Předmět a metody dějin umění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Advertisements

Strukturální analýza uměleckého díla
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Metodologie historického výzkumu volného času
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Centrum nových strategií muzejní prezentace =
Metody zaměřené na autory a jejich svět Historicko-kritická metoda Textová kritika Literární kritika Dějiny podání Kritika redakce sociologie Dějiny formy.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Renesance a humanismus v Itálii
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
SUPREMATISMUS Jiří Salajka.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
FUTURISMUS Jiří Salajka.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Sochařství Giotto – Andrea Pisano, Sochař při práci, reliéfní výzdoba kampanily dómu ve Florencii, po 1334.
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi Parmigianino, Vlastní portrét v konvexním zrcadle, cca 1524.
Hermeneutika Strejčková, C4A.
Strukturalismus a jeho pohled na dějiny KARKOŠ, C4B.
RELIGIONISTIKA představení oboru Religionistika jako věda, náboženství jako její předmět, studijní literatura.
Inovace filologických studijních oborů v souladu s potřebami na trhu práce Reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
INFORMEL Jana Bobčíková.
KUBISMUS.
Surrealismus.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Evropské umění počátku 20. století
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
Sociologie ?.
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Andrew Higson – English Heritage, English Cinema. Costume Drama Since (Oxford University Press, 2003) škála metod: empirické výzkumy – vývoj průmyslu,
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi
Předmět a metody dějin umění
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
Prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
Literatura k aktuálním otázkám
Hermeneutika jako nástroj pro výklad výtvarného umění
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Dějiny umění Předmět, pojmy, instituce. Carl Friedrich von Rumohr ( ), 1802 Umění a „umělecké dílo“
Bakalářský studijní obor: Historie
Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Historický přehled uměleckohistorické metodologie
Dějiny umění Předmět, pojmy, instituce
Metodologie uměnovědných oborů
Obraz a slovo Emblematika Ikonologie
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Kapitoly z dějin umění I.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií VK Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství,
VIZUÁLNÍ STUDIA pomezní disciplína zabývající se vizuální kulturou a
Předmět a metody dějin umění
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi
Novoplatonismus.
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Předmět a metody dějin umění

Reflexe vizuální kultury dějiny umění teorie vizuální kultury teorie a kritika umění (programové texty...) umělecké interpretace (výtvarné umění, literatura, hudba, film) teoretické disciplíny: estetika, sociologie, filosofie, teologie aj.

Předmět dějin umění výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství, kresba a grafika, užité umění, fotografie, performance, video a nová média (polarita výtvarné umění/vizuální kultura) emblémy architektury, sochařství a malířství – Hanuš Schwaiger, 1896

Metody dějin umění 1) Určení nebo ověření provenience podle histo-rických zpráv (s využitím pomocných věd historic-kých) a formálních znaků (zkoumání autenticity přírodovědnými metodami) 2) Interpretace schéma dendrochronologie

Uměleckohistorické interpretace (1) Formální analýza Albert Kutal: „Co není ve zraku, není ani v rozumu.“ Heinrich Wölfflin, Kunstgeschichtliche Grundbegriffe (1915) Kritická ikonologie Erwin Panofsky: Kulturní symptomy, svět „symbolických“ hodnot, podstatné tendence lidského myšlení. Aby M. Warburg, Mnémosyné (obrazový atlas, nedokončeno), E. Panofsky, Studies in Iconology. Humanistic Themes in the Art of Renaissance (1939) Hermeneutika Mojmír Horyna, Umělecké dílo jako rozvrh (2004) Martin Heidegger, Der Ursprung des Kunstwerkes (1935), Bauen, Wohnen, Denken (1951) Hans Georg Gadamer, Aktualität des Schönen (1977) Receptivní estetika Michael Baxandall: „dobové oko“

Uměleckohistorické interpretace (2) Sémantika, sémiologie Jan Mukařovský, Umění jako sémiologická skutečnost (1934) Josef Zvěřina, Výtvarné dílo jako znak (1971) Psychologie René Huyghe: mezi dějinami umění a estetikou Psychoanalýza Sigmund Freud, Kindheitserinnerung des Leonardo da Vinci (1910) Jacques Lacan Sociální historie „dílo jako depozitum sociálních vztahů“ Poststrukturalismus Michel Foucalt Poststrukturalisté tvrdí, že znázorňování je neoddělitelnou součástí sociálních procesů nadvlády a kontroly, historikové umění tvrdí, že znázorňování je nestrannou, a tedy politicky neutrální činností. Dekonstrukce, gender studies...

„Uměleckohistorické řemeslo“ Rozdíl mezi oborovým „řemeslem“, tj. základními dovednostmi historika umění, a interpretací, tj. uplatněním sofistikovaných metod výkladu, založených na dalším teoretickém studiu. Popis a rozpoznání uměleckého díla Heuristika: a) ohledání díla, b) kritika pramenů a literatury Analýza a komparace (ta je nejdůležitější uměleckohistorickou procedurou) Rekonstrukce tvůrčího kontextu: a) rek. původního stavu, b) rek. bezprostředního kontextu díla: materiál – autor – objednavatel – funkce Konstrukce významu: na rozdíl od rekonstrukce není návratem do minulosti, ale spíše hledáním současné aktuality díla. Zdroj: Jiří Kroupa, Metody dějin umění. Metodologie dějin umění 2. Brno 2010, s. 61-65.

Hermeneutické schéma O. Bätschmanna Kulturní recepce: malířství, literatura, hudba, filosofie atd. Vizuální a literární reference: invence umělce Umělec: biografie, pravidla a motivy umělecké práce Souvislosti obrazových druhů (žánrů), styl a modus, žánrové teorie a teorie umění Způsob představení: všeobecná a individuální pravidla obrazové reprezentace Validace: funkce a význam; srovnávací nazírání Validace: argumentační zajištění (účinu, nebo rozporu) Ikonografická analýza: obraz-text, ikonografický typ Objednavatel nebo trh: historická pravidla recepce umění Objednavatel: životopis, pravidla a motivy Historický výklad podle zakázky a funkce Produkce idejí z invence, referencí, funkce, způsobu představení atd. Kreativní abdukce: konjektury souvislostí, produkce významu Figura interpretace s jednotlivými úkony (Oskar Bätschmann, Anleitung zur Interpretation. Kunstgeschichtliche Herme-neutik. In: Kunstgeschichte. Eine Einführung. Ed. Hans Belting, 3. vyd. Berlin 1988, s 218.) Hermeneutické schéma O. Bätschmanna

K interpretaci díla Diego Velázquez, Las Meninas, 1656-57

Umělecké interpretace: variace na Las Meninas Pablo Picasso (1957), Richard Hamilton (1973)

Variace na Las Meninas Eve Sussman, 89 vteřin v Alcázaru, 2004 médijní instalace

Počátky dějin umění (1) Giorgio Vasari, Le Vite de´piu eccelenti pittori, scultori e architettori (1550, 1568) Dějiny umění jako dějiny umělců, „anekdotické“ líčení

Počátky dějin umění (2) Johann Joachim Winckelmann, Gedanken über die Nachahmung der griechischen Werke in der Malerei und Bildhauerkunst (1755), Geschichte der Kunst des Altertums (1764) Dějiny umění jako dějiny ideálu

Počátky dějin umění (3) Carl Friedrich von Rumohr, Italienische Forschungen I-III (1827-1831) Vědecké dějiny umění „Z uměleckého díla nelze mít zcela úplný prožitek, dokud nebudou objasněny všechny okolnosti a vztahy, z nichž a za nichž vzniklo.“