VY_32_INOVACE_Slo_II_15 Hydroxidy ppt. Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu: Michala Slováčková
Hydroxidy (zásady)
OH skupina v hydroxidech má vždy ox.číslo –I Látky, které ve vodném prostředí uvolňují ionty OH- = hydroxidový aniont Př. NaOH + H2O → Na+ + OH- OH skupina v hydroxidech má vždy ox.číslo –I (OH)-I
Jsou „opakem kyselin“ – na pH stupnici Jsou to žíraviny, mají leptavé účinky Mají tzv.hydroskopické účinky = nasávají do sebe vodu-ze vzduchu, z kožních buněk (=poleptání)
pH-stupnice Číselná stupnice, která udává kyselost /zásaditost látek pH O-14 (pH-papírek = indikátorový papírek) 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 SILNÁ → SLÁBNE SLÁBNE ← SILNÝ KYSELINA (růžové, oranžové odstíny) HYDROXID (modré, zelené odstíny) NEUTRÁLNÍ (ani kys. ani hydr.) (papírek nezmění barvu)
Názvosloví KOH Zn(OH)2 Al(OH)3 K OH hydroxid draselný 1 1 -I II Zn(OH)2 hydroxid zinečnatý Zn OH 2 III -I hydroxid hlinitý Al OH Al(OH)3 3 OH skupinu dáváme do závorky pouze tehdy, když je za ní číslo, jinak ne!
Ca (OH)2 Na OH Pb (OH)4 hydroxid vápenatý hydroxid sodný II -I Ca (OH)2 hydroxid vápenatý I -I Na OH hydroxid sodný IV -I Pb (OH)4 hydroxid olovičitý
NaOH – hydroxid sodný pevná látka (pecky) hydroskopický (nebrat do rukou, zavírat lahev-pecky by se roztekly, znehodnocení) silný hydroxid, nejvyyšší pH, žíravina jeho vodný roztok se nazývá LOUH Použití - čištění ucpaného odpadu v domácnosti, výroba skla, výroba mýdla (tuk + NaOH → mýdlo)
Datum vytvoření: 17.5.2012 Předmět: chemie Ročník: osmý Anotace: po ověření prezentace budou žáci umět tvořit vzorce hydroxidů, vysvětlí a aplikují zjišťování pH látek pomocí indikátorového papírku, charakterizují hydroxid sodný