NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_03_M9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Lomené výrazy Základní škola Libina, příspěvková.
Advertisements

ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_18_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Statistika Základní škola Libina, příspěvková.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_26_11_Z9_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Zemědělská výroba Základní škola Libina, příspěvková.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Elektromagnetické zařízení Základní škola Libina,
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_15_F7_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Mechanické vlastnosti kapalin a plynů Základní.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_09_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Světelné jevy Základní škola Libina, příspěvková.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_07_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu Základní škola.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_15_M9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Rovnice s neznámou ve jmenovateli Základní škola.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_06_01_M7_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Racionální čísla Základní škola Libina, příspěvková.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_08_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_14_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Statistika Základní škola Libina, příspěvková.
Č ÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Výrazy Základní škola Libina, p ř ísp ě vková.
Transformátor.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_18_F9_Hanak TÉMA: Jaderná energie
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Transformátory.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_15_M6_Hanak TÉMA: Úhel
Název prezentace (DUMu): Elektromagnetická indukce
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_04_M7_Hanak TÉMA: Zlomky
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_09_M6_Hanak TÉMA: Desetinné číslo
Vznik střídavého proudu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Elektromotor a jeho využití
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_19.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_05_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_11_M8_Hanak
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_17_M9_Hanak TÉMA: Koule OBSAH: Povrch
Přírodní zdroje na Zemi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_18_M9_Hanak TÉMA: Finanční matematika
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_01_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_13_M8_Hanak TÉMA: Lineární rovnice
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_09_M7_Hanak
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_11_M6_Hanak TÉMA: Trojúhelník
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_18_M7_Hanak TÉMA: Celá čísla
HRAZENO Z EU -OP VK.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_12_F7_Hanak TÉMA: Otáčivé účinky síly
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
Přírodní krajiny - test
NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_02_M8_Hanak TÉMA: Pythagorova věta
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_18_M7_Hanak TÉMA: Procenta
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_03_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_13_M6_Hanak TÉMA: Trojúhelník
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_01_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Karel Svoboda AUTOR: Mgr. Aleš Skála
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09_M8_Hanak TÉMA: Lineární rovnice
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_10_M7_Hanak
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_14_M9_Hanak
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_02_F7_Hanak TÉMA: Pohyb tělesa
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_06_M9_Hanak TÉMA: Lomené výrazy
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Partitura AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_03_HV6_Skála
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18_M8_Hanak TÉMA: Druhá mocnina a odmocnina
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Transkript prezentace:

NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: 708 708 61 Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem republiky Vzdělávací oblast Fyzika AUTOR: Ing. Roman Hanák NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud OBSAH: Transformátory ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2364

ANOTACE Tato část pojednává o střídavém napětí. Kapitola se zaměřuje na transformátory a jejich využití v praxi. Na konci jsou otázky, které prověří zda žáci pochopili danou látku. Inovativnost je v tom, že se zde vyskytuje řada moderních interaktivních prvků. Máme zde názorné grafické animace, obrázky, komentáře k řešení a hypertextové odkazy. Žáci lépe pochopí probíranou látku a hodina je pro ně zajímavější. Každý řešený příklad je pomocí animací rozdělen na dílčí kroky, takže vyučující se nezdržuje psaním na tabuli, ale pomocí ovladače postupně odkrývá řešení příkladu a má tak možnost žáky nechat samostatně tvořit a věnovat se těm žákům, kteří potřebují individuální pomoc. V hodině jsou odkazy na internetové stránky, které slouží k doplnění a rozšíření probírané látky o další zajímavé informace. Hodina je tvořena tak, aby se mohla být odučena v multimediální učebně nebo v počítačové učebně, které mají připojení k internetu.

Zapamatujte si !! Transformátor je zařízení, které umožňuje měnit střídavé napětí 𝑼 𝟏 na střídavé napětí 𝑼 𝟐 se stejným kmitočtem, ale jinou hodnotou. V transformátoru se využívá jev elektromagnetické indukce. Schématické značka transformátoru:

Transformátor tvoří dvě cívky, které mají společné jádro z magneticky měkké oceli. Primární cívka – na tuto cívku se připojí vstupní střídavé napětí. Sekundární cívka – na tuto cívku se připojí spotřebič.

Transformační poměr je podíl počtu závitů sekundární cívky 𝑁 2 a primární cívky 𝑁 1 . 𝑝= 𝑁 2 𝑁 1 Transformační poměr p vypočítáme: 𝑁 2 𝑁 1 = 𝑈 2 𝑈 1 Platí: Transformace nahoru : p > 1, 𝑈 2 < 𝑈 1 , 𝑁 2 < 𝑁 1 Transformátorem se napětí zvětší. Transformace dolů : p < 1, 𝑈 2 > 𝑈 1 , 𝑁 2 > 𝑁 1 Transformátorem se napětí zmenší.

Otázky a úkoly: 1. Jaké jsou základní části transformátoru? 2. Vysvětli činnost transformátoru. 3. Na jakém jevu je založena činnost transformátoru? 4. Jak určíš transformační poměr. 5. Co znamená, že transformační poměr je vetší než 1? 6. Primární cívka má 1200 závitů a napětí 30 V. Sekundární má 600 závitů. Jaké napětí má sekundární cívka? 7. Primární cívka má 690 závitů a napětí 230 V. Kolik závitů musí mí sekundární cívka, aby sekundární napětí bylo 9 V?

Odpovědi 1. Transformátor tvoří dvě cívky a společné jádro. 2. Umožňuje měnit napětí. 3. Na jevu elektromagnetické indukce. 𝑝= 𝑁 2 𝑁 1 4. Transformační poměr: 5. Výstupní napětí se zvětší. 6. U 2 =15 V p=0,5 7. N 2 =27 závitů

Fyzika online – ZŠ Sokolovská Liberec Hypertextové odkazy Khanova škola Fyzika online – ZŠ Sokolovská Liberec Testy.nanic.cz – Fyzika Učitel. Net – tvoje online škola Encyklopedie fyziky Fyzikální webové stránky Fyzikální, matematické a chemické tabulky

Použité zdroje: KOLÁŘOVÁ, Růžena; BOHUNĚK, Jiří; ŠTOLL, Ivan a kol. Fyzika pro 9. ročník. Havlíčkův Brod: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-193-0. JX. Wikipedie [online]. [cit. 10.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Transformer3d_col3_cs.svg Galerie klipart