Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Advertisements

Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhPráce a energie.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _625 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
23.1 Mechanická energie a její přeměny
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _624 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _626 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _616 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _630 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Závislost hustoty kapaliny na teplotě Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Pohybová energie - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_05 Název materiáluPráce a.
Čas pohybu Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Vypařování a kapalnění - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Sublimace a desublimace Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Kmitavý pohyb.
Var – otázky a úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Tepelná výměna vedením Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_18 Název materiáluPohyb těles.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Výkon Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Procvičení – výpočet práce Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
11. Energie – její druhy, zákon zachování
Paralelní zapojení rezistorů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_01 Mechanická.
VY_32_INOVACE_F8-005 FYZIKA .ROČNÍK POLOHOVÁ ENERGIE Název školy
Účinnost – řešení úloh VY_32_INOVACE_15_Účinnost
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Polohová energie, výkon – úlohy 2
Procvičení – výkon a jeho výpočet
Šíření tepla zářením VY_32_INOVACE_25_Šíření tepla zářením
Schematické značky - opakování
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Povrchové napětí VY_32_INOVACE_22_Povrchove_napeti
Vypařování a kapalnění
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Průměrná rychlost – úlohy II
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Tání a tuhnutí - početní úlohy
Energie VY_32_INOVACE_05_Energie Autor: Pavlína Čermáková
Zobrazení zrcadlem dutým.
Polohová energie - úlohy
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Elektrování těles při vzájemném dotyku
Dírková komora VY_32_INOVACE_43_Dirkova_komora
Chování těles v kapalině – procvičení 2
Průměrná rychlost VY_32_INOVACE_06_Průměrná rychlost
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Účinnost VY_32_INOVACE_15_Účinnost Autor: Pavlína Čermáková
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
zpracovaný v rámci projektu
Fyzika 7.ročník ZŠ Pohybová a polohová energie tělesa Creation IP&RK.
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Paralelní zapojení rezistorů
Druhy optických prostředí
Archimédův zákon pro plyny
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Sériové zapojení rezistorů
Druhy sil VY_32_INOVACE_15_Druhy sil Autor: Pavlína Čermáková
Transkript prezentace:

Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak VY_32_INOVACE_13_Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách

Pohybová energie se může přeměňovat na energii polohovou a naopak. Volný pád tělesa Ek = 0 J, Ep = max. Kterou energii mělo těleso na počátku nulovou? pohybovou energii Která energie tělesa byla nejvyšší? polohová energie Ek + Ep = konst. h Která energie byla těsně před dopadem nulová? polohová energie Která energie byla těsně před dopadem nejvyšší? Ek = max., Ep = 0 J pohybová energie Při volném pádu se polohová energie přeměňuje v energii pohybovou. Součet polohové a pohybové energie je stále stejný.

Polohová energie ve výšce 10 m: Polohová energie ve výšce 9 m: Př.: Míček s hmotností 0,1 kg vyhodila Jana svisle vzhůru tak, že vyletěl do výšky 10 m od místa vrhu svisle vzhůru. Urči velikost polohové a pohybové energie při volném pádu míčku vždy po 1 metru výšky. Předpokládej, že součet polohové a pohybové energie je stále stejný. Polohová energie ve výšce 10 m: Polohová energie ve výšce 9 m: h [m] Ep [J] Ek [J] 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 10 Ep = m.g.h Ep = 0,1.10.10 Ep = 10 J Ep = m.g.h Ep = 0,1.9.10 Ep = 9 J 9 1 8 2 10 m 7 3 Pohybová energie ve výšce 9 m: Pohybová energie ve výšce 10 m: 6 4 5 5 v = 0 m/s ... míček se zastavil ... Ek = 0 J Ek = E – Ep Ek = 10 – 9 Ek = 1 J 4 6 3 7 2 8 Součet energií: 1 9 E = Ep + Ek = 10 J 10

Kyvadlo A C Ek = 0 J, Ep = max. Ek = 0 J, Ep = max. B Ek = max., Ep = 0 J Kterou energii mělo těleso na počátku (A) nulovou? pohybovou energii polohovou energii Kterou energii mělo těleso na počátku (A) největší? Kterou energii mělo těleso v nejnižší poloze (B) největší? pohybovou energii Kterou energii mělo těleso v nejnižší poloze (B) nulovou? polohovou energii

Popiš přeměny energie vozíku v jednotlivých úsecích horské dráhy. Otázky a úlohy: Pružný míč byl vržen z povrchu Země svisle vzhůru. Popiš přeměny jeho pohybové energie, polohové energie v gravitačním poli Země. Popiš přeměny energie vozíku v jednotlivých úsecích horské dráhy. Jakou pohybovou energii má kámen s hmotností 5 kg, který dopadne na zem z výšky 15 metrů? řešení 4. 1 kg chleba obsahuje chemickou energii 10 MJ. O kolik metrů by mohl člověk s hmotností 70 kg vystoupat, kdyby mohl přeměnit všechnu tuto energii na energii mechanickou? B [1] A [2] řešení 5. Míček s hmotností 20 g se po pádu z výšky 2 m odrazí do výšky 1,7 m. Jak velká část energie se při dopadu změnila na jiný druh energie? řešení

Kámen měl těsně před dopadem pohybovou energii 750 J. Úloha 3 Polohová energie kamene ve výšce 15 se přemění v pohybovou energii kamene těsně před dopadem (tření vzduchu zanedbáváme) m = 5 kg h = 15 m g = 10 N/kg Ep = ? J Ep = m . g . h Ep = 5 . 10 . 15 Ep = 750 J Kámen měl těsně před dopadem pohybovou energii 750 J. zpět

Úloha 4 E = Ep = 10 MJ = 10 000 000 J m = 70 kg g = 10 N/kg h = ? m h = Ep : ( m . g ) h = 10 000 000 : ( 70 . 10 ) h = 14 300 m Z výsledku je vidět, že většina energie v potravinách se přemění na teplo a chemicko – biologické procesy související s metabolismem. zpět

Na teplo se přemění energie 0,06 J. Polohová energie míčku ve výšce 2 m: m = 20 g = 0,020 kg g = 10 N/kg h = 2 m Ep1 = ? J Úloha 5 Ep1 = m . g . h Ep1 = 0,020 . 10 . 2 Ep1 = 0,4 J 2. Polohová energie míčku ve výšce 1,7 m: m = 20 g = 0,020 kg g = 10 N/kg h = 1,7 m Ep2 = ? J Ep2 = 0,020 . 10 . 1,7 Ep2 = 0,34 J Ep1 – Ep2 = 0,06 J Na teplo se přemění energie 0,06 J. zpět

Zdroje: Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 60 s. ISBN 80-7238-526-7 Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 128 s. ISBN 80-7238-525-9. Doc. RNDr. KOLÁŘOVÁ,CSc., Růžena; Paed. Dr. BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 8. ročník základní školy. Praha 4 : Prometheus, 2005. 224 s. ISBN 80-7196-149-3 Obrázky. [1], [2] -skeny z učebnice str. 42: Doc. RNDr. KOLÁŘOVÁ,CSc., Růžena; Paed. Dr. BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 8. ročník základní školy. Praha 4 : Prometheus, 2005. 224 s. ISBN 80-7196-149-3 Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště