Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: 18.5. 2013 Člověk a jeho svět, Rozmanitost přírody. Název materiálu: VY_32_INOVACE_CAJS.4.B.20_ziva_priroda_zivocichove_ii Název: Živá příroda, živočichové II. Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 4. ročníku, slouží k výkladu nového učiva o živočiších.
Živočichové Bezobratlí - největší skupina živočichů - nemají vnitřní kostru Patří k nim: hmyz (motýl, mravenec, brouci) pavouci (křižák, slíďák, sekáč) měkkýši (hlemýžď, sépie, ústřice) žahavci (medúza, nezmar) ploštěnci (ploštěnky) kroužkovci (žížala, kroužkovci) korýši (rak, krab, krevety)
Živočichové Hlemýžď zahradní Babočka kopřivová Slíďák Medúza
Živočichové Žížala obecná Ploštěnka Krab
Živočichové Obratlovci – mají vnitřní kostru Patří k nim: ryby (kapr, štika, vranka) paryby (žralok, rejnok) kruhoústí (mihule) obojživelníci (ropucha, skokan) plazy (zmije, užovka) ptáci (kos, káně, orel) savci (ježek, prase, jelen) - člověk je také savec
Živočichové Žralok Kapr obecný Ropucha obecná Mihule říční
Živočichové Orel mořský Užovka obecná Jelen
Použité zdroje: DANČÁK, M. Rozmanitost přírody. Olomouc, 2008, s.40-47. ISBN 978-80-7230-227-7. Ilustrace www.office.microsoft.com Obrázky: [cit. 2013-05-18] Dostupné pod licencí Wikimedia Commons na WWW: 1) <http://cs.wikipedia.org/wiki/Bezobratl%C3%AD> 2) <http://cs.wikipedia.org/wiki/Hmyz> 3) <http://cs.wikipedia.org/wiki/Pavouci> 4) http://cs.wikipedia.org/wiki/M%C4%9Bkk%C3%BD%C5%A1i 5) Hans Hillewaert <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Helix_pomatia_(Dourbes).jpg> 6) Dennis Mojado <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sea_nettles.jpg>
Použité zdroje: 7) <http://cs.wikipedia.org/wiki/Plo%C5%A1t%C4%9Bnci> 8) Richard Ling <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pseudoceros_dimidiatus.jpg> 9) <http://cs.wikipedia.org/wiki/Krou%C5%Bekovci> 10) Michael Linnenbach <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Regenwurm1.jpg> 11) <http://cs.wikipedia.org/wiki/Kor%C3%BD%C5%A1i> 12) Dozenist <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Crab_on_Panamanian_Beach_01.jp g> 13) <http://cs.wikipedia.org/wiki/Obratlovci> 14) <http://cs.wikipedia.org/wiki/Ryby> 15) <http://cs.wikipedia.org/wiki/Paryby>
Použité zdroje: 16) M.Buschmann <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lampetra_fluviatilis.jpg> 17) <http://cs.wikipedia.org/wiki/Oboj%C5%BEiveln%C3%Adci> 18) <http://cs.wikipedia.org/wiki/Plazi> 19) <http://cs.wikipedia.org/wiki/Pt%C3%A1ci> 20) <http://cs.wikipedia.org/wiki/Savci> 21) <http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Clov%C4%9Bk>
Metodický návod Pomocí jednotlivých stran vyložíme žákům nové učivo o živočiších. Při výkladu si ukazujeme obrázky, pomocí odkazů si přečteme na internetu více informací o bezobratlích a obratlovcích. Prezentaci pustíme ještě jednou – žáci si dělají výpisky a připomínají si novou látku.