Filosofie vědy je vědcům tak potřebná jako ornitologie ptákům S

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Here are some pictures taken from the Coast Guard ship Sir William Alexander.   The pictures were taken during the search for a fishing boat “El Loda Cash”,
Advertisements

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Německý jazyk Ročník.
K novověké filosofii 16.–17. století
Století moderní fyziky Jiří Langer
Občanský průkaz - občanská výchova Jarmila Brnická - ZŠ - Antonínská 3, Brno Metodické pokyny pro učitele Předmět: občanská výchova Jazyk: NJ.
Významní vědci od renesance po současnost
Optika Co je světlo ? Laser – vlastnosti a využití Josef Štěpánek
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Ernst Mach Fyzik - filosof Jiří Langer, MFF UK, Medříč srpen 2008.
Popper. Vědecká teorie Zaměření na konkrétní detail zvláštní pozornost vědce očekávání konkrétního výsledku potvrzujícího teorii doufání ve verifikaci.
Metody výstavby vědeckých teorií Podklady k přednášce Prof. PhDr. František Ochrana,DrSc. CESES FSV KU
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Digitální učební materiál
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_183 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Jitka Klauberová PředmětNěmecký.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Německý jazyk Ročník:4.
BIENE MAJA Biene Maja.
Husserlova teorie přirozeného světa
(subjektivně-psychologická)
Filosofie úvod do problému....
Jugendliche in der EU (2) Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
6. LEKCE (6. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
7. LEKCE (7. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Wie waren deine Ferien in diesem Jahr?
Max Brod ( Ve středu 26. ledna 2011 byla odhalena pamětní deska spisovatele Maxe Broda na jeho rodném domě v Haštalské ulici 25 na pražském Starém Městě.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_Lebensstationen.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_170 Jméno autora: Mgr. Lenka Pávková Název.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Schritte 2 Lektion 13 Kleidung Autor: Ing. XY.
S CHULE PhDr.Taťána Tonová. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_3.NJ.05 Číslo projektu:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09C_02 Schulsystem in der BRD TEMA:Reálie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_SEI_15_SÄTZE.
Einkaufen VY_32_INOVACE_02-34 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický okruh: Cvičení na podporu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_1_PIT_18_IM_RESTAURANT.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ49 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV AUTOR: Mgr. Hana Halamová NÁZEV: VY_22_INOVACE_32_NJ7_ Wiederholungstest 3/I TÉMA: Wiederholung ČÍSLO PROJEKTU:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: kvarta Datum:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_NJ.9.A.20_opakujeme_doplnujeme Datum : Ročník :
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ46 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09C_04 Berühmte deutsche Persönlichkeiten.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_1_PIT_17_STUNDENPLAN.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ Autor.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
N OVOPOZITIVISMUS Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.17.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_34_Německý jazyk_věty jednoduché_souvětí Číslo.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kolik má svět dimensí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Nástin témat Fyzika a realita
Konjugation der Hilfsverben
Němčina pro jazykové školy nově 1
Digitální učební materiál
Temporalsätze VEDLEJŠÍ VĚTY ČASOVÉ Mgr. Alena Písaříková.
Název školy:. ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek. Autor:. Mgr
Here are some pictures taken from the Coast Guard ship Sir William Alexander.   The pictures were taken during the search for a fishing boat “El Loda Cash”,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Německý jazyk – Cvičení na podporu konverzace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Co je to věda ? Charakter vědeckého přístupu..
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Filosofie vědy je vědcům tak potřebná jako ornitologie ptákům S Filosofie vědy je vědcům tak potřebná jako ornitologie ptákům S.Weinberg

Wenn Du Dir zutraust, Philosophie zu machen, dann mache es nur. Aber mach' Dir klar, in unserem Jahrhundert kannst Du nur gute Philosophie ma­chen, wenn Du dasjenige verstanden hast, was das wichtigste philosophische Ereignis dieses Jahrhunderts ist, und das ist die moderne Physik. Und die kannst Du nur verstehen, wenn Du in ihr tätig gewesen bist, und zwar lang. Und Du kannst in ihr nur tätig sein, wenn Du früh anfängst. Also fang' gefälligst mit der Physik an. Und bei Plato kannst Du nachlesen, die Idee des Guten versteht man sowieso erst, wenn man Fünfzig ist, und die Idee des Guten ist der Kern der ganzen Philosophie. Also, da hast Du lang, lang Zeit. W. Heisenberg für C.v.Weizsäcker

Empirici Racionalisté FRANCIS BACON (1561-1626) Mravenci staví z materiálu, který nasbírali v přírodě kolem sebe Empirici Pavouci staví z toho, co vysoukají ze sebe Racionalisté Francis Bacon (1561-1626) George Berkeley (1685- 1753) David Hume (1711-1776) Ernst Mach. (1838-1916) Logičtí empiristé Einstein Pythagoras (569-475 př.n.l.) Platon (427-347 př.n.l.) Descartes (1596 -1650) Einstein

Vše si lze vycucat z palce, Theory Of Everything Toe – prst na noze Vše si lze vycucat z palce, soudí Madona

Pythagoras (569-475 př.n.l.) George Berkeley (1685- 1753) David Hume (1711-1776) Ernst Mach. (1838-1916) Platon (427-347 př.n.l.) Descartes (1596 -1650)

Platonská tělesa a elementy země vzduch oheň voda Vesmír, éter Dialog Timaios, OIKOYMENH, Praha 1996

4 vlastnosti 4 elementy oheň vzduch země voda teplý suchý vlhký studený

Zlatý řez AB/CB = φ

Pentagram a zlatý řez

Euklidovy Základy

Pokládán za zakladatele induktivní metody, resp. její formulace * Londýn 1561,studoval v Cambridge Lord kancléř 1618 1621 zbaven úřadu pro braní úplatků Kdysi označován za možného autora Shakespearova díla Pokládán za zakladatele induktivní metody, resp. její formulace Autor výroku "Knowledge is power." Spisy: The Advancement of Learning (1605) Novum Organum (1620); De Augmentis Scientarum. (1623) Apothegms (1624) Essays 1597 - New Atlantis (1627) The World (posmrtně) Indukce – z mnohonásobného pozorování nějaké zákonitosti usoudíme na její všeobecnou platnost

David Hume (1711-1776) 1727 umírá Newton 1734 –1-37 pobyt v Humea v Paříži , Treatise of Human Nature 1744 Inguiry into Human Understanding 1754-1762 The History of England, from the Invasion of Julius Cæsar to  the  Revolution in 1688 Kritika pojmu kausalita – pozorujeme-li, že jev A je vždy následován B, neplyne z toho, že jsou nějak svázány kritika indukce – z toho, že B následovalo při všech dosavadních pozorováních A neplyne, že tomu tak bude vždy, tedy že platí zákon AB.

Immanuel Kant (1724-1804) a apriorní pravdy Kritika čistého rozumu, OIKOYMENH, Praha 1996 O Geometrie světa musí být Euklidovská, to je dáno způsobem našeho nazírání Věci o sobě (an sich) jsou nepoznatelné

Ernst Mach (1838 – 1916) In Prague 1868 - 1895 Mach’s principle

Smysl věty je metoda její verifikace Vídeňský kroužek Philipp Frank (1884 – 1966) v r. 1907 čtvrteční filosofická setkání ve Vídní s  Hahnem, Neurathem a dalšími. 1912-1938 Praha 1922 M. Schlick organizoval skupinu filosofů známou jako vídeňský kroužek: R. Carnap, H. Feigl, P. Frank, H. Hahn, O. Neurath, F. Waissmann. 1929 Wissenschaftilche Weltauffassung. Der Wiener Kreis. (Vědecké pojetí světa. Vídeňský kroužek) Moritz Schlick (1882-1936) Rudolf CARNAP 1891, Ronsdorf (Nordwestdeutschland) – 1931 - 1936 1970, Los Angeles Smysl věty je metoda její verifikace

Einheitswissenschaft (Unified science), R. von Mises, Wahrscheinlichkeit, Statistik und Wahrheit, 1928 R. Carnap, Abriss der Logistik, 1929 M. Schlick, Fragen der Ethik, 1930 O. Neurath, Empirische Soziologie, 1931 P. Frank, Das Kausalgesetz und seine Grenzen, 1932 R. Carnap, Logische Syntax der Sprache, 1934 K. R. Popper, Logik der Forschung, 1934 (The logic of scientific discovery, New York : Basic Books, 1959) V. Kraft, Die Grundlagen einer wissenschaftliche Wertlehre, 1937 (Foundations for a scientific analysis of value, Dordrecth ; Boston : D. Reidel Pub. Co., 1981) Einheitswissenschaft (Unified science), edited by Carnap, Frank, Hahn, Neurath, Joergensen (after Hahn's death), Morris (from 1938) H. Hahn, Logik, Mathematik und Naturerkennen, 1933 O. Neurath, Einheitswissenschaft und Psychologie, 1933 R. Carnap, Die Aufgabe der Wissenschaftlogik, 1934 P. Frank, Das Ende der mechanistichen Physik, 1935 O. Neurath, Was bedeutet rationale Wirtschaftsbetrachtung, 1935 R. von Mises, Ernst Mach und die empiritische Wissenschaftauffasung, 1939 Vídeňský kroužek Philipp Frank (1884 – 1966) v r. 1907 čtvrteční filosofická setkání ve Vídní s Hahnem, Neurathem a dalšími. 1912-1938 Praha 1922 M. Schlick organizoval skupinu filosofů známou jako vídeňský kroužek: R. Carnap, H. Feigl, P. Frank, H. Hahn, O. Neurath, F. Waissmann. 1929 Wissenschaftilche Weltauffassung. Der Wiener Kreis. (Vědecké pojetí světa. Vídeňský kroužek) Moritz Schlick (1882-1936) Rudolf CARNAP 1891, Ronsdorf (Nordwestdeutschland) – 1931 - 1936 1970, Los Angeles Smysl věty je metoda její verifikace

Jean Dubufett Metaphysics

Logika vědeckého bádání Bída historicismu Otevřená společnost a její nepřátelé Věčné hledání OIKOYMENH, Praha Vědecké teorie jsou dosud nefalsifikované hypotézy

Maxwellovy rovnice Induktivní budování elektrodynamiky Coulombovy pokusy,  Coulombův zákon Chování tyčových magnetů  Ampère, Oersted  Faradayovy pokusy  Předpoklad zachování náboje Odlišíme experimentálně Coulombův zákon – potenciál q/4π ε r– od potenciálu (q/4π ε r). exp(-ar) pro hodně malé a? Můžeme argumentovat, že coulombovský potenciál je jednodušší – to je ale už „racionalistický“ požadavek Maxwellovy rovnice elmg. záření, vlnovody, zákony zachování …