Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Občanská nauka (klíčová aktivita III/2) Téma Legislativní proces Ročník 3. Jméno autora Bc. Lenka Přichystalová Anotace Prezentace má za úkol rozebrat problematiku legislativního procesu a blíže popsat jednotlivé jeho kroky, dále přiblíží činnost státního aparátu při tvorbě zákonů a význam následné publikace. Datum tvorby 17. 10. 2013
Legislativní proces Proces tvorby a přijímání zákonů. Pravidla jsou obsažena v Ústavě ČR a jednacím řádu parlamentu. Každá právní norma může být vydána jen příslušným státním orgánem. Vždy musí být zachován princip svrchovanosti zákona, tzn. nižší norma nesmí být v rozporu s normou vyšší právní síly.
Průběh legislativního procesu 1. Vznik legislativního záměru a jeho realizace 2. Legislativní formulace pravidel 3. Příprava zákona a jeho schválení 4. Projednání zákona v parlamentu 5. Schválení zákona 6. Podpis zákona 7. Rozeslání předpisu a jeho zveřejnění
Legislativní záměr a jeho realizace Spočívá v rozhodnutí o přípravě právního předpisu. Důležitým prvkem je otázka zákonodárné iniciativy, tedy kdo je oprávněn podat návrh zákona. Poslanec Senát Vláda Skupina poslanců Zastupitelstvo kraje
Legislativní pravidla Jsou vydávána vládou a mají procedurální význam – pravidla pro úpravu a zpracování zákonných návrhů, jejich projednání a následné předložení zákonodárci. Podrobněji specifikují způsob tvorby zásad zákona, včetně jejich obsahu a formy. Po takovém procesu následuje vypracování paragrafového znění (forma vypracování) zákona.
Příprava a projednání zákona Při přípravě návrhu zákona se vychází: Následuje připomínkové řízení jehož účelem je odstranění nedostatků včetně rozporností. Během 15 – 21 dnů se vypracují připomínky. Projednaný návrh se předloží vládě, legislativní rada vlády tento návrh projedná a zaujme k němu stanovisko. Z analýzy společenských poměrů Z hodnocení účelnosti a možností právní úpravy
Projednání zákona v parlamentu Předseda Poslanecké sněmovny postoupí návrh sněmovně a přikáže zásady k projednání výborům. Následně je návrh ve výborech zdůvodněn předkladatelem (ministr daného rezortu nebo jeho náměstek). Všichni poslanci mohou i písemně sdělit výborům své připomínky.
Projednání zákona v Senátu - 1 Pokud je návrh schválen většinou přítomných poslanců, putuje návrh do Senátu. (pokud návrh neprojde PS, je bez dalšího zamítnut) Senát má možnost návrh: 1) Vrátit PS s připomínkami 2) Zamítnout 3) Schválit většinou přítomných
Projednání zákona v Senátu - 2 Pokud dojde k situaci 1) PS může většinou přítomných schválit návrh v Senátem upraveném znění a tím je proces téměř dokončen PS má ovšem možnost hlasovat o původním znění (neupraveném Senátem), návrh v tomto případě však musí být schválen většinou všech poslanců!
Projednání zákona v Senátu - 3 V situaci 2) PS má možnost Senátem zamítnutý návrh schválit (přehlasovat) většinou všech poslanců! Nestane-li se tak, návrh je zamítnut. V situaci 3) Je návrh schválen bez nutnosti další „součinnosti“ PS.
Schvalování zákona V případech (výše zmíněných), kdy je návrh schválen, postupuje dále k prezidentovi republiky. Ten má možnost jej vrátit PS, neboli využít svého „suspenzivního“ – odkládacího veta, neboť PS jej může opět přehlasovat většinou všech poslanců. v ostatních případech prezident návrh, jež prošel procedurou, musí vždy podepsat pro nabytí platnosti.
Podepsání zákona Dle platné právní úpravy schválený zákon podepisuje: Ústava nikterak neřeší právní význam těchto podpisů. 1) Prezident 2) Předseda Poslanecké sněmovny 3) Předseda vlády ČR
Rozesílání a publikace zákona Konečnou a významnou fází, bez níž by předcházející kroky byly samoúčelné. Oficiálním orgánem pro publikaci je Sbírka zákonů a mezinárodních smluv. Dnem vyhlášení nabývají zákony platnosti, vyhlášení se děje rozesláním příslušné části Sbírky. Rozeslání je podmínkou platnosti zákona, současně dává možnost adresátům seznámit se se zákonem.
Doplňte přijímání poslanec vláda senát suspenzivní veto prezident Legislativní proces je proces ___________ zákonů. Zákonodárnou iniciativou disponuje _________, skupina poslanců, _________, ________ a zastupitelstvo kraje. Prezident v procesu přijímání zákonů má ___________________. Přijaté zákony podepisuje ___________, _______ _______ a _________________. přijímání poslanec vláda senát suspenzivní veto prezident předse- da PS předseda vlády
Zdroje AUTOR NEUVEDEN. http://office.microsoft.com/ [online]. [cit. 17.10.2013]. Dostupný na WWW:http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=prezident&ex=1#ai:MP900309649| AUTOR NEUVEDEN. http://office.microsoft.com/ [online]. [cit. 17.10.2013]. Dostupný na WWW:http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=z%C3%A1kon&ex=1#ai:MC900339254| AUTOR NEUVEDEN. http://office.microsoft.com/ [online]. [cit. 17.10.2013]. Dostupný na WWW:http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=parlament&ex=1#ai:MC900431973| AUTOR NEUVEDEN. http://office.microsoft.com/ [online]. [cit. 17.10.2013]. Dostupný na WWW:http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=publikov%C3%A1n%C3%AD&ex=1#ai:MC900434810| AUTOR NEUVEDEN. http://office.microsoft.com/ [online]. [cit. 17.10.2013]. Dostupný na WWW:http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=tvo%C5%99it&ex=1#ai:MC900056099| HARVÁNEK, Jaromír, a kol. Teorie práva. Plzeň: Aleš Čeněk, 2008, 501 s. ISBN 978-80-7380-104-5. DVOŘÁK, Jan, a kol. Odmaturuj ze společenských věd. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2008, 256 s. ISBN 978-80-7358-122-0.