VIKMA05 Organizace znalostí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hudební partitura Partitura je přehledný záznam vícehlasé ( instrumentální i vokální ) skladby. V partituře jsou všechny nástroje orchestru zapisovány.
Advertisements

Rozdělení hudebních nástrojů
Osnova Úvod Návrh notace Metoda katerizace Popisky Aktualizace
Pascal - příklady.
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
LMS Unifor Live! Inovace kombinovaného studia. Teoretická část (45 minut) Definice pojmů Přihlášení do LMS Unifor Live! Program.
Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
HV-1 Hudební výchova DUM č. 1 Prima – kvarta osmiletého studia
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
Textový procesor (MS Word)
Rozdělení hudebních nástrojů
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor / předmět: Hudební výchova Tematický okruh:
HV-1 Hudební výchova DUM č. 5 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu.
XML Schema Irena Mlýnková. Obsah XML – úvod, příklad, základní pojmy DTD – přehled XML Schema – podrobně.
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
Užití Vennových diagramů ve slovních úlohách
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Alternativní a augmentativní komunikace
Škola: Praktická škola dvouletá Vzdělávací okruh: Umění a kultura Vyučovací předmět: Hudební výchova Ročník: První Téma: Rozdělení hudebních nástrojů.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Jaký hudební nástroj je na obrázku?
ICT 2 – 3 – 31 HV HUDEBNÍ NÁSTROJE STRUNNÉ
Databázové systémy Datové modely.
Strunné nástroje Mgr. Jakub Tomala.
PŘEDMĚT: ORGANIZACE ZNALOSTÍ PŘEDNÁŠEJÍCÍ: Josef Schwarz Automatická indexace Základní metody a postupy.
1 Soubor věcných autorit Předmětová kategorizace pro potřeby Konspektu Marie Balíková, Národní knihovna ČR Knihovny současnosti 2003.
Selekční jazyky Současné trendy Přednáška č. 6 ( ) Filozofická fakulta Masarykova Univerzity, Kabinet knihovnictví - Ústav české literatury a knihovnictví.
Zvuk a hudba.
MATEMATICKÝ KVÍZ – ČÍSELNÉ OBORY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu
Množiny Matematika Autor: Mgr. Karla Bumbálková
Selekční jazyky Současné trendy Přednáška č. 5 ( ) Filozofická fakulta Masarykova Univerzity, Kabinet knihovnictví - Ústav české literatury a knihovnictví.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/17  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/15  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
CVIČENÍ k SJ – Mezinárodní desetinné třídění Mgr. Silvie Presová Kabinet knihovnictví, FF MU.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Mezinárodní desetinné třídění (MDT) Konspekt
VIKMA05 Organizace znalostí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Strunné nástroje (typologie a zobrazení nástrojů)
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VIKMA05 Organizace znalostí
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Zvuk a hudba.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_91_KYTARA
Indexní analýza Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Sémantické aspekty katalogizace IV
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
AUTOR: Mgr. Jitka Němcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_14
Hudební uskupení Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VIKMA05 Organizace znalostí
Automatická indexace Základní metody a postupy
VIKMA05 Organizace znalostí
VIKMA06 Vyhledávání informací
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Uherský Ostroh
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_98_KVÍZ
HTML Vojtěch novotný 9.a.
Název školy: ZŠ a MŠ Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jana Vostřelová Název: VY_32_INOVACE_03_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDEBNÍ NÁSTROJE.
VY 32 INOVACE 549.
ČÍSLOVKY - DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
Transkript prezentace:

VIKMA05 Organizace znalostí 25. 10. 2013: Sémantika a syntaktika notačního systému (P6) FF MU, podzim 2013 Mgr. Josef Schwarz 126172@mail.muni.cz

Osnova MIR1/MIR2 – Malá intelektuální rozvička (nakladatelská anotace a pexeso) Praktická část: pojmová reprezentace tří domén Teoretická část: notace a notační systém

Znak obecně (Sémiotika) Blíže viz: Sémiotika / Jiří Černý, Jan Holeš Znak obecně (Sémiotika) Blíže viz: Sémiotika / Jiří Černý, Jan Holeš. Praha: Portál, 2004. 363 s. ISBN 80-7178-832-5. Kapitola 3 – dostupné v IS Arbitrárnost znaku Forma/význam Forma slova (znaku) není odvozená od významu Tři typy (viz příklady na následujících stránkách): Ikon Obrazový Diagramy Metafory Index symbol

Ikon kukačka, bučet, vrzat

Index

Symbol

Znak obecně (Sémiotika) Blíže viz: Sémiotika / Jiří Černý, Jan Holeš Znak obecně (Sémiotika) Blíže viz: Sémiotika / Jiří Černý, Jan Holeš. Praha: Portál, 2004. 363 s. ISBN 80-7178-832-5. Kapitola 3 – dostupné v IS Motivovanost znaku Struktura slova (znaku) není nahodilá Tři typy: Zvuková motivovanost Morfematická motivovanost Sémantická motivovanost

Selekční znak Jakýkoli řetězec (v selekčním jazce) použitý pro organizaci a vyhledávání dokumentů (informací) Typologie: Jmenný selekční znak Věcný selekční znak Znak založený na přirozeném jazyce (předmětové selekční jazyky) Znak založený na notaci (systematické selekční jazyky)

Notační systém Podrobně viz [FOS96, kap. Notation – dostupné v IS] Funkce a důležitost Dvě složky Sémantika (vyjádření hierarchických vztahů) Syntaktika (vyjadřuje možnost syntézy, kombinace znaků) Základ notace Soubor znaků použitých při tvorbě notace Číslice, písmena (malá/velká) různých abeced Typologie Čistá notace (použit jen jeden typ symbolu, např. malá písmena) Smíšená notace (použito více typů znaků)

Notace Určení počtu možných tříd Počet symbolů: x Počet znaků notace: n Počet možných notací: xn + xn-1 + xn-2 + xn-3 ... + x3 + x2 + x

Notace Charakteristické vlastnosti Zapamatovatelnost Jednoduchost Stručnost Mnemotechničnost Pohostinnost Rozšiřitelnost klasifikace na základě měnícího se poznání Možnost vložit novou notaci na správné místo v systému Řešení: Mezery v klasifikaci Desetinná notace (viz řešení např. zde)

Notace Charakteristické vlastnosti Expresivita Schopnost vyjádřit strukturu klasifikace Protiklad k pohostinnosti, vlastnosti nelze usouladit Otázka potřebnosti expresivnosti (viz další stránka) Syntéza Skladba jednoduchých znaků do znaků složených Fazetový indikátor Příklad složeného znaku (jedna z verzí MDT): 621.384.61:539.185:621.318.3:621.311.6 Flexibilita Souvisí se syntézou, možnost změnit citační pořádek ve složeném znaku

Expresivnost Příklad Příklad notace, která z hlediska expresivnosti není dokonalá – pojmy stejné úrovně (housle, viola, klavír, cembalo, loutna, kytara, harfa) nejsou vyjádřeny notací o stejném počtu znaků. 5 Hudební nástroje 5.1 strunné 5.11 smyčcové 5.111 housle 5.112 viola 5.12 klávesové 5.121 klavír 5. 122 cembalo 5.13 drnkací 5.131 S hmatníkem 5.131.1 Loutna 5.131.2 kytara 5.132 Bez hmatníku 5.132.1 harfa

Typy notací Hierarchické, ale nestrukturované DDC (částečně) Nehierarchické a strukturované BC2 Hierarchické a strukturované CC Nehierarchické a nestrukturované LCC