2. Antropogeneze: trendy změna postavy – lokomoce; změny lebky – mozek, vizuální, čichový a čelistní aparát – dentice; končetiny – artefakty; chování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prezentace k tématu fylogeneze člověka, obsahuje otázky
Advertisements

Nejdůležitější předchůdci člověka
Opěrná (kosterní) soustava Soustava kostí, kostních spojení a vazů „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.34_Prvni_pomoc_zlomeniny.
Vývoj lidoopů a člověka A – giboni (více druhů) B – orangutan C – gorila D – šimpanz učenlivý E – šimpanz bonobo F – člověk Oddělení vývojových linií 1.
Opěrná soustava. Typy opěrných soustav Vnitřní (obratlovci) Vnejší (bezorbratlí, ostnokožci, apod.)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Andrea Kunovjánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_TV_18.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
HOMO SAPIENS. Homo sapiens ( člověk rozumný) žil ve středním paleolitu před let př.n.l. na území Evropy, Afriky a Asie. K tomuto druhu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/04 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
nejdelší historická etapa archeologie= jediný zdroj informací období vzniku a vývoje člověka, společnosti a kultury.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Lásko má ! Mám pro tebe růži. Hybaj já chci mamut a!
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pravěk Vývoj člověka.
Tvoří ji páteř a hrudník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_06_PR_KOSTERNÍ SOUSTAVA
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_10_Kostra dolní
VY_32_INOVACE_5/14_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Přírodopis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Vznik a vývoj člověka.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Nejbližší předkové člověka Autor: Kamil Bujárek,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Tvar a pohyb těla Kostra.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Popis svalových skupin
Savci jsou vývojově velmi pokročilá třída obratlovců a v současné době osidlují téměř celý svět. Jejich hlavním spojovacím znakem je výživa mláďat produktem.
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Mgr.Martina Dundová VY_32_INOVACE_4C_16_Přírodověda Kostra a svaly
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Autor: Mgr. Zbyněk Němec
zpracovaný v rámci projektu
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
PRVNÍ LIDÉ – 6 .třída.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
INDEXY Nejčastější indexy a relativní rozměry - Indexy tělesných segmentů - Výško-váhové indexy pro určování množství tuku v těle - Vybrané indexy hlavy.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_09_Kostra horní
VY_32_INOVACE_04_28_Kostra
HOMINIZACE.
Ptáci.
Opěrná soustava - kostra
Původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu.
LIDSKÉ TĚLO.
VY_52_INOVACE_52_ Vývoj člověka – učební text
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Soustava svalová.
Lýtkové svaly Mírný stoj rozkročný, chodidla rovnoběžně, předpažit, provést dřep na plných chodidlech (kolena nad špičkami), výdrž.
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Test popis kostry.
Kostra končetin 8. ročník.
ORIENTACE NA LIDSKÉM TĚLE
Člověk v živočišném systému
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
KOSTRA.
KOSTRA HLAVY.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

2. Antropogeneze: trendy změna postavy – lokomoce; změny lebky – mozek, vizuální, čichový a čelistní aparát – dentice; končetiny – artefakty; chování - kultura

Vznik, evoluce a adaptace hominidů v tropickém pásmu Afriky za nestabilního klimatu: tropický deštný les x savana

Funkční morfologické komplexy Hominoidea Stavba hrudníku, horních končetin a jejich pletence: rotace paže - humerus Hominidae Změna stavby pánve a dolních končetin: bipedie A. – Homo: Diferenciace Komplex lebky (tvar a velikost neurokrania, poměr velikosti neurokrania a splanchnokrania, redukce chrupu a čelistí) Komplex ruky (S. L. Washburn)

Hybný moment: Lokomoce Přechod kvadrupedie – bipedie: prodloužení femuru a tibie, morfologie kloubů; celkové změny postkraniálu; tvar báze lební; klenba chodidla) Mizí: Kotníkochodectví Pěstní chůze Šplhání, zavěšování

Awaš:skelet Ardipithecus ramidus – „Ardi“ Afar: skelet A Awaš:skelet Ardipithecus ramidus – „Ardi“ Afar: skelet A. afarensis – „Lucy“ Ardi: velká a dlouhá ruka, protistojný palec nohy nález otisků druhu Australopithecus afarensis v sopečném popelu v Laetoli v Tanzánii. Tvar otisků, způsob došlapu, lineární vzdálenost mezi patami, stavba prstů nohy Lucy:Zvláštní typ bipedie: Malá délka dolních končetin, zakřivené kosti prstů nohy, pohyblivost v kotníku Prsty nohy si uchovaly jistou schopnost úchopu -- šplhání ve větvích stromů

Tvar trupu spíše nálevkovitý až kuželovitý než válcovitý. Stavba kostry Australopithecus afarensis (McHenry 1991) Tvar trupu spíše nálevkovitý až kuželovitý než válcovitý. Stavba lopatek (připomínající lopatky gorily) usnadňovala šplh. Pánev vůči skeletu neproporčně velká. Páteř má šest bederních obratlů, které jsou poměrně malé. Robustní a dobře vyvinuté trny obratlů, k nimž se upíná svalstvo zad. Dlouhé kosti končetin mohutné a silné. Zkracování horních končetin a prodlužování dolních končetin, (právě u A. afarensis) – Proměna směrem k rozměrům Homo.

Schema vzpřímené postavy Tvar pánve Hylobates – Pan – Gorilla – Australopithecus – Homo Schema vzpřímené postavy - Lukovitě prohnuté zakřivení - 2 lordózy, 2 kyfózy Gorilla – Australopithecus – Homo neanderthalensis - Homo sapiens

Morfologie pánve Těžiště Pánev tvarovaná jako mísa Odshora dolů se zužuje - blíží se moderní lidské pánvi Hylobates – Pan – Gorilla – Australopithecus – Homo

Lebka Vizuální aparát – binokulární vidění u primátů Vymezování očnic - čtvercové – kruhové po celém obvodu Zmenšování čichového a čelistního aparátu – zkracování obličejového skeletu Vertikální pohyb v čelistním kloubu Upnutí jazykových svalů na mandibule Pan – Homo heidelbergensis – Homo sapiens Ale: struktura obličeje (a dentální znaky) se formují pod vlivem práce čelistí při zpracovávání potravy. Např. u robustních australopitéků hypertrofický růst: Spánkový sval (musculus temporalis) na sagitálním hřebenu a na mohutné spodní čelisti. Žvýkací svaly (musculus masseter) na zesílené jařmové oblouky a na spodní čelisti. - Vývoj ovlivněn funkcí a specializací Pongo – Homo neandertalensis – Homo sapiens

A. afarensis, A. aethiopicus, A. africanus, H. rudolphensis, H. ergaster… Obličejové  kosti mají gracilnější stavbu, zkosení obličeje a prognacie ustupuje. Posun týlního otvoru vpřed. Zvětšování mozkovny

Mozek Zvětšování a rozvoj mozku Váha se relativně zvyšuje vůči váze těla Ale i komplexní neurální reorganizace Homo sapiens (včetně extrém mikrocefala) Homo neanderthalensis Homo erectus Australopithecus Gorilla

U australopitéků velikost mozku z cca 400 cm3 (Australopithecus afarensis) na 500, 515 cm3 (Australopithecus africanus, Stv- 505). Dále se rozvoj zrychluje… Objem mozkové kůry převážil nad objemem mozečku. Rozšíření neokortexu - funkce komunikace, vědomí, chápání. Struktura artérií (Saban) Kapacita mozku v závislosti na čase, Aiello 1998, doplň.

Morfologický vztah mozek - pánev Tvar a rozměry pánve dlouho nevykazují morfologické změny, které by reagovaly na zvětšující se velikost lebky novorozenců. až u prvních zástupců rodu Homo.

Taxonomie/sexuální dimorfismus? A. boisei (OH5)– A. robustus H. rudophensis (KNM-ER 1470) – H. habilis

Dentice Primáti: Původní formule chrupu I 3/3, C 1/1, Pm 4/4, M 3/3 redukce až na formuli I 2/2, C 1/1, Pm 2/2, M 3/3 Zubní oblouk je méně zakulacený - změny tvaru „U“ – „V“ Starší nálezy mají větší špičáky a řezáky, řezáky více vyčnívají Ale: zvětšování molárů a premolárů u některých Australopitéků jako adaptace na potravní specializaci Podobně i mocnost dentinu - a dentální traseologie Gorila – Australopithecus Homo erectus (Jáva) Homo heidelbergensis Homo sapiens

Končetiny primátů Zachování formy končetin; pentadaktylie; Tendence k pentadaktylii; zvětšení pohyblivosti jednotlivých prstů; uchopovací schopnost ruky a nohy; drápky nahrazovány nehty Ulna a radius – vzájemná pohyblivost

Chodidlo: Příčná a podélná klenba - torze metatarsu šimpanz: laterálně se dotýká podloží Dmanisi: torze metatarsu ve dvou projekcích (s příčným obloukem a bez)

Protilehlý palec a dobře vyvinuté zápěstní kůstky Např. již Australopithecus afarensis mohl manipulovat s různými předměty a možná je i opracovávat? Ale: poměr ukazováčku a malíčku dlouho odpovídá spíše anatomii lidoopů nežli lidí.

Komplexní etologie člověka Nástrojové chování – artefakty Lov (Washburn) Sexuální soutěživost Teritoriální chování Agrese (Lorenz – Takzvané zlo, Morris – Nahá opice) Sociální hierarchie Symbolické chování --- lidská revoluce

Kultura Extrasomatická forma adaptace (L. White) Artefakt vložený mezi člověka a přírodu Artefakt regulující vztahy uvnitř společnosti