LIMBICKÝ PŘEDNÍ MOZEK A AMYGDALÁRNÍ JÁDRA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROZDĚLENÍ MOTORIKY Volní pohyby - komplexní, cílené a účelné pohyby
Advertisements

Krevní tlak a jeho okamžitá regulace
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Nervová soustava.
Mozeček Cerebellum.
MOTORICKÝ SYSTÉM Stavba Funkce.
Vědomí – teorie vědomí Koukolík, F. (2003). Já. O vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování Sternberg, kap. 3 Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie, Praha:
Emoce (city).
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Mícha Olga Bürgerová.
Centrální nervová soustava- mozek
Návykové látky, závislosti
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_03_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
KORTEX Areas of complex multimodal convergence are also located posterior to the primary somatic sensory cortex, within portions of the posterior temporal.
Telencephalon – koncový mozek
Koncový mozek…. …konec dobrý..všechno dobré (rozuměj celé CNS) 
Centrální nervový systém
VY_32_INOVACE_PSYPS10460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Současné pojetí limbického předního mozku
Řízení organismu Filip Bordovský.
Nervová a neuropsychická oslabení
Mozková kůra. Limbický systém
Paměť a učení.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Veronika Řeháková C3B, PSY Datum vypracování:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
ZÁKLADY NEUROVĚD Mgr. Adam Chalupníček.
Vyšší nervová činnost.
CNS- Medulla spinalis Filip Barinka.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Anatomie pro psychiatrii
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Mícha.
ÚZKOST Primárně lidská emoce Adaptační role ve fylogenezi:
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Cvičení se zaměřením na paměť
KONCOVÝ MOZEK (telencephalon)
LIMBICKÝ SYSTÉM.
Institute of Anatomy, 2nd and 1st Medical Faculty R. Druga
Přednáška z anatomie dne
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Cvičení se zaměřením na pozornost
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Význam vztahu v raném věku dítěte , Pardubice MUDr.Peter Pöthe Institut Psychoterapie Dětí a Rodičů (IPDAR)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Funkce prodloužené míchy
Mgr.Michal Vičar Emoce.
LIMBICKÝ PŘEDNÍ MOZEK A AMYGDALÁRNÍ JÁDRA
Telencephalon Vyvíjí se z rostrální části předního váčku. Za embryonálního vývoje má 3 části: t. medium (l. terminalis) t. laterale – párové, podkovovitě.
Boží pečeť.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Funkce prodloužené míchy
Anatomie pro antropology III
TELENCEPHALIC CORTEX - NOMENCLATURE
TaHoma 2.0 – Connected Living
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Petr Michálek Datum konání:
Transkript prezentace:

LIMBICKÝ PŘEDNÍ MOZEK A AMYGDALÁRNÍ JÁDRA Účast ve vytváření nejrudimentálnějších a nejzákladnějších lidských emocí zahrnujících strach,sexuální touhu, záchvat zuřivosti, náboženskou extázi nebo bazální úroveň jednání determinující vyhledávání jídla vyhledávání milostné náklonnosti, sympatie a tvorba dlouhodobé emoční paměti The amygdala has been implicated in the generation of the most rudimentary and the most profound of human emotions, including fear, sexual desire, rage, religious ecstasy, or at a more basic level, determining if something might be good to eat. The amygdala is implicated in the seeking of loving attachments and the formation of long term emotional memories. It contains neurons which become activated in response to the human face, and which become activated in response to the direction of someone else's gaze. The amygdala also acts directly on the hypothalamus via the stria terminalis, medial forebrain bundle, and amygdalafugal pathways, and in this manner can control hypothalamic impulses. The amygdala is also directly connected to the hippocampus, with which it interacts in regard to memory. neuron jsou aktivovány v odpovědi na lidskou tvář

Limbický systém - klasické pojetí

gyrus parahippocampalis Papezův okruh (James Papez 1939) nemá specifickou funkci ncl. anterior thalami tr. mammilo-thalamicus gyrus cinguli ncl. mamillaris fornix gyrus parahippocampalis hippocampus

SOUČASNÉ POJETÍ LIMBICKÉHO PŘEDNÍHO MOZKU basomediální telencefalon, struktury diencefala a mesencefala pro emoční a motivační aspekty chování Pravidelné struktury g. cinguli, g. parahippocampalis, hippocampus septum, amygdalární jádra, hypothalamus neokortikální oblasti předního mozku - bazální frontotemporální oblasti, olfaktorní kortex, ventrální striatum (pallidum) ncl. anterior et medialis thalami habenulla

STRUKTURY LIMBICKÉHO PŘEDNÍHO MOZKU hippokampus – paměť, poškození vede k amnesii, přísun ACh do hipp. -význam pro učení hemisferická asymetrie – levý přední hipp. koduje nové informace spojené s řečí pravý hipp. – odpovídá za prostorovou orientaci – např. při řízení auta anterior insula - kortikální analyzátor bolesti

AMYGDALÁRNÍ JÁDRA (KOMPLEX)

AMYGDALÁRNÍ JÁDRA (KOMPLEX)

AMYGDALÁRNÍ JÁDRA základní subkortikální struktura limbického předního mozku kortikomediální skupina – vývojově starší bazolaterální skupina – vývojově mladší centrální jádro primární funkce – řízení adaptivního chování při strachu a úzkosti další funkce - řízení motorické aktivity, příjmu potravy a sexuálního chování, kardiovaskulárních a endokrinních mechanizmů, paměti a dalších vyšších kognitivních funkcí Poznámka: PET uvězněných zabijáků – jejich amygdala je „tichá“ když sledovali hrůzné scény

AMYGDALÁRNÍ JÁDRA (KOMPLEX)

AFERENTACE AMYGDALÁRNÍCH JÁDER aferentace subkortikální a kortikální – zejména do bazolaterální skupiny subkortikální – významné v dětství, amygdalární jádra - rychlejší vývoj než hippokampus – vede k zapamatování si úzkostných stavů bez účasti hippokampu – takové stavy nejsou následně vědomě vyvolávány – vyvolávají fyzickou odpověď únikového typu – aferentace amygdalárních jader somatosenzorickými a senzorickými drahami vede k vyvolání nevysvětlitelných fóbií (např. z uzavřeného prostoru – klaustrofobie, z výšek apod.) kortikální - z  temporálního a frontálního laloku, ale také z dalších somatosenzorických a senzorických kortikálních oblastí, vysoce zpracované senzorické informace pro základní biologické funkce

EFERENTACE AMYGDALÁRNÍCH JÁDER I. stria terminalis a ventrální amygdalofugální svazek stria terminalis - axony zejména z centrálního jádra do: area septalis (septum verum) - při strachu a úzkosti je aktivita septum verum větší než amygdaly (PET) hypothalamu - dále do FLD – na neurony parasymp. jader, které řídí činnost srdce - ztráta vědomí při pohledu na krev (nejdříve sympatická excitace následována vagem indukovanou bradykardií) vlákna se také přidávají do fasciculus telencephalicus medialis a následně do tractus tegmentalis centralis

EFERENTACE AMYGDALÁRNÍCH JÁDER II. ventrální amygdalofugální svazek - axony do: PAG – stresová analgesie ventrálního striata (excitace ncl. accumbens), v pravé hemisféře pravděpodobně vede k vytvoření abstinenčních příznaků u narkomanů, ncl. accumbens – významná struktura při drogové závislosti !!! ventrální amygdalofugální svazek – obecně facilituje obranné/vyhýbavé aktivity přes limbickou smyčku BG

stria terminalis ventrální amygdalofugální svazek

NEURÁLNÍ SPOJE PRO ZKUŠENOSTÍ ZÍSKANÝ STRACH (příklad) Kortikomediální sk. Centrální jádro Hypothalamus Odpvěď ANS PAG Behavioralní reakce Cortex Auditory cortex Emocionální zkušenost Basolaterální sk. Tone is associated with pain