Německá literatura 20. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Impresionismus v českých zemích
Advertisements

Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
Zdeněk Brdek UBO FF JU. osnova stručný přehled dějin rakouské literatury Thomas Bernhard dramatik: ukázky Thomas Bernhard prozaik: ukázky.
Rozbor uměleckého textu
Divadlo konce 19.století.
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Období mezi dvěma válkami
Victor Hugo ( ).
SURREALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
Český naturalismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
Christian Morgenstern
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
SURREALISMUS Jana Bobčíková.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
DADAISMUS Mgr. Lucie Rusová
Poezie ve světové literatuře
Česká moderna - výklad (9. roč.)
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Umělecké směry 20. století
DADAISMUS Jana Bobčíková.
Dadaismus byl mezinárodním stavem mysli nebo spíše životním stylem, než hnutím…
POETISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
NĚMECKO A RAKOUSKO Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Dadaismus Předmět: výtvarná výchova. Jak vzniknul a co to je Avantgardní umělecký směr Avantgardní umělecký směr Vznikl v roce 1916 ve Švýcarsku, v roce.
Téma: KULTURA A VĚDA V PRVNÍ REPUBLICE Předmět: Dějepis
Karel Čapek.
FRANCIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SURREALISMUS.
Surrealismus.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Evropské umění počátku 20. století
Literatura k aktuálním otázkám
SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NĚMECKORAKOUSKO. Secese Václav Cejpek2 Secese (vídeňská moderna, Jugendstil, art nouveau, modern style) Secese (vídeňská.
DIVADLO POSTMODERNÍ A POSTDRAMATICKÉ Vývojové trendy v divadle na konci 20. a na počátku 21. stol.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.9 dadaismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ (1928 – 2014), s. 85. Magický realismus směr v latinskoamerické próze od 50. let 20. stol. Propojují se prvky nadpřirozena, popisy.
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
Program kurzu stručné shrnutí vývoje německojazyčné literatury 18: a 19. století - východiska pro literaturu 20. století - tzv. Klassik, romantismus,
DADAISMUS © Pavel Trtílek, 2009.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Program kurzu stručné shrnutí vývoje německojazyčné literatury 18: a 19: století - východiska pro literaturu 20. století - tzv. Klassik, romantismus,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
ROMANTISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_11
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Česká meziválečná poezie
DADAISMUS.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Německá literatura 20. století II. Moderna

Stručné opakování – literatura 19. stol. 19. stol.: počátek století – tzv. Klassik: Goethe a Schiller Romantismus: raný (Schlegelové, Novalis) filosofické základy romantismu, pozdní: E. T. A. Hoffmann (fantastika, pohádky a pozdní dílo – Bratrancovo okno) Biedermeier – měšťácký styl v období restaurace po Vídeňském kongresu: Stifter, Mörike, Grillparzer poetický realismus – pol. 19. stol. - základy a hlavní autoři: Fontane, Raabe, Ebner-Eschenbach, Storm naturalismus – konec 19. stol.Hauptmann, Holz a Schlaf

Konec 19. počátek 20. století, tzv. Jahrhundertwende Naturalismus: proti okrašlování obrazu skutečnosti, syrové zobrazení člověka a světa, včetně biologických potřeb, souvisí s průmyslovou revolucí a technokratizací světa, cca. 1880-1900, později z něj čerpá neorealismus Tzv. klasická moderna - cca. poslední třetina 19. století: manifest moderny, v Německu 1887 (volné sdružení Durch!) – nechce epigonství, umění blízké životu, politické angažmá, národní umění - nejvýznamnější kulturní centra ve velkoměstech: Vídeňská moderna - změny v myšlení, které se odrážejí i v umění: krize subjektu (identity), krize jazyka (možnosti vyjádření a porozumění), krize poznání, nová média – nový pohled na pravdu

Časové vymezení moderny 1887 – freie literarische Vereinigung „Durch!“ – Thesen zur literarischen Moderne 1889 byl založen divadelní spolek „Freie Bühne Berlin“, čímž vznikla možnost obejít cenzuru, díky čemuž mohla být uvedena díla moderních autorů (např. Hauptmann, Schnitzler aj.) 1895 Manifest české moderny 1912 – Appolinaire: „Avantgardismus“ 1912 – Benn: Ästhetik der Hässlichkeit Konec moderny? pálení knih moderních autorů, tj. 10.5.1933?

Možné rozdělení moderny a vliv na pozdější umělecké směry 1. naturalismus – krajně realistická, nepřikrášlující zpráva o světě, reportážní styl→ neorealismus 2. tzv. vídeňská Moderne/mladá Vídeň (Bahr, Hoffmannsthal, Schnitzler) – fantaskní prvky vnitřního světa, magický svět plný symbolů v tradici Nietzscheho a Wagnera → expresionismus, Kafka, surrealismus, magický Realismus 3. futurismus – svět techniky, soustředí se i na techniku psaní, na formu a média, jazykové experimenty→ lettrismus, bruitismus, dadaismus, postmoderna jiné členěnímoderny: estetická m (l´art pour l´art), avantgardistická m, klasická m

Základní principy moderny Podněty na počátku: industrializace, Technologizace, vznik velkoměst a masové spolwečnosti inspiration z příárodních věd, techniky a nových médií Tendence moderny: fragmentarizace, pluralita (Šok z multiplicity),střihy a montáže přejímané z filmu, zpochybnění rozdílu mezi fikcí a realitou nebo alespoň možnosti jejich rozlišení

Vídeňská moderna (Mladá Vídeň) neoromantické, fantaskní prvky vnitřního světa, který projikuje do světa vnějšího inspirace: F. Nietzsche, R. Wagner později vliv na Kafku, expresionismus, surrealismus, magický realismus ve výtvarném umění např. G. Klimt, O. Kokoschka

Hugo von Hofmannsthal (1824-1929) - tzv. Chandos-Brief (1902) - drama Jedermann (1903, 2006 inspirace pro Ph. Rotha) - drama Elektra (1901), později jako opera R. Strausse libreto Der Rosenkavalier - publikoval pod jménem Loris

Arthur Schnitzler (1862-1931) -drama Leutnant Gustl (1900) – porušení kodexu cti rakouským důstojníkem - drama Reigen (Rej) – nevázané sexuální vztahy byl lékařem, studoval psychoanalýzu přítel Werfela

Hermann Bahr (1863 v Linci – v 1934 v Mnichově) 1894 – 1904 vydával vlastní kulturní časopis Die Zeit – v tomto časopise i ve vídeňském kulturním životě vůbec se kromě jiného zabýval také informováním o české kultuře – s mnoha českými umělci měl blízký vztah, např. J. Kvapilem jemuž mimo jiné poradil námět pro libreto Dvořákovy Rusalky , přátelil se s Macharem, je znovuobjevitelem Stiftera kritik naturalismu a hlasatel moderny, včetně jejího filosofického pojetí: Die Überwindung des Naturalismus (1891), Expressionismus (1916), Die Moderne, Der Symbolismus und Loris, Rede über Klimt, (1901) a Gegen Klimt(2009) úspěšný jako autor veseloher (přes 40) – např. Das Konzert (1909) - zfilmován zasazoval za za ideu Rakouska a katolicismus (konvertoval 1912), v době 1. sv. v. psal válečnou propagandu působil jako režisér v Berlíně (Deutsches Theater), Salcburku (inicioval vznik Salcburských slavností - Salzburger Festspiele) i ve vídeňském Burgtheateru

Hermann Bahr (1863 v Linci – v 1934 v Mnichově) Díla: povídky Fin de siècle (1891) Dialog vom Tragischen, (1903) Dialog vom Marsyas, (1906) drama 1891 Die Mutter (1891) romány Die Rahl (1908) a Drut (1909), resp. Hexe Drut (1929) – o hysterii a traumatech

Freud a literatura Biografismus: Der Dichter und das Phantasieren (1908) Traumanalyse (1899) Das Unbehagen in der Kultur (1930) Massenpsychologie und Ich-Analyse (1921) Das Unheimliche (1919) – interpretace Hoffmannovy povídky Der Sandmann

Freud o literatuře Vedle mnoha odkazů na Goetha(zejm. Dichtung und Wahrheit), Freudova přítele Romaina Rollanda, Dostojevského atd. se hodně věnoval dílu E.T.A. Hoffmanna.

Freudův vliv na nýtvarné umění Max Ernst ( 1891-1976)

Moderna a psychoanalýza Schnitzler: Die Traumnovelle(1925) Hoffmansthal: drama Elektra (1903) Bahr: Dialog vom Tragischen (1903), Die Andere (1905), Drut (1909) Kritik – Karl Kraus: „Psychoanalyse ist jene Geisteskrankheit, für deren Therapie sie sich hält.“ „Zu Hilfe! Helft mir aus der Klarheit, /nicht aus dem Traum!/ Und haltet mir vom Traum die Diebe!“ (1923 in Traumstück)

Avantgarda - dadaismus Hugo Ball (1886-1927) Hans Arp (1886-1966) Kabaret Voltaire v Curychu

Hugo Ball (1886 – 1927) pracoval jako dramaturg Mnichovského Komorního divadla (Münchner Kammerpiele) ovlivěn anarchismem, Tristanem Tzarou 1916 založil s Hansem Arpem, Tristanem Tzarou 1896 – 1963) a Marcelem Jancou v Curychu Cabaret Voltaire spolupracoval s Kandinskim znám díky svým akustickým básním

Dada ve výtvarném umění Paul Klee Vasilij Kandinskij Kurt Schwitters Max Ernst Otto Dix

Dada ve výtvarném umění – Otto Dix

Dada ve výtvarném umění – Kandinskij

Anatol (1888) vliv psychoanalýzy: hypnotismus, podvědomí? impresionismus (vnímání světa jen jako projekce vnitřní nálady) a dekadence: jaký typ člověka je Anatol? flaneur (dandy) prolog (H. von Hofmannsthal):svět jako divadlo – stálé předstírání – co je pravda a co fikce? jak vypadá salón a salónní konverzace? jaký je obraz ženy a vztahu mezi mužem a ženou v „Anatolovi“?

Hoffmann: Bratrancovo okno Text inspirován životním osudem svého autora, který rovněž ochrnul Hlavní otázka: Jak vidí a zobrazuje spisovatel svět kolem sebe? Co je fikce a co realita? Jak funguje fantazie? I v případě nemoci fantazie pracuje naplno – roztodivné historky v hlavě, ale cestu na papír zahradil zlý démon Co to vlastně znamená vidět?