VY_52_INOVACE_41_Geologický vývoj ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GEOLOGICKÝ VÝVOJ ČESKA GEOMORFOLOGIE
Advertisements

Geologický vývoj České vysočiny
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.7 Povrch Evropy Téma: Česká republika jako součást Evropy Číslo.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Půdy v ČR Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Povrch dnešní krajiny povrch ČR je pestrý – střídají se roviny, pánve, kotliny a vysočiny nejvyšší pohoří se rozkládají při státní hranici.
České a moravské řeky. Pohoří v ČR. VY_32_INOVACE_13 Napiš své jméno:
PRVOHORY VY_32_INOVACE_15_23. Prvohory – éra trilobitů před 545 mil. lety – 250 mil. lety Trilobiti nálezy i z našeho území oblast Barrandienu V interaktivní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_62_05 Název materiáluČeská vysočina.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor:Mgr. Pavla Jeníková Reg.číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název.
VY_32_INOVACE_Vac_III_02 Povrch ČR Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marek Odstrčil. Šumava Český les Krušné hory Českomoravská vrchovina České středohoří Lužické.
RISKUJ ČESKÁ REPUBLIKA (fyzickogeografická část) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Zábranská. Dostupné z Metodického.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí Komenského nám. 209, Nové Strašecí tel , ,
GEOLOGICKÝ VÝVOJ A STAVBA ČR Př_161_Geologie_Geologický vývoj a stavba ČR Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště,
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
VY_52_INOVACE_66_Služby a cestovní ruch Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
P OVRCH Č ESKÉ REPUBLIKY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s povrchem ČR.
EVROPA.
Rozmanitost reliéfu v ČR
Povrch České republiky
VY_52_INOVACE_46_Geomorfologické celky ČR
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Identifikátor materiálu: EU
Vznik Země a její vývoj.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Pohoří ČR Učivo 8. třídy Název školy
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ,Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org.
Ústecký kraj Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
ORGANOGENNÍ USAZENÉ HORNINY
Sopečná pohoří. Sopečná pohoří Sopečná pohoří- České středohoří Geomorfologický celek o rozloze 1265 km². Vznik v třetihorách sopečnou činností, za.
Polsko Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Člověk a jeho svět Vlastivěda
GEOGRAFIE EVROPY POKRAČOVÁNÍ
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_NASE_HORY.
Povrch ČR.
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_42_Geologický vývoj
Základní škola, Hradec Králové
VY_52_INOVACE_49_Vodstvo ČR
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_34_POVRCH ČR Mgr. Petra Kukuczková
TÉMA: Národní parky a chráněné krajinné oblasti
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Geologická stavba České republiky
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Česká republika Geologická stavba ZŠ Hejnice 2010.
EVROPA PŘÍRODNÍ POMĚRY - POVRCH
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Jak znáš Českou republiku?
Česká republika jako součást Evropy
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Výukový materiál pro 8.ročník
VY_52_INOVACE_40_Projevy geologických jevů
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Z - 8. ročník
Sopečná činnost v ČR Autor: Mgr. Marian Solčanský
Podmíněn především vnitřními činiteli Země pohyby litosferických desek
VY_52_INOVACE_47_Prvohory-učební text
VY_52_INOVACE_49_Třetihory-učební text
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
Autor: Andrea Kolářová
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ORGANOGENNÍ USAZENINY
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Transkript prezentace:

VY_52_INOVACE_41_Geologický vývoj ČR Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor VY_52_INOVACE_41_Geologický vývoj ČR

Základní škola, 2. stupeň. Žáci se seznámí s jednotlivými geologickými érami vývoje Země a s jejich projevy na území ČR.

Geologický vývoj ČR Území Česka se člení na 4 provincie: I Česká vysočina II Středoevropská nížina III Západní Karpaty IV Západopanonská pánev 1

Česká vysočina PRAHORY: Ukládání sedimentů na dně moře Vystoupila nejstarší část – Barrandien (oblast mezi Prahou a Plzní - obsahuje starohorní a prahorní zkameněliny) Český kras – vápence, jeskyně 2 3

PRVOHORY Hercynské vrásnění – nejstarší pohoří (Českomoravská vrchovina, Krkonoše) a pánve, ve kterých se díky teplému a vlhkému podnebí tvořilo černé uhlí (Ostrava, Kladno) 4

DRUHOHORY Období geologického klidu Teplé a vlhké podnebí Od SV proniklo moře – usazování pískovců (Česká křídová tabule) Vlivem vnějších sil se terén zarovnával Proběhly dvě velké vlny vymírání organismů

TŘETIHORY Od konce druhohor Alpinsko – himálajské vrásnění Vyzdvižena okrajová pohoří – Krušné hory… Pokles pánví – Mostecká, Třeboňská… Vznik hnědého uhlí Sopečná činnost - České středohoří, Říp… 5

ČTVRTOHORY Střídání dob ledových a meziledových Pevninský ledovec – od S, zarovnal terén, přinesl bludné balvany, zastavil se o vrcholky okrajových pohoří 6

Horské ledovce – díky nadmořské výšce – Krkonoše, Šumava vytvořily ledovcové kary, údolí, jezera (Černé, Čertovo….) 7 8

Zarovnávání terénu vnějšími silami. Důležitou roli v modelaci terénu má člověk – těžba nerostných surovin, stavebnictví, tvorba skládek… 10 9

Západní Karpaty Až do konce druhohor pod hladinou moře Vyzdviženy při alpinsko–himálajském vrásnění Střídání moře a souše – vzniká flyš Od čtvrtohor stále pevnina 11 12

Zdroje použitých obrázků 1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Czech_Republic_geomorphological_division_map_level1_colour.png[ citováno 7. 9. 2011 ] 2 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Asaphiscuswheelerii.jpg[ citováno 7. 9. 2011 ] 3 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kon%C4%9Bprusy_limestone.jpg[ citováno 7. 9. 2011 ] 4 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Meyers_b15_s0272b.jpg[ citováno 7. 9. 2011 ] 5 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ctin%C4%9Bves,_%C5%98%C3%ADp_a_obec.jpg[ citováno 7. 9. 2011 ] 6 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Czciesz_1453.jpg[ citováno 7. 9. 2011 ] 7 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sn%C4%9B%C5%BEka_a_Ob%C5%99%C3%AD_d%C5%AFl.jpg[ citováno 7. 9. 2011 ]

8 http://commons. wikimedia 8 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C4%8Cern%C3%A9_jezero_zab%C3%ADran%C3%A9_z_karov%C3%A9_st%C4%9Bny.JPG[ citováno 7. 9. 2011 ] 9 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:St%C5%99imick%C3%A1_v%C3%BDsypka_1.JPG[ citováno 7. 9. 2011 ] 10 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lom_Jiri_20070924.jpg[ citováno 7. 9. 2011 ] 11 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Carpathian_flysch_cm03.jpg[ citováno 7. 9. 2011 ] 12 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Plosciny7.jpg[ citováno 7. 9. 2011 ]