Filozofické disciplíny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Advertisements

Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Názvosloví a typy střech
ADJEKTIV DOMINO VY_22_INOVACE_07_133
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Účetnictví – význam informací
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Čistírna odpadních vod
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Kovové střešní krytiny
Chemické vlastnosti technických materiálů
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Úvod do filozofie.
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Úvod do fyziky opakování
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Pády podstatných jmen, rod střední, člen neurčitý
Pády podstatných jmen, rod střední, člen určitý
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
Vorstellung (Name, Staat, Alter)
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Kladkostroje a visuté kočky
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Světová meziválečná tvorba – německy psaná
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
Slovní rozbory VY_32_INOVACE_34_682
Dějiny filozofie - obecně
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Světový názor - mýtus- náboženství - věda
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Pády podstatných jmen, rod ženský, člen neurčitý
Podvojné účetnictví VY_32_INOVACE_44_878
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Filozofické disciplíny STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Filozofické disciplíny VY_32_INOVACE_35_699 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 35 Anotace Občanská nauka – filozofie 2 Klíčová slova Filozofické disciplíny- ontologie, gnoseologie, antropologie, teologie, dějiny filozofie. Předmět Občanská nauka Autor, spoluautor PhDr. Jaroslav Svoboda Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor, Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 4. ročník maturitního studia Mechanik elektronik, 2.ročník Podnikání Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem, Čelakovského 5

FILOZOFIE  FILOZOFICKÉ DISCIPlÍNY STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje FILOZOFIE  FILOZOFICKÉ DISCIPlÍNY VĚDA UNIVERZÁLNÍ = zkoumá svět jako celek = zjišťuje a zkoumá obecné zákonitosti, týkající se světa (= obecné otázky veškerého jsoucna, jeho podstaty a jeho poznání) Název  filein = milovat sophia = moudrost „láska k moudrosti“ Filozofické otázky – jejich typy filozofické tázání jde několika směry: . tážeme se např: 1. Co je svět, jakou má podstatu, povahu, z čeho vznikl, co je to jsoucno, bytí - otázky řeší filozofická disciplína- ontologie řecky ontos = jsoucí, to, co jest , Iba

2. co je lidské poznání, kdo a jak svět poznává, STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje   2. co je lidské poznání, kdo a jak svět poznává, jak je vůbec možno svět poznat, lze poznat všechno, je naše poznání pravdivé, co je pravda,… řecky gnosis = poznání - gnoseologie (teorie poznání) 3. jakou úlohu ve světě má člověk, jaké jsou jeho cíle, kam spěje jeho snažení, kdy jedná morálně, svobodně,… řecky: anthrópos = člověk - filozofická nauka o člověku- antropologie 4.kdo je Bůh, jakou úlohu ve světě hraje, existuje či neexistuje Bůh, , argumentovat proti jeho existenci (pro jeho existenci), lze boha poznat,… řecky : theos = bůh - filozofická nauka o Bohu - teologie 5. jak a proč se měnily různé názory o světě,… zkoumání vlastních dějin, jednotlivých filozofů, filozofických názorů, škol, … - dějiny filozofie … Iba

K dalším disciplínám filozofie například patří: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje K dalším disciplínám filozofie například patří:   Axiologie – teorie hodnot -(zaměřuje se na hodnotící postoje, řeší problémy objektivity a subjektivity hodnot,…) Mnohé disciplíny se osamostatňují a vystupují jako samostatné dílčí vědy:  Etika – teorie morálky- otázka dobra a zla, svobody, mravní odpovědnosti,… (étos = zvyk, obyčej) Často do ní začleňována ekoetika- etické problémy ekologie. Logika – formy a zákony spravedlivého usuzování Estetika – krásno, vnímání krásy, formování a hodnocení světa z hlediska krásy a ošklivosti - estetikos = vnímavost, cit pro krásu) (Ještě v 19.století byly filozofickými disciplínami i psychologie, sociologie). (

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje  Následující filozofické otázky zařaďte k příslušné filozofické disciplíně: Použijte zkratky: ontologie = O gnoseologie = G antropologie = A teologie = T Má život smysl? Mám duši? Existuje „onen svět“? Je poznání člověka pravdivé? Existuje bůh? Lze se spolehnout na smysly? Co je spravedlivé? Co je pravda? Lze být svobodný, když jsou zde zákony? Co je to ctnost? Odkud se bere násilí? Je posvátno nebezpečné? Lze se spolehnout na zkušenost? Za co je člověk zodpovědný?

Použité zdroje Vlastní STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní