Název vzdělávacího materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastnosti kapalin a plynů
Advertisements

Atmosférický tlak a jeho měření
VY_32_INOVACE_19 - ATMOSFERICKÝ TLAK
Mechanické vlastnosti plynů.
Změny atmosférického tlaku (Učebnice strana 138 – 139) Atmosférický tlak přímo vyplývá z hmotnosti vzduchu. Protože se množství (a hustota) vzduchu nad.
PEVNÉHO TĚLESA A KAPALINY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název úlohy: 5.16 Atmosférický tlak.
Plyny Plyn neboli plynná látka je jedno ze skupenství látek, při kterém jsou částice relativně daleko od sebe, pohybují se v celém objemu a nepůsobí na.
Mechanické vlastnosti plynů
Jan Evangelista Torricelli a Magdeburské polokoule
Název materiálu: ATMOSFÉRICKÝ TLAK – výklad učiva.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Jan Evangelista Torricelli
Do kterého čajníku se vejde více vody?
Atmosférický tlak a jeho měření
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Geodézie 3 (154GD3) Téma č. 3: Barometrické měření výšek.
Měření atmosférického tlaku
Plyny.
Mechanické vlastnosti plynů
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_HYDROSTATICKY.
Plyny.
Atmosféra Země, Atmosférický tlak
Tlak – výroba barometru Pracovní činnosti 6. třída
Skupina(A) David Pazourek David Krýsl Jakub Tůma Magda Eva.
Tlak.
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
f – sekunda yveta ančincová
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
F Atmosférický tlak Magdeburské polokoule, Torricelliho pokus, přístroje k měření atmosférického tlaku.
PLYNY.
Mechanické vlastnosti plynů
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
 malé síly mezi molekulami + velké vzdálenosti,  neustálý a neuspořádaný pohyb částic,  tekuté,  rozpínavé,  stlačitelné,  nemají stálý tvar, nemají.
Mechanické vlastnosti plynů. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Vlastnosti plynů Pohyb je základní vlastnost všech těles ve vesmíru. Toto tvrzení platí pro celý vesmír – pro hvězdy, planety, komety, pro celé galaxie.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Atmosférický tlak a jeho měření. Částice plynů konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou velké mezery. Plyny jsou stlačitelné a rozpínavé.
Tlak v tekutinách Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
EXPERIMENTY – ATMOSFERICKÝ TLAK PdF:FY2MP_DF1 Didaktika fyziky 1 Vypracovala : Bc. Lenka Dobešová.
Powerpoint Templates Page 1 VY_32_INOVACE_16_30_Otto von Guericke a Jan Evangelista Torricelli.
T LAK VZDUCHU Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Název projektu: Individuální výukou k lepším výsledkům Příjemce: Základní škola Telč, Masarykova 141, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a.
Atmosférický tlak Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Atmosférický tlak AEROSTATIKA nauka o vzduchu v klidu.
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_17 Hydrostatický tlak Šablona číslo: VIII.Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:17. Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola.
VY_32_INOVACE_13_30_ Atmosférický tlak a jeho měření.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_27_FYZIKA
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_14 Mechanické.
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.52_Hydrostaticky_tlak Datum:
Název vzdělávacího materiálu Železo
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7. Vl
Atmosférický tlak atmosféra je vrstva vzduchu okolo naší Země
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.08_Tlak_v_kapalinách Datum:
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_18 Fyzika.
Název vzdělávacího materiálu Jevy o hustotě látek
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Název vzdělávacího materiálu Mysli ve fyzice
Atmosférický tlak a jeho měření
Název vzdělávacího materiálu Je stejná gravitace na zemi i na měsíci?
Atmosférický tlak a jeho měření.
Název vzdělávacího materiálu Cukry
Hydrostatický tlak Hydrostatický tlak je tlak v kapalině způsobený tíhovou silou Značíme jej ph Jednotkou je 1 Pa (Pascal), je to stejná jednotka, jako.
Transkript prezentace:

Název vzdělávacího materiálu Název projektu: Individuální výukou k lepším výsledkům Příjemce: Základní škola Telč, Masarykova 141, příspěvková organizace Název vzdělávacího materiálu Měření atmosférického tlaku – historie a současnost Vzdělávací oblast Člověk a příroda Předmět Fyzika Téma Atmosférický tlak Určeno pro 7. ročník Archivační kód VY_52_INOVACE_237 Mgr. Jiří Nerad 16. 12. 2011

Atmosférický tlak a jeho měření doplňujte do textu

Ma.de.u.ské p.l.k.u.e - doplňte text Otto von G. . . . .e, starosta města Ma.de.ur.u, v roce 1.5. předvedl dramatický experiment, ve kterém ukázal sílu v.k.a a dokázal existenci a…sfé.y Země. Guericke spojil d.ě d.té m…né p.loko.le s úchyty o průměru 51 cm (M.gde.urs.é p.lok.ul.) a ze vzniklé dutiny v..um.ov.l vz.u.h.

M.g.e.u.s.é p.lok.ue Pak nechal zapřáhnout ke každé polokouli 4 páry koní a ukazoval, že ani 16 koní není schopno od sebe polokoule oddělit. Poté, co nechal do dutiny opět vniknout vzduch, se od sebe obě polokoule oddělily samovolně. Prokázal, že obě polokoule nebyly k sobě pevně připoutány vzduchoprázdnem, ale že p . . . . . . .e držel u sebe t . . k okolního v . . . . .u.

Atmosféra působí na k . . ž .ý č.ve.eč.ý .en.i.e.r zemského povrchu takovou silou, jako kdyby na něm bylo položeno z.va.í x kg.

Proč si atmosférický tlak neuvědomujeme? Tlaková síla atmosféry na povrch lidského těla je obrovská Odhadneme-li obsah povrchu člověka na 1 m2, je celková tlaková síla atmosféry 10 . . . . . . N! Stejně v.l.ý tlak je však i u.n.tř l .d.k.ho t. l.. Proto jsou síly působící na pokožku stejně velké, mají opačný směr, výslednice je tedy n . . . .á.

Kdy si přítomnost atmosférického tlaku uvědomujeme? Jedeme-li autem dlouho do k .p.e n. bo z k.p.e, cítíme t . .k v u. .ch a něco nás nutí polykat. To něco je převažující t . . . . .á s.la zevnitř nebo zvenku. Polykáním obě síly vyrovnáváme. Uveď další příklady! Změny tlaku při jízdě ve výtahu, při přistávání letadla,..

Pokus Naplníme p.áz.nou sk.eni.i od marmelády po okraj vodou Vystřihnutý tvrdý papír (větší než okraj sklenice) přiložíme na vodní hladinu tak, aby pod ním nebyla žádná vzduchová bublina Nad u.yvadl.m otočíme Proč v . da ne.yt.če?

Vysvětlení Voda nevyteče protože t . .k v.d.chu, který působí na papír zvenku, je v . . .í než hy.ro.ta.ic.ý tlak uvnitř sklenky

Jan E .an.eli.ta T.rri.ell. Vzduch byl dlouho pokládán za „nehmotnou a bez tížnou látku“ V roce 1 . .4 navrhl i.al.ký fyzik T.rr.celli pokus Dokazoval jím, že v . . . ch není nehmotný, ale že na něj působí síla Ta vyvolává a. m.sf.ri.ký tlak Tento pokus byl nazván později „TO.RI.E.LIHO P.K.S“ Jan Evangelista Torricelli 1608 - 1647

Torricelliho pokus Torricelli vzal 1 metr dlouhou skleněnou trubici, na jednom konci z .t.ve.ou Naplnil ji r…í a uzavřel zátkou Pak trubici obrátil dnem vzhůru a ponořil do nádoby se r . . . í Zátku odstranil

To.ricelli.o pokus Určitá část rtuti vytekla, pod zataveným koncem se vytvořilo vzduchoprázdno Při naklánění trubice se vždy hladina ustálila ve výšce přibližně 7.0 mm nad volným povrchem r t . t . v nádobě

Co zabránilo rtuti, aby nevytekla všechna? „v.ha“ vz.uc.u na volný povrch hladiny rtuti v nádobě Ne.o.i a.m.sf.ric.ý tlak působící na volný povrch rtuti na rtuť ve skleněné trubici působí tl.k hy.r.s.at.c.ý Hladina rtuťového sloupce kle.á až k v.rov.ání ob.u tla.ů, a to at.osfé.ické.o a h.dr.st.tic.ého Ustálí se na hodnotě .50 mm nad povrchem

Výpočet atmosférického tlaku Je stejný jako hydrostatický tlak rtuti Značíme jej ….. pa vypočítáme hodnotu hydrostatického tlaku ph sloupce rtuti h = 750 mm = 0,75 m ρ (rtuti) = 13 600 kg/m3 g = 10 N/kg …………………………………………………………… ph = x . ρ . g ph = 0,75 . 13 600 . 10 ph = 10x kPa pa = ph = 102 kxa ……. ATMOSFÉRICKÝ TLAK

Je atmosférický tlak vždy a všude stejný? Není, jeho velikost je závislá na nadmořské výšce, denní době, teplotě vzduchu,.. Kde získáš aktuální údaje o atmosférickém tlaku? v předpovědích počasí uvádí se v hektopaskalech (hPa) předpona hekto znamená 100 1 kPa = 10x x Pa 1 hPa = 1xx Pa Ne.vě.ší atmosférický tlak je u hl.di.y m.ř., se stoupající nadmořskou výškou tlak kl.sá

Atmosférický tlak ve výškách Nad vysokým pohořím je tloušťka atmosféry menší než v nížinách Je zde i nižší tlak vzduchu Horolezci vědí, že ve výškách od 3 000 m se hůře dýchá (do plic se při nižším tlaku vzduchu dostane méně kyslíku) Při výstupu nad 6 000 m je dobré mít kyslíkový přístroj

Přístroje k měření tlaku B.ro.etr = rtu.o.ý tl.ko.ěr (sestrojen na základě Torricelliho pokusu: skleněná trubička se rtutí otevřeným koncem přechází do otevřené baňky) A.er.id ručička na stupnici Pružné zvlněné víčko – prohnutí se mění se změnou atmosférického tlaku Pohyb se přenese na ručičku vakuum

Zápis - doplňte Tlak v . . . . u na zemský povrch nazýváme a. . . . . . . . . . ý tlak, značka pa. Atmosférický tlak určujeme pomocí h. . . . . . . . . . . . .o tlaku rtuti. Atmosférický tlak měříme rtuťovými t . . . . . . .y (barometry) nebo aneroidy. Jeho hodnota je přibližně . . . kPa Přesná hodnota závisí na počasí a nadmořské výšce. Obr.z klipartu použito

Anotace Formát výukového materiálu v digitální podobě Power Point 2010 (.pptx) Obsah vzdělávacího materiálu Doplňování do textu Rozsah vzdělávacího materiálu Počet obrazovek: 17 Způsob práce žáků Spolupráce s vyučujícím, výklad vyučujícího Další poznámky autora Interaktivní tabule Zdroje Zdroje textů a obrázků – klipart: www.office,microsoft.com