Kognitivní psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Feminismus a role ženy ve společnosti z pohledu evoluční psychologie
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Kultura mezilidské komunikace II 1
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
Prezentace na předmět Ontogenetická psychologie Alice Kulišová
E DWARD L EE T HORNDIKE Douděrová Martina, C4B. C O NÁS ČEKÁ ? E. L. Thorndike E. L. Thorndike – praxe Teorie inteligence Konekcionismus Behaviorismus,
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Obecná psychologie II
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
KmKII 2 M. Hádková.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Přehledové články Struktura - příklady Duchowski, A breadth-first survey of eye-tracking applications, Behavior Research Mehotds, Instruments&Computers,
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Osobnost – situace – predikce chování
Strukturalismus a jeho pohled na dějiny KARKOŠ, C4B.
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Témata kognitivní psychologie
Behaviorismus (část II)
Kognitivní věda Multidisciplinární přístup Jakub Jura Filosofie Neurovědy Lingvistika Antropologie Psychologie Umělá inteligence.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Dějiny psychologie Asocianismus.
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Úvod – teorie vědeckého poznání Psychologické systémy
Dějiny psychologie Behaviorismus.
Humanistická a existenciální psychologie
Metodologické orientace
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
3. téma: Kultura
KULTURA kognitivní prvky normativní prvky jazyk materiální prvky.
Transpersonální psychologie
KOGNITIVNÍ VĚDA (Cognitive Sciences, Kognitive Wissenschaften) Esej v rozsahu slov v kombinaci se závěrečním ústním pohovorem, který ověří posluchačovy.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE TÉMATA JEDNOTLIVÝCH PŘEDNÁŠEK: – úvod do poradenské psychologie – poradenský proces, PSDG v PPS – poradenství.
Co je kognitivní psychologie?
Kognitivní psychologie
Přednáška č. 1 a 2 Čím se psychologie může zabývat Historie psychologie Základní psychologické směry a obory Obecná a vývojová psychologie 2015/16.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Témata kognitivní psychologie
Ulric Neisser Veronika Řeháková C4B, PSY. Životopis ( ) Americký psycholog narozen v Německu Profesor Cornellovy university Zakladatel kognitivní.
Jan Krása Katedra psychologie, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno.
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Multidisciplinární přístup
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Učení, praktické aplikace principů učení
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Témata kognitivní psychologie
Témata kognitivní psychologie
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE
Transpersonální psychologie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Úvod – teorie vědeckého poznání Psychologické systémy
Humanistická a existenciální psychologie
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Dějiny psychologie Gestalt psychologie.
Dějiny psychologie Gestalt psychologie.
Kognitivní psychologie
Co je kognitivní psychologie?
Témata kognitivní psychologie
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Dějiny psychologie současná psychologie.
Dějiny psychologie 8 Neobehaviorismus.
Témata kognitivní psychologie
Transkript prezentace:

Kognitivní psychologie Dějiny psychologie Kognitivní psychologie

Kognitivní psychologie od konce 50. let 20. století zaměření na kognitivní procesy vědecké metody výzkumu explicitně uznává existenci vnitřních stavů centrálním problémem v současné době – mentální reprezentace

Předchůdci a zdroje gestalt psychologie neobehaviorismus kognitivní neurověda lingvistika počítačová věda

Noam Chomsky (1928) kritika Skinnerova díla Verbální myšlení vytváření řeči a porozumění řeči nemůže být redukováno na soubor asociací mezi slovy soustava pravidel, umožňujících produkci nekonečného množství vět vrozená komponenta při učení se řeči

Hlavní představitelé Jean Piaget (1896-1980) Frederic Charles Bartlett (1886-1969) Donald Hebb (1904-1985) Leon Festinger (1919-1989) Albert Bandura (1925) Jerome Bruner (1915) George Miller (1920) Ulric Neisser (1928) ………

Jean Piaget (1896-1980) švýcarský psycholog nový pohled na vývojovou psychologii dítě jako malý vědec vytvářející a testující vlastní teorie 4 stadia kognitivního vývoje

L. S. Vygotskij (1896-1934) předchůdce kognitivní psychologie kognitivní vývoj: zóna nejbližšího vývoje myšlení a řeč

Donald Hebb (1904-1985) kognitivní psychobiologie teorie průběhu kognitivních procesů v mozku – změny struktury neurálních spojů předchůdce konekcionismu

Frederic Charles Bartlett (1886-1969) paměťové procesy výzkum kulturních a sociálních faktorů ovlivňujících paměť teorie schémat

George Miller (1920) 1956 The Magical Number Seven, Plus or Minus Two: Some Limits on Our Capacity for Processing Information založil Centrum pro kognitivní výzkum na Harvardu psychologie jako studium mysli, nikoli chování počítač jako model lidského učení

Jerome Bruner (1915) výzkumy percepce myšlení, tvorba pojmů později kritik kognitivní psychologie, spoluzakladatel narativní psychologie

Ulric Neisser (1928) 1967 Cognitive Psychology –někdy považováno za začátek kognitivní psychologie zabýval se pozorností, pamětí, inteligencí po čase kritik kognitivní psychologie pro její odtrženost od reálného života

Přínos kognitivní psychologie v USA považována za revoluční směr studium dříve neanalyzovaných jevů rozšíření principů kognitivní psychologie do další oblastí – sociální psychologie, vývojové psychologie, psychologie osobnosti, psychopatologie… vznik interdisciplinární kognitivní vědy

Kritika kognitivní psychologie odmítání počítačové metafory neurofyziologové kritizovali abstrakci od neurofyziologického základu fenomenologové a humanističtí psychologie kritizovali redukcionismus

Zařazení vzhledem k Watsonovým preskriptivním dimenzím metodologický objektivismus induktivismus centralismus

Doplňující literatura Chomsky, Noam. (1959). A Review of B. F. Skinner's Verbal Behavior. Language, 35, 26-58. (CogPrints) Chomsky, Noam. (1968). Language and mind ("Linguistic contributions to the study of mind (Future)"). Piaget, Jean (1955). The Construction of Reality in the Child. Vygotskij, L. S. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.

Doplňující literatura Bartlett, F.C. (1920). Some experiments on the reproduction of folk stories. Folk-Lore 31: 30-47. Miller, George A. (1956). The magical number seven, plus or minus two: Some limits on our capacity for processing information. Psychological Review, 63, 81-97. Miller, George A. (2003). The cognitive revolution: a historical perspective. Trends in Cognitive Sciences, 7, 141-144.

Doplňující literatura Bandura, Albert, Ross, Dorothea, & Ross, Sheila A. (1961). Transmisssion of aggressions through imitation of aggressive models. Journal of Abnormal and Social Psychology, 63, 575-582. Festinger, Leon & Carlsmith, James M. (1959). Cognitive consequences of forced compliance. Journal of Abnormal and Social Psychology, 58, 203-210.

Doplňující literatura Heider, Fritz. (1946). Attitudes and cognitive organization. Journal of Psychology, 21, 107-112. Bruner, Jerome S. & Goodman, Cecile C. (1947). Value and need as organizing factors in perception. Journal of Abnormal and Social Psychology, 42, 33-44. Bruner, Jerome S. & Postman, Leo. (1949). On the perception of incongruity: A paradigm. Journal of Personality, 18, 206-223. Hebb, D. O. (1955). Drives and the C.N.S. (conceptual nervous system). Psychological Review, 62, 243-254.