Literatura: Machová, J. Biologie člověka pro učitele

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FÁZE ŽIVOTA.
Advertisements

Ontogeneze člověka:.
Lidský jedinec a jeho vývoj. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_PŘÍRODOPIS.
Stáří a osobnost člověka Marie Blahutková. Ontogeneze Tím, že vědci lépe popisují zákonitosti v involuci psychické ontogeneze, jsme schopni se na toto.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_02_PR_VZNIK A VÝVIN NOVÉHO JEDINCE.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Žák ve výchovně vzdělávacím procesu TV Periodizace ontogenetického vývoje, věkové zákonitosti a individuální zvláštnosti.
TĚHOTENSTVÍ Porod. ANOTACE Prezentace je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Navazuje na látku :pohlavní soustava.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_13_POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
Vzdělávací program v oboru dětské lékařství MUDr. Jana Mathonová, prim. dětského oddělení Kroměřížské nemocnice a.s.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_18 Název materiáluSomatologie.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Prenatální období Mgr. Irena Kudláčková.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_NITRODĚLOŽNÍ VÝVOJ  ROČNÍK: 8. nebo 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky puberty klíčová slova : prepuberta, puberta, postpuberta autor: Kamila.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vývojov člověka – základní přehled
Základy biologie člověka a zdravovědy 1 a 2
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Včela Medonosná.
Biologie člověka a základy zdravovědy 1 a 2
Metody psychologie IV.část – Pomocné metody
Občanská výchova – 7. ročník, Životní cyklus, etapy vývoje
Postnatální období–předškolní věk
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základy biologie člověka a zdravovědy
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Fyziologické zvláštnosti v ontogenezi
Kosterní soustava Funkce – opora těla - spolu se svaly umožňuje pohyb
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Strunatci obratlovci.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Předškolní, školní období a dospívání
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Právo sociálního zabezpečení
Biologie dítěte a základy zdravovědy 1 a 2
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Životní cyklus.
Opěrná soustava - kostra
1.
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Psychologie pro učitele 4.přednáška
Právo sociálního zabezpečení
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Člověk jako bytost bio psycho sociální
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Adolescence Řeháková,Hájíčková.
KOSTRA.
VY_32_INOVACE_126_Chov_skotu
Transkript prezentace:

Ontogeneze - základní pojmy, růst a vývoj, rozdělení ontogenetického vývoje

Literatura: Machová, J. Biologie člověka pro učitele http://www.szu.cz/manual-prevence-v-lekarske- praxi (V. díl) www.zenska-neplodnost.cz

Základní pojmy Ontogeneze = ontogenetický vývoj = vývoj jedince od oplození po smrt Ontogenetická období – charakteristické anatomické a fyziologické zvláštnosti změny: a) kvalitativní – vývoj b) kvantitativní – růst

Růst a vývoj Růst = zvětšování velikosti celého těla a jeho částí (př. srdce: novorozenec – 20-25 g, dospělý – 250 – 330 g) Hlavní obd.růstu – od počátku ontogeneze do dosažení dospělosti Ukazatel zdravotního stavu dítěte (výška, hmotnost, obvod hlavy, obvod paže, hrudníku…, tloušťka podkožního tuku) – info o rozvoji kostry, svalstva, o (dis)harmonickém růstu Vývoj = objevení se a zdokonalování funkcí, příp. odeznění fce (př.některé reflexy) Růst a vývoj spolu souvisí

Rozdělení ontogenetického vývoje 1) období prenatální obd. zárodečné (embryonální) obd.plodové (fetální) 2) období perinatální (28.týden –porod – 1.týden po porodu) 3) období postnatální 1.novorozenecké obd.(přestřižení pupečníku po 28.den) – rané děts. 2. kojenencké (do konce 1.roku)– rané děts. 3. batolecí (1-3) – rané děts. 4. předškolní věk (3 – 6)– střední děts. 5. mladší školní v. – pozdní děts. 6. starší školní v. (od 12) - dospívání 7. dorostové obd. (adolescence; 15 – 18)- dospívání 8. obd. plné dospělosti (18 – 30) 9. obd.zralosti /mladého věku (30 – 45) 10. střední věk (45 – 60) 11. stáří/stárnutí (60 – 75) 12.vysoké stáří/starého věku (nad 75) 13. kmetský věk / obd.stařecké (nad 90)

Prenatální období