání a interpretace barev Gamut Jan Buriánek

Vnímání a interpretace barev Gamut Jan Buriánek

Barevné prostory Barevný objem (CIE) Jan Buriánek

Barevné prostory Barevné prostory Rotace barevného prostoru CIE Různá hustota barevného „objemu“ Typ barevného prostoru = parametrizace barevného objemu Digitální reprezentace = vektor čísel/parametrů barevného prostoru Jan Buriánek

Barevné prostory RGB CIE YCbCr YUV Lab Luv HSV HSI Jan Buriánek

Barevné prostory RGB CIE YCbCr YUV Lab Luv HSV HSI Jan Buriánek

Barvy pro TV YCbCr / YPbPr / YUV / RGB Barevné vzorkování Gama korekce Vysílatelné barvy Jan Buriánek

Barvy pro TV Omezení TV přenosové soustavy Nutnost komprimace Kompatibilita s ČB televizí… Omezené přenosové pásmo Omezený rozsah hodnot Různá frekvence vysílání (50/60Hz) Různé TV normy Nutnost komprimace „Analogový přístup“ Prokládání Omezení barevných složek Komprimace pásma „Digitální přístup“ Zahuštění datového toku Barevné vzorkování Perceptuální kódování kombinované s entropickým kódováním Jan Buriánek

Barvy pro TV NTSC vs. PAL Barevný prostor v TV NTSC (National Television System Committee) *1953 525/60, 60Hz, 30 snímků vs. 60 půlsnímků YIQ PAL (Phase Alternating Line) Vznikl z NTSC (poučení!) 625/50, 50Hz, 25 snímků vs. 50 půlsnímků YUV Barevný prostor v TV YCbCr, systém „Oponent“ Y neplést s CIE XYZ Jan Buriánek

Barvy pro TV Linearizovaný RGB prostor – sRGB Y = 0.2126 R + 0.7152 G + 0.0722 B RGB lineární Y’ = 0.299 √R + 0.587 √G + 0.114 √B RGB „linearizované“, tj. X’ = √X (gama je 0.5) YUV/YCbCr vs. Y’UV/Y’CbCr Luminance vs. Luma Správně je Y’, viz. Y’-B’ a Y’-R’ Jan Buriánek

Porovnání barevných prostorů pro TV PAL NTSC Jan Buriánek

Barvy pro TV Digitalizace signálu == vzorkování Dirac na každý „pixel“ Vzorkuje se s ohledem na řádkování „Záhadná čísla” vzorkovacích schémat 4:4:4, 4:2:2, 4:1:1, 4:2:0 Poměry jsou redundantní „Nesystematicky“ zaznamenává dvě informace najednou Místo poměru 2:1:1 je 4:2:2 (!) 4 ~ čtyčnásobek přenosové frekvence NTSC 3.375MHz Jan Buriánek

Barvy pro TV Digitalizace signálu == pozice vzorků Jan Buriánek

Barevné vzorkování prostorů pro TV a DVD standardy Jan Buriánek

Barvy pro TV Všechny barvy nelze vysílat (!) Spodní a horní interval obsazen Nutno dodržet „bezpečnou vzdálenost” Problém je v kontrastu a omezeném pásmu Nutno vzít v úvahu i proklad (!), pozor na vertikální aliasing Doporučení: pro zpracování kalibrovat monitory na gama 0,5 Problém: LCD vs. CRT obrazovky... Pozor na „ořez” a bezpečnou obrazovou oblast Obraz -10% Titulky -20% Pozor na poměry stran 4:3 vs. 16:9 Nejednoznačné řešení (pan and scan, letter-box, anamorph) Doporučení: pracujte vždy v 16:9, 1024x576 Jan Buriánek

Bezpečná obrazová oblast pro TV a DVD Titulková zóna (-20%) Akční zóna (-10%) Jan Buriánek

Poměry filmových políček v porovnání s DVD / DVB formátem Letterbox Pan and Scan Jan Buriánek

Uložení a zobrazení širokoúhlého filmu na DVD Jan Buriánek

Porovnání rozlišení obrazu Jan Buriánek

Bezpečná konverze RGB do YCbCr (pro digitální TV a DVD standardy) Jan Buriánek

Bezpečná konverze RGB do YCbCr (pro digitální TV a DVD standardy) Jan Buriánek

Systém pro kontrolu barevnosti TV a DVD standardů PAL NTSC Jan Buriánek

Barvy pro TV TV řetězev v digitální éře Jan Buriánek

Barvy pro TV Zásady pro TV zpracování Když zdrojové obrazy, tak v R’G’B’ 4:4:4 Zůstaňte v R’G’B’ prostoru co nejdéle to půjde Zabraňte opakovaným konverzím z R’G’B’ do Y’CbCr a zpět Uchovávejte data pro další zpracování v R’G’B’ 4:4:4 Minimalizujte změnu rozlišení Nastavte (preventivně) správně úroveň bílé a černé R’G’B’ ~ <16; 235> Statické obrázky uchovávejte bez ztrátové komprese TIFF, PNG, … JPEG2000 (loss-less) Jan Buriánek

Barvy pro DTP CMY CMYK Jan Buriánek

Barvy pro DTP Polotónování (Halftonning) Rozmývání (Dithering) Jan Buriánek

Barvy pro DTP Printer vs. Monitor Gammut Jan Buriánek

Barvy pro film Filmové workflow Jan Buriánek

Barvy pro film Filmové vs. „digitální“ okénko Jan Buriánek

Barvy pro film - print Jan Buriánek

Barvy pro film – print / grading Jan Buriánek

Barvy pro film - přepis Jan Buriánek

Barvy pro film Digitální film Jan Buriánek

Doporučení pro práci s barvami Žádný JPEG (i 100% kvality) RGB native TIFF, PNG, JPEG2000 loss-less Jan Buriánek

Shrnutí Minimalizovat ztráty barevného rozlišení Minimalizovat artefakty vysílání standardního rozlišení Když záloha, tak sekvence snímků 4:4:4, ideálně „near loss-less“ JPEG2000 Jan Buriánek

Děkuji za pozornost DĚKUJI ZA POZORNOST Teším se na Vás příště! Ing. Jan Buriánek jabu@seznam.cz +420 604 298 259 Jan Buriánek