Polohová energie - úlohy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Polohová ( potenciální ) energie
Advertisements

MECHANICKÁ ENERGIE souvisí s konáním mechanické práce polohová energie
zpracovaný v rámci projektu
Téma: Fyzikální veličiny – hustota
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
23.1 Mechanická energie a její přeměny
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _616 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: Z OPAKUJ ZÁKLADNÍ POJMY 1) Co je to hustota? odvozená fyzikální veličina, která určuje hmotnost látky.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
FYZIKA 8. ROČNÍK PRÁCE Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská,
Shrnutí učiva I Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_22_FYZIKA
Závislost hustoty kapaliny na teplotě Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
17 POLOHOVÁ ENERGIE - opakování VY_32_INOVACE_17 autor: Mgr. Miroslava Mahdalová identifikace: G třída: 8. předmět: Fyzika anotace:Opakování a procvičování.
Pohybová energie - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Vypařování a kapalnění - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Sublimace a desublimace Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Var – otázky a úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Tepelná výměna vedením Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Výkon Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Procvičení – výpočet práce Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Paralelní zapojení rezistorů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_01 Mechanická.
VY_32_INOVACE_F8-005 FYZIKA .ROČNÍK POLOHOVÁ ENERGIE Název školy
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_Práce
Účinnost – řešení úloh VY_32_INOVACE_15_Účinnost
Polohová energie, výkon – úlohy 2
Procvičení – výkon a jeho výpočet
Šíření tepla zářením VY_32_INOVACE_25_Šíření tepla zářením
Schematické značky - opakování
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Povrchové napětí VY_32_INOVACE_22_Povrchove_napeti
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_41_AZ- kvíz
Vypařování a kapalnění
Průměrná rychlost – úlohy II
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Tání a tuhnutí - početní úlohy
Energie VY_32_INOVACE_05_Energie Autor: Pavlína Čermáková
Zobrazení zrcadlem dutým.
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak
Elektrování těles při vzájemném dotyku
Dírková komora VY_32_INOVACE_43_Dirkova_komora
Chování těles v kapalině – procvičení 2
Průměrná rychlost VY_32_INOVACE_06_Průměrná rychlost
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Účinnost VY_32_INOVACE_15_Účinnost Autor: Pavlína Čermáková
Úlohy na výpočet práce VY_32_INOVACE_02_Úlohy na výpočet práce
Polohová energie NÁZEV ŠKOLY
Polohová energie VY_32_INOVACE_07_Polohová energie - zavedení pojmu
zpracovaný v rámci projektu
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
Paralelní zapojení rezistorů
Druhy optických prostředí
Archimédův zákon pro plyny
VÝKON.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Sériové zapojení rezistorů
Druhy sil VY_32_INOVACE_15_Druhy sil Autor: Pavlína Čermáková
Transkript prezentace:

Polohová energie - úlohy VY_32_INOVACE_08_Polohová energie - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách

Opakování Na čem závisí polohová energie tělesa v gravitačním poli? 2. Jak značíme polohovou energii? 3. Jaká je jednotka polohové energie? 4. Převeď: 0,2 MJ (J) 5 200 J (kJ) … na hmotnosti tělesa a výšce, ve které se nachází. … Ep … J (Joule) = 200 000 J = 5,2 kJ

5. Jak zní vzorec pro výpočet polohové energie? 6. Které z těles v uvedených případech má větší polohovou energii a proč? -květináč na parapetu okna v prvním a třetím poschodí -bedna, kterou na vrchol kopce dopravil vrtulník a stejná bedna, kterou na totéž místo vyvezl automobil - hliníková a ocelová lžíce o stejném objemu na stole v kuchyni Ep = m . g . h … květináč je ve větší výšce … polohová energie je stejná – stejné těleso ve stejné výšce … má menší hustotu, tudíž menší hmotnost

Posuď, zda se v následujících případech polohová energie těles zvýšila, snížila, nebo se nezměnila: Jablko spadlo ze stromu. Loďka přeplula rybník. Sáňky jsme uložili do sklepa. Vyplašená veverka vyšplhala na strom. Puk při ledním hokeji přejel celé kluziště. Koule se při rekordním vrhu zabořila hluboko do trávníku. Vyjel jsem výtahem až do desátého patra. … snížila se … nezměnila se … snížila se … zvýšila se … nezměnila se … snížila se … zvýšila se

Úlohy – výpočet polohové energie Vysokozdvižný vozík zdvihl paletu se zbožím o hmotnosti 400 kg vzhůru do výšky 2 m. Jakou práci vykonal motor vozíku? Jak se zvětšila polohová energie palety v gravitačním poli Země? m = 400 kg s = 2 m W = ? J F = 4 000 N m = 400 kg h = 2 m Ep = ? J W = F . s Ep = m . g . h W = 4 000 . 2 J Ep = 400 . 10 . 2 J W = 8 000 J = 8 kJ Ep = 8 000 J = 8 kJ Motor vozíku vykonal práci 8 kJ. Polohová energie palety se zvětšila o 8 kJ. Práce motoru se přeměnila v polohovou energii palety.

2. Jak se změní polohová energie kladiva o hmotnosti 4,5 kg, jestliže ho zvedneme do výšky 1,2 m. m = 4,5 kg h = 1,2 m Ep = ? J Ep = m . g . h Ep = 4,5 . 10 . 1,2 J Ep = 54 J Polohová energie kladiva se zvýšila o 54 J. 1,2 m

3. Raketa bez pohonné směsi má hmotnost 3 500 kg. Může vystoupat do výšky 150 km nad povrch Země. Jakou největší polohovou energii vzhledem k Zemi může raketa mít? m = 3 500 kg h = 150 km Ep = ? J Ep = m . g . h Ep = 3 500 . 10 . 150 000 J Ep = 5 250 000 000 J Polohová energie rakety může dosáhnout hodnoty 5,25 GJ. = 150 000 m = 5,25 GJ

4. Rozdíl nadmořských výšek hladiny přehradního jezera na Slapech a hladiny vody v řece pod přehradou je 52 m. Jakou polohovou energii má voda o objemu 1 m3 při hladině vody v jezeře vzhledem k hladině vody pod přehradou? V = 1 m3 ρ = 1 000 kg/m3 h = 52 m Ep = ? J Ep = m . g . h Ep = 1 000 . 10 . 52 J Ep = 520 000 J Voda v přehradě o objemu 1 m3 má vzhledem k hladině vody pod přehradou energii 520 kJ. m = ρ . V m = 1 000.1 kg m = 1 000 kg = 520 kJ [1] D.Ú. – str. 16 / 1, 2

Zdroje: [1] Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 60 s. ISBN 80-7238-526-7 [2] Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 128 s. ISBN 80-7238-525-9. [3] Doc. RNDr. KOLÁŘOVÁ,CSc., Růžena; Paed. Dr. BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 8. ročník základní školy. Praha 4 : Prometheus, 2005. 224 s. ISBN 80-7196-149-3 Obrázky: Kliparty z www.office.microsoft.cz Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště