NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_18 Fyzika ,7.ročník-doplňovačky TEMA: Fyzika 6. a 7.roč. ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené. 1
Anotace Prezentace je určena pro žáky 7. ročníku. Žáci si zábavnou formou např. soutěží prověří a procvičí své znalosti z fyziky na témata : 1) Pohyb tělesa 2) Síla a její měření 3) Skládání sil. Těžiště tělesa. Pracovní listy lze použít i v tištěné podobě. Učební materiál je určen pro práci na interaktivní tabuli. Autor : Jiří Toman Jazyk : čeština Očekávaný výstup : žáci si procvičí formou doplňovaček znalosti získané z učiva v předchozích hodinách. Speciální potřeby : žádné Druh učebního materiálu : prezentace a pracovní list Cílová skupina : žák Stupeň a typ vzdělávání : základní vzdělávání 2. stupeň 1.období, věková skupina : 13- 14 let Žáci reagovali a pracovali dle očekávání.
1. Značka fyzikální veličiny času. Doplňovačka 7.1 - pracovní list Tajenka : Přístroj, kterým měříme rychlost 1. Značka fyzikální veličiny času. 2. Letadlo je v pohybu, když se mění jeho …… vzhledem k Zemi 3. Přístroj pro měření rychlosti (např. v automobilu) 4. Myšlená dráha, kterou opisuje těleso při pohybu. 5. Pohyb kuličky padající svisle z hlediska trajektorie. 6. Pohyb rozjíždějícího se automobilu z hlediska rychlosti. 7. Pohyb dveří při otvírání z hlediska trajektorie. 8. Název fyzikální veličiny, kterou značíme s. 1 2 3 4 5 6 7 8
Doplňovačka 7.1 - řešení Tajenka : Tachometr 1. Značka fyzikální veličiny času. 2. Letadlo je v pohybu, když se mění jeho …… vzhledem k Zemi 3. Přístroj pro měření rychlosti (např. v automobilu) 4. Myšlená dráha, kterou opisuje těleso při pohybu. 5. Pohyb kuličky padající svisle z hlediska trajektorie. 6. Pohyb rozjíždějícího se automobilu z hlediska rychlosti. 7. Pohyb dveří při otvírání z hlediska trajektorie. 8. Název fyzikální veličiny, kterou značíme s. 1 T 2 P O L H A 3 R Y CH M Ě 4 J E K I 5 Ř Í Č Ý 6 Z N 7 Á V 8 D
Doplňovačka 7.2 - pracovní list Tajenka: Měřící přístroj 1.Fyzikální veličina, pomocí které popisujeme vzájemné působení těles. 2. Jedno z fyzikálních polí Země. 3. Síla je určena směrem a ……… . 4. Velikost gravitační síly je přímo úměrná ……… tělesa. 5. Planeta nejbližší slunci. 6. Přírodní oběžnice Země. 7. Gravitační síla působící na těleso na povrchu Země má svislý …. . 1 2 3 4 5 6 7
Doplňovačka 7.2 - řešení Tajenka: Siloměr 1.Fyzikální veličina, pomocí které popisujeme vzájemné působení těles. 2. Jedno z fyzikálních polí Země. 3. Síla je určena směrem a ……… . 4. Velikost gravitační síly je přímo úměrná ……… tělesa. 5. Planeta nejbližší slunci. 6. Přírodní oběžnice Země. 7. Gravitační síla působící na těleso na povrchu Země má svislý …. . 1 S Í L A 2 G R V I T Č N 3 E K O 4 H M 5 U 6 Ě C 7
Doplňovačka 7.3 - pracovní list Tajenka: Těžiště je blíže té části tělesa, která má větší …….. . 1. Fyzikální veličina, kterou vypočítáme, když vynásobíme rychlost časem. 2. Působiště síly můžeme posunovat po ……, ve které síla působí, aniž by se měnil posuvný účinek síly. 3. Velikost výslednice sil stejného směru se rovná …… jejich velikostí. 4. Působiště gravitační síly působící na těleso. 5. Jak velká je výslednice dvou sil stejné velikosti, ale opačného směru? 6. Velikost výslednice sil opačného směru se rovná …….jejich velikostí. 7. Síla, která má na těleso stejný účinek jako několik současně působících sil. 8. Označení těžiště tělesa. 1 2 3 4 5 6 7 8
Doplňovačka 7.3 - řešení Tajenka: Těžiště je blíže té části tělesa, která má větší HMOTNOST . 1. Fyzikální veličina, kterou vypočítáme, když vynásobíme rychlost časem. 2. Působiště síly můžeme posunovat po ……, ve které síla působí, aniž by se měnil posuvný účinek síly. 3. Velikost výslednice sil stejného směru se rovná …… jejich velikostí. 4. Působiště gravitační síly působící na těleso. 5. Jak velká je výslednice dvou sil stejné velikosti, ale opačného směru? 6. Velikost výslednice sil opačného směru se rovná …….jejich velikostí. 7. Síla, která má na těleso stejný účinek jako několik současně působících sil. 8. Označení těžiště tělesa. 1 D R Á H A 2 P Ř Í M C E 3 S O U Č T 4 Ě Ž I Š 5 N L V 6 Z 7 Ý 8
CITACE Doplňovačky jsou zpracovány dle jednotlivých kapitol učebnice: Fyzika pro 7. ročník základní školy, autor Jiří Bohuněk a kol., vydalo nakladatelství PROMETHEUS v r. 2000.