ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2,4_49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Publicita v hotelnictví.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anotace: Materiál seznamuje s různými typy slovníků a jejich způsobem zpracování a uchovávání slovní zásoby. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Mgr. Marie Havránková NAUKA O TVOŘENÍ SLOV Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.1.7 Mnohovýznamová slova Název sady: Český jazyk a literatura 3.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Nauka o slovní.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk a literatura.
SLOVNÍKY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_43 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Sklo, výroba skla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_CHE_1_49.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_78 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_12 _Předpony a předložky II. část
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Vedoucí práce: Ing. Lenka Ližbetinová, Ph.D.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk, Slovotvorné způsoby
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Rozbor stavby slova ve slově nacházíme více částí: Předponu Kořen
Mgr. Michaela Hantková Rozbor stavby slova.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_07
Publicistický styl VY_32_INOVACE_CJL_3,4_72
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Lexikologie ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2,4_45
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Skupiny hlásek při odvozování MNĚ / MĚ
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
Pravopis předpon a přípon
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Slovní rozbory VY_32_INOVACE_34_682
PaedDr. Milena Cempírková VY_32_Inovace_
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Stavba slova.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_85.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
Název a číslo materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.4.01
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava STARÝ ZÁKON ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_104.
Česká m o d e r n a Opakování
Název prezentace (DUMu): Lomená funkce
Chování tělesa v kapalině
DRAMATICKÉ ŽÁNRY Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_73
Rozbor stavby slova ve slově nacházíme více částí: Předponu Kořen
Transkript prezentace:

ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2,4_49   Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava ODVOZOVÁNÍ ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2,4_49

Odvozování = tvoření slov s novým věcným významem pomocí předpon, přípon a koncovek. V češtině jde o nejčastější postup při vzniku nových slov.

Stavba slova: r y b á r n - a r y b - á r n - a slovotvorný základ + (kmen, kořen) ---------------------------------kmen = část slova, která zbude po oddělení koncovky kořen = dále nečlenitelná část slova slovotvorný prostředek (předpona, přípona, koncovka) ----------------------------------- r y b á r n - a r y b - á r n - a

Příklad rozboru slova:

Základové slovo = slovo, od kterého je jiné slovo odvozené t r n i t ý = t r n í z a h r a d a = z a h r a d i t s l u n í č k o = s l u n c e

Odvozování příponami (vybrané příklady): od sloves – podnika - t e l, služeb - n í k od podst. jmen – houb - a ř, hokej - i s t a nástroje – šleha - č, plati - d l o místa – smet - i š t ě, střed - i s k o p ř e ch y l o v á n í – Novák - o v á, učitel - k a, žák – y n ě

Odvozování předponami (vybrané příklady) zesilující - v e l - mistr, p r a - vnuk, p ř e - sila zeslabující - p a - klíč, n e - hezký, p ř í - chuť rušící - n e - přítel, n i - kdo, i - racionalita společenství - s o u - rozenec, s p o l u - vina z předložkových pádů - p r o t i - jed jiné - n a d - výroba, p ř e d - prodej

Otázky a úkoly: Vysvětlete následující pojmy: kořen, kmen, příbuzná slova, základové slovo, předpona, přípona, koncovka Proveďte rozbor stavby následujících slov: nástrojář, bezmocný, sestřička, ohrádka Přiřaďte základová slova: ledovec, činidlo, ohryzek, panelák, atletka, zákeřný, podplukovník, gympl, plíšek

Použitá literatura: SOCHROVÁ, M. Český jazyk v kostce. Havlíčkův Brod: FRAGMENT, 1996. Kresba: vlastní tvorba