Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024 Druhy rýmů a rýmových schémat
Základní informace Škola: Gymnázium Dr. Emila Holuba Autor: Mgr. Helena Drahošová Předmět: Český jazyk Anotace: prezentace je určena pro žáky sedmých tříd a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií a slouží k naučení druhů rýmů a rýmových schémat a k jejich procvičení. Dále je ponechán prostor k vlastní tvorbě jednoduchých básní. Materiál je zpracován v rámci projektu Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024
SDRUŽENÝ STŘÍDAVÝ OBKROČNÝ PŘERÝVANÝ Základní druhy rýmů SDRUŽENÝ STŘÍDAVÝ OBKROČNÝ PŘERÝVANÝ
Rýmové schéma druh rýmové schéma příklad SDRUŽENÝ – AABB pes – les – fouká - louka STŘÍDAVÝ – ABAB pes – louka – les - fouká OBKROČNÝ – ABBA pes – fouká – louka - les PŘERÝVANÝ – ABCA pes – fouká – dům - les - ABCB pes – fouká – dům – louka
Vyberte správné druhy rýmů: My chlapci z města – co my znali? Sršení jisker pod kladkou, však hvězdy jen tak namátkou, když nad ulicí mihotaly. (J. Seifert) střídavý sdružený přerývaný obkročný
Znám křišťálovou studánku, kde nejhlubší je les, tam roste tmavé kapradí a vůkol rudý vřes. (J. V. Sládek) střídavý sdružený přerývaný obkročný
Dejte mi, chlapci, trochu hlíny, chtěl bych si s vámi stavět hráz a nedívat se na hodiny a neslyšet, jak míjí čas. (J. Seifert) střídavý sdružený přerývaný obkročný
Halí, belí, halí, belí – já mám slona pod postelí, je to slůně kapesní, ale zato hodně sní. (J. Žáček) střídavý sdružený přerývaný obkročný
Jedna rána, druhá rána, co to může být? Na hřišti se asi staví fotbalová brána! (lidová tvorba) střídavý sdružený přerývaný obkročný
Úkol: Staňte se básníkem. Zkuste vymyslet jednu sloku básničky, ve které použijete následující slova v daném pořadí. Vyberte si jednu variantu: 1. drak – mrak – zima – rýma 2. velice - myš - slepice – víš 3. síle – buší – duší – chvíle Výslednou básničku nasdílejte celé třídě.
Metodický pokyn Popis práce s materiálem Materiál je určen pro samostatnou práci s tablety při hodině literární výchovy. Očekávání a cíle žák se naučí druhy rýmů a rýmových schémat, následně je procvičí na konkrétních slokách básniček. V neposlední řadě vytvoří samy jednu sloku básně dle zadání.
Zdroje Viktorčiny stránky. [online]. [cit. 2012-09-02]. Dostupné z: http://www.viktorkaod splavu.wz.cz/dilo.php?id=50adek.htm#b-pro-deti.html Česká literatura. [online]. [cit. 2012-09-05]. Dostupné z: http://www.ceskaliteratura.cz/texty/sladek.htm#b-pro-deti.html Český jazyk. [online]. [cit. 2012-09-05]. Dostupné z: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/jaroslav-seifert/pisen-o-detstvi-chlapec-a-hvezdy.htmladek.htm#b-pro-deti.html Autorské stránky Jiří Žáček. [online]. [cit. 2012-09-05]. Dostupné z: http://www.jirizacek.cz/ukazky-tvorba-pro-deti.html