Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 5. 6. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01B_20_Systém.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální Učební Materiál (DUM) Datum výroby:
Advertisements

Ročníková práce Přírodopis
Základní škola Rosice, okres Chrudim
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Předmět a očekávaný výstup
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
BĚŽCI.
27.1 Systém ptáků a jejich význam
PTÁCI 3. a 4.ročník.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Ptáci - opakování.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Jak jsem pozorovala krkavcovité ve svém okolí
Škola1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko AutorMgr. Ilona Šindelářová, ČísloVY_52_INOVACE_143 NázevPoznej cizokrajné ptáky Téma.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Kivi hnědý.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Ptáci Prezentace.
Latinský název: (Melopsittacus undulatus) Žijí v Austrálii Aktivní ve dne Živí se zrním.
Ptáci.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_14_Trilobiti.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Šimečková NÁZEV:VY_52_INOVACE_34_Přírodopis 8. ročník TÉMA: Vejcorodí, vačnatí ČÍSLO.
Vývoj a stavba mozku obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření21.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Jarmila Kolářová Název: VY_32_INOVACE_1A_04_Dělení živočichů Téma: Člověk a jeho svět Datum tvorby:
Typy oběhových soustav a srdcí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření1.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
EU peníze středním školám
Ptáci Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_37_Ptáci-zajímavosti
BAŽANT OBECNÝ.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_16_Systém.
Obratlovci úvod; Kruhoústí
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Ryby-násadcoploutví,chrupavčití,mnohokostnatí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Nervová soustava nižších obratlovců
Lebka a končetiny obratlovců
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_07_Systematika.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
HMYZOŽRAVCI VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.08
SAMOSTUDIUM TEST PŠTROS DVOUPRSTÝ NANDU PAMPOVÝ EMU HNĚDÝ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
PTÁCI Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Pštrosi autor: Filip Beránek.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Běžci.
PTÁCI – LETCI (DRAVCI) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu
PTÁCI – LETCI (BRODIVÍ)
PTÁCI – LETCI (ŠPLHAVCI)
PTÁCI - LETCI (VRUBOZOBÍ)
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 5. 6. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01B_20_Systém ptáků_běžci Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Ptáci Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0816

ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci k tématu ZOOLOGIE STRUNATCŮ – SYSTÉM PTÁKŮ - BĚŽCI. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Materiál je doplněn kontrolními otázkami pro zpětnou vazbu učitele, v uzavřených úlohách volí žáci z nabídky odpovědí pomocí elektronického pera, na otevřené otázky mohou odpovídat ústně nebo písemně. Součástí materiálu jsou správné odpovědi, na které se přesuneme tlačítkem akce. Součástí materiálu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Pracovní list je vhodné zařadit na konec hodiny k opakování a upevnění znalostí. Je vytvořeno autorské řešení testu. Prezentace navazuje na DUM: VY_32_INOVACE_01B_19_Charakteristika ptáků Materiál je určen k interaktivní výuce.

třída: PTÁCI (Aves) nadřád: BĚŽCI Řády: tinamy (Tinamiformes) nanduové (Rheiformes) pštrosi (Struthioniformes) kasuárové (Casuariiformes) kiviové (Apterygiformes)

druhotná ztráta schopnosti létat → zakrnělá křídla SPOLEČNÉ ZNAKY velcí, silné nohy druhotná ztráta schopnosti létat → zakrnělá křídla → nevyvinutý hřeben hrudní kosti → malá pneumatizace kostry peří – specifická stavba, pravidelně rozmístěno pouze J polokoule péče o mláďata - ♂ Obr. 1 – nandu pampový

rozšířeni na kontinentech vzniklých z bývalé Gondwany FYLOGENEZE BĚŽCŮ společný vývoj rozšířeni na kontinentech vzniklých z bývalé Gondwany nejstarší - pštrosi fosilní – velcí - Moa - † - Nový Zéland, Aepyornis - † - Madagaskar Ztráta letu – v evoluci opakovaně Obr. 3 – srovnání kivi, pštrosa a moa Obr. 2 - Aepyornis

řád: TINAMY (Tinamiformes) podobné kurovitým, asi 50 druhů silné hrabavé nohy, zakrnělý zadní prst rostlinná potrava J a Stř. Amerika Obr.4 – tinama tao Obr. 5 – rozšíření tinam – J + Stř. Amerika

řád: NANDUOVÉ (Rheiformes) J Amerika (Brazílie, Bolívie, Argentina,…) menší než pštrosi, 3 prsty na noze převážně rostlinná potrava, + hmyz a drobní živ. péče o vejce a mláďata - ♂, dospívají asi ve 2 letech Obr.6 – nandu pampový

řád: PŠTROSI (Struthioniformes) Afrika – pštros dvouprstý – jediný zástupce, největší žijící pták silné nohy, jen 2 prsty peří – dříve móda (ohrožení) rostlinná potrava – plody, semena, byliny péče o vejce – oba rodiče Obr.7 – pštros dvouprstý Obr. 8 – mapa rozšíření

řád: KASUÁROVÉ (Casuariiformes) Austrálie, Nová Guinea - lesy keratinový výběžek na lebce potrava: ovoce, měkkýši péče o vejce - ♂ Obr.9 – lebka kasuára Obr. 10 – kasuár přílbový

Obr. 12 – mapa rozšíření Obr. 13 – lebka kasuára Obr. 11 – kasuár přílbový – detail hlavy

emu hnědý – patří do kasuárovitých Austrálie všežraví – převaha bobulí a semen několik ♀ snáší vejce do společného hnízda – pečuje ♂ farmy (maso, kůže, tuk) Obr. 16

řád: KIVIOVÉ (Apterygiformes) pouze N. Zéland malí; redukce křídel, peří připomíná srst dlouhý zobák s hmatovými pírky slabý zrak, výborný čich, hmat živí se larvami, červy – noční aktivita ohrožení (nelétají, hnízdí na zemi → x kočky, psi, prasata) Obr.14 – kivi jižní Obr. 15

OTÁZKY Běžci mají mohutně vyvinutou hrudní kost slabě vyvinutou hrudní kost U běžců nacházíme: a) pneumatizaci kostry stejně jako u ostatních b) slabší pneumatizaci kostry SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 2) Nejpodobnější kurovitým ptákům jsou: a) kiviové b) kasuáři c) nanduové d) tinamy SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 3) Běžci se vyskytují: a) pouze na jižní polokouli b) pouze na severní polokouli c) pouze na západní polokouli d) pouze na východní polokouli SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 4) Pouze dva prsty na nohách má: a) emu b) nandu c) pštros d) kivi SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: PŘEJÍT NA TEST:

mohutně vyvinutou hrudní kost slabě vyvinutou hrudní kost SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1) Běžci mají mohutně vyvinutou hrudní kost slabě vyvinutou hrudní kost U běžců nacházíme: a) pneumatizaci kostry stejně jako u ostatních b) slabší pneumatizaci kostry ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

2) Nejpodobnější kurovitým ptákům jsou: a) kiviové b) kasuáři SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 2) Nejpodobnější kurovitým ptákům jsou: a) kiviové b) kasuáři c) nanduové d) tinamy ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

a) pouze na jižní polokouli b) pouze na severní polokouli SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Běžci se vyskytují: a) pouze na jižní polokouli b) pouze na severní polokouli c) pouze na západní polokouli d) pouze na východní polokouli ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

4) Pouze dva prsty na nohách má: a) emu b) nandu c) pštros d) kivi SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 4) Pouze dva prsty na nohách má: a) emu b) nandu c) pštros d) kivi ZPĚT NA ZADÁNÍ: PŘEJÍT NA TEST:

Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – SYSTÉM PTÁKŮ - BĚŽCI PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – SYSTÉM PTÁKŮ - BĚŽCI Ptáci se během evoluce vyvinuli z: a) plazů b) obojživelníků c) savců d) ani jedné z uvedených skupin Běžci obývají téměř výhradně: a) severní polokouli b) jižní polokouli c) východní polokouli d) západní polokouli Peří podobné srsti mají: a) kiviové b) emu c) kasuáři d) tinamy Pouze dva prsty na nohách mají: b) pštrosi c) nanduové d) emu

5) Slabě vyvinutý zrak má: a) pštros b) kasuár c) emu d) kivi 6) Keratinový výběžek na hlavě mají: a) kasuáři b) emu c) tinamy d) nandu 7) Při zahřívání vajec na hnízdě se střídá samec a samice: a) kasuára b) pštrosa c) kivi d) některých druhů tinam 8) Největší žijící pták je: a) emu hnědý b) kasuár přílbový c) pštros dvouprstý d) nandu pampový

Ptáci se během evoluce vyvinuli z: PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ Ptáci se během evoluce vyvinuli z: a) plazů b) obojživelníků c) savců d) ani jedné z uvedených skupin Běžci obývají téměř výhradně: a) severní polokouli b) jižní polokouli c) východní polokouli d) západní polokouli Peří podobné srsti mají: a) kiviové b) emu c) kasuáři d) tinamy Pouze dva prsty na nohách mají: b) pštrosi c) nanduové d) emu

5) Slabě vyvinutý zrak má: a) pštros b) kasuár c) emu d) kivi 6) Keratinový výběžek na hlavě mají: a) kasuáři b) emu c) tinamy d) nandu 7) Při zahřívání vajec na hnízdě se střídá samec a samice: a) kasuára b) pštrosa c) kivi d) některých druhů tinam 8) Největší žijící pták je: a) emu hnědý b) kasuár přílbový c) pštros dvouprstý d) nandu pampový

OBRÁZKY: 1 - LIP KEE YAP. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 5.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Greater_Rhea_(Rhea_americana)_-Argentina-8.jpg 2 - HERMANS, Paul. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 5.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Olifantsvogel_25-11-2008_15-46-06.JPG 3 - AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 5.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kiwi,_ostrich,_Dinornis.jpg 4 - LIVALDO. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 5.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tao001.jpg 5 - CANIATTI, Renato. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 5.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tinamidi_Distribuzione.jpg 6 - ARPINGSTONE. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 5.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Greater_rhea_pair_arp.jpg 7 - MASSYN, Andrew. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 5.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ostriches_cape_point_cropped.jpg 8 - CANIATTI, Renato. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 5.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Struthio_camelus_Distribution.png 9 - LYDEKKER, Richard. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 5.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:CassowarySkullLyd4.png 10 - KARELJ. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 5.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Casuarius_casuarius_Zoo_Praha_2011-2.jpg

11 - EN:USER:CBURNETT. cs. wikipedia. org [online]. [cit. 5. 6. 2013] 11 - EN:USER:CBURNETT. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 5.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Double-wattled_Cassowary.jpg 12 - CANIATTI, Renato. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 5.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Casuariuas_casuarius_Distribution_map.jpg 13 - PEMBERTON, Michelle. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 5.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:The_Childrens_Museum_of_Indianapolis_-_Cassowary_skull_cast.jpg 14 - THYSSEN, Malene. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 5.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kiwifugl.jpg 15 - GROBE, Hannes. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 5.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kiwi_hg.jpg 16 - FOLMER, J.. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 5.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Emoe.jpg

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-57-3. ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-32-8. ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-08-0. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-71820-70-9. GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 1983, 21-079-83. SIGMUND, Leo; HANÁK, Vladimír; PRAVDA, Oldřich. Zoologie strunatců. Praha: Karolinum, 1994, ISBN 80-7066-531-9. BOUCHNER, Miroslav. Kapesní atlas ptáků. Praha: SPN, 1981, ISBN 14-158-79.